A művészetnek se eleje, se vége. Persze visszamehetnénk az időben az őskori barlangrajzokig és talán fel is fedezhetnénk köztük az első emberi műalkotást, de a másik oldalról megközelítve, azaz a művészetek végpontját keresni gyakorlatilag lehetetlen vállalkozás elé néznénk. Kiváltképp annak tükrében, hogy egy fiatal művészekből álló csapat nemrég olyan felfogással fordult a képzőművészet témájához, ahogy eddig nem sokan. A HybridCycle csapata ugyanis a fenntarthatóság eszméiből meríti szellemiségét, miközben olyan anyagokból készítenek művészeti értékkel bíró alkotásokat, amiket mások egyszerűen csak a szemétbe hajítanak. Így született meg a „Tiszta Balaton, tiszta művészet” program.
Ami egyeseknek szemét, az valaki másnak kincset érhet. Ez az elve a „Tiszta Balaton, tiszta művészet” elnevezésű fenntarthatósági és az újrahasznosítás üzenetét hirdető művészeti esemény sorozatnak, amit a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program támogatásával a Bakony-Balaton régió minél több helyszínére és rendezvényére visz el a HybridCycle.
Annak a HybridCycle-nek a csapata, akik magyar fenntarthatósági ügynökségként elsősorban a dizájn oldaláról közelítik meg az újrahasznosítás és környezetvédelem kérdéskörét. Céljuk, hogy olyan ipari dizájntermékek szülessenek, amik jól szemléltetik a hulladék újrahasznosítási lehetőségeit, ezzel célzottan, különböző programokon és kiállításokon keresztül eljuttatva az üzenetet a nagyközönség felé, de olykor kvázi gerillamódon is, egy-egy meghökkentő köztéri alkotás kihelyezésével.
Hogy miért is olyan meghökkentőek ezek az alkotások azoknak, akik a klasszikus művészeti formákhoz szoktak hozzá, arra jó válasz az, ha csupán felsoroljuk a műalkotásaik jellemző alapanyagait. Ecset, vászon, festék, vagy éppen véső és márványtömb helyett műanyag kupakok, flakonok, elbontott fa deszkák, autógumik és ezekhez hasonló, általában a hulladéktároló konténerek tartalmaként emlegetett valamikori használati tárgyak.
Ezeket kapták készhez a HybridCycle fiatal képzőművészei, akik idén nyáron a Balaton-felvidéken elvonulva tíznapos alkotói táborok keretében, a HybridArt Campen hoztak létre valami újat. Mellettük tapasztaltabb művészek a HybridCycle rezidenciaprogramjaiban töltekezhettek új impulzusokkal. Ezeket az alkotásokat aztán a „Tiszta Balaton, tiszta művészet” programsorozatban ismerhették meg az emberek balatoni fesztiválokon, strandokon, a települések főterein, vagy olyan formabontó helyszíneken is, mint például a veszprémi pláza, ahol legutóbb egy üresen álló üzlethelyiségbe költöztették be a helyi bútorgyár kidobásra szánt fatörmelékéből készült műalkotást.
„A fenntarthatóság fogalma habár óriási kihívásnak tűnhet, valójában mindig alulról építkezik" – vallja Csepely-Sulyok Georgina, a HybridCycle, azon belül is a „Tiszta Balaton, tiszta művészet” projektmenedzsere. Az alulról építkezésnél pedig elkerülhetetlen, hogy a megfelelő időben és megfelelő módon bevonják a közönséget is a folyamatokba. Ezt pedig a HybridCycle-nál játékos és kreatív formában tették meg, amikor még a strandszezon előtt megépítettek egy olyan csónakot, ami ahelyett, hogy a Balaton lágy hullámain ringatta volna az utasait, a balatonakarattyai strandon horgonyzott le, hogy a fedélzetébe a strandolók bőszen dobálhassák az üdítős flakonok műanyag kupakjait. Ezzel egyrészről lehetőséget adtak az egyszerű műanyaghulladéknak, hogy más funkciójában, de visszatérhessen egykori használói körébe, másrészről pedig még nagyobb sanszot kapott a környezet is azzal, hogy nem gyarapodott a több tonnányi műanyaghulladék mennyisége.
Az újragondolt vízi eszköz a „Kupakabana” nevet kapta, a benne összegyűjtött műanyag hulladékokból pedig kis tárgyak, műalkotások, díszek készültek a HybridCycle művészeti programjain, amelyek a jövőben sem állnak meg, sőt, egyre többször lehet majd találkozni velük a régióban.
Hajas Bálint / Fotó: Kovács Bálint, HybridCycle