A TikTok elgondolkodtathat: Hová tűnt az elmúlt egy óra, miközben koreografált tánckihívások, zavarba ejtő illúziók, sminkelős bemutatók, vihogó babák, tréfás viccek és ki tudja, mi minden más mikrovideóit görgetted végig? De akár az is felmerülhet benned, hogyan keresnek pénzt a TikTokosok? És ha te is szeretnéd ezt a vállalkozást folytatni - hogyan lehet nézőkből alkotókká válni? A következők a legismertebb módok:
1. Vállalkozásodat népszerűsíted és eladod a terméked/szolgáltatásod
2. Szponzorokat szerzel a tartalmaidhoz
3. Bekerülsz a TikTok Creator’s Fundsból részesülők közé
Ez a három a leginkább elterjed módja annak, hogy valaki pénzt keressen a TikTokon. Ha tegyük fel van egy online kaszinó oldalat, vagy szeretnél partnerként pénzt keresni egy kaszinó ajánlásával, akkor készíthetsz videókat TikTokra. Nagyon népszerűek például az online rulett taktikákat és játékmenetek bemutató tartalmak online. Neked csak annyi a dolgod, hogy rögzítesz néhány jó pörgetést, berakod a linket és megosztod a TikTok-on!
Vállalkozásodat népszerűsíted és eladod a terméked/szolgáltatásod
Mondjuk már van olyan hobbid, amivel pénzt keresel. Talán online árulsz dolgokat, vagy díj ellenében konzultálsz ügyfelekkel, vagy a YouTube-on keresel pénzt. A TikTok-tartalmaiddal több vevőt, ügyfelet vagy nézőt vonzhatsz. "Ez egy hihetetlen módja annak, hogy más csatornákra tereld a forgalmat - a weboldaladra, az e-mail listádra vagy a YouTube-csatornádra" - mondja egy Phoenixben élő TikToker, aki márkákat is menedzsel és tanácsokkal lát el a platformon. - Egy másik, orlandói székhelyű TikToker pontosan így keresi a legtöbb pénzt. Több évig mellékállásban weboldalak tervezésével és keresőmotor-optimalizálással foglalkozó tanácsadóként dolgozott, de a bevétel "nem volt semmi különös" - mondja -, "éppen csak annyi, hogy fedezzen egy plusz számlát".
A legtöbb pénzt egy call centerben dolgozva kereste, amíg ez a szerződés 2021 májusában meg nem szűnt. Mivel nem volt más munka, és a munkanélküli segély késett, elkezdte kihasználni a TikTokot, amelyet korábban csak személyes tartalmak megtekintésére és közzétételére használt.
TikTok-posztjaiban kisvállalkozásoknak adott tippeket a weboldalkialakítással és a SEO-val kapcsolatban. Tavaly májusban körülbelül 200 követővel kezdte, mára már több mint 11 000 követője van - és több követője fizető ügyféllé vált. 2021 szeptemberében úgy becsülte, hogy bevételének 80%-a a TikTok-ajánlásokból származik; május óta közel 11 000 dollárt keresett, és csak júliusban több mint 4600 dollárt. Úgy találta, hogy ez elég volt ahhoz, hogy fedezze az összes számláját, és a tetejébe még némi megtakarítást is félretett. Ezek alapján tehát valós cél lehet az, hogy teljes állásban, munkaidőtől és főnököktől függetlenül tudj pénzt keresni a TikTok segítségvel.
Szponzorokat szerzel a tartalmaidhoz
Tegyük fel, hogy a legtöbb TikTok-posztod egy adott témáról szól, például a kutyák gondozásáról. Lehetnek olyan kutyatáp márkák és pórázgyártók, akik szeretnének betörni a kölyökkutyákat szerető közönségedbe. Ezek a cégek kérhetik a segítségedet. A folyamat többféleképpen működhet. Lehet, hogy a vállalat küld neked egy ingyenes terméket, például egy kutyajátékot, és arra kér, hogy említsd meg az egyik TikTok-videódban. Vagy talán beleegyezel, hogy reklámozd a játékot, de csak akkor, ha a vállalat némi pénzt is ad érte.
Az is lehetőség, hogy ténylegesen szerződsz egy-egy nagyobb céggel. Hivatalos szerződést kötsz a céggel arról, hogy bizonyos számú posztot teszel közzé a termékről, cserébe pedig egy meghatározott pénzösszeget kapsz. Te magad is megkeresheted a vállalatokat, és felajánlhatsz egy ilyen megállapodást, különösen, ha már használod és megemlíted a termékeiket.
Az ehhez hasonló szponzorációkkal az egyik már említett Tiktokker a legtöbb pénzt a személyes TikTok-fiókján keresi, ahol marketingtippeket oszt meg. "A marketingeszközöket jelentő márkák azért keresnek meg engem" - mondja - "mert vagy már organikusan beszélek a termékükről, vagy tudják, hogy a közönségemet érdekelné".
A márkák akkor kezdték megkeresni, amikor elérte a 15 000 követő körüli számot. A szponzorációs lehetőségeknél a követők száma legalább annyira fontos lehet, mint az, hogy a felhasználónak van-e valamilyen speciális nézőpontja, például a kutyagondozás vagy az online marketing. Minél jobban beágyazottabb vagy, annál valószínűbb, hogy megkeresnek.
Ezzel szemben, mondja, egy általános életmód-hatású influencer valószínűleg kisebb valószínűséggel szerez szponzori megbízásokat. Ezeknek az influencereknek a közönsége széles, nehezen meghatározható érdeklődési körrel rendelkezik, ami kevésbé vonzóvá teszi őket a szponzorok számára.
Bekerülsz a TikTok Creator’s Fundsból részesülők közé
Ez az erőforrás alapvetően egy pénzalap, amelyet a TikTok szétoszt mindenki között a Creator Fundban. Erre az alapra akkor lehet pályázni, ha legalább 10 000 követővel rendelkezel, az elmúlt 30 napban legalább 100 000 videónézettséget értél el, és teljesítettél néhány egyéb feltételt, például 18 éves vagy idősebb vagy.
Mennyi pénzre számíthatsz? A válasz egy kicsit ködös. A TikTok Creator Fund oldalán a következőket olvashatjuk: "Számos tényező befolyásolja, hogy a program keretében a videókért járó pénzösszegek hogyan kerülnek kiszámításra. Ezek az elemek közé tartozik a videónézettség, a videós elkötelezettség, valamint annak biztosítása, hogy a videók megfeleljenek a közösségi irányelveknek és a szolgáltatási feltételeknek".
Valószínű azonban, hogy ha nem tepersz erősen, és nem gyártasz átütő sikerű tartalmakat, nem ez az alap lesz a legnagyobb bevételi forrásod, sőt, ha tényleg olyan jó videókat gyártasz, akkor amúgy is lesznek jobb bevételeid.
Valóság vs. ábrándok
Az igazság az, hogy az online marketing egy cápákkal teli kismedence, és ha nem vigyázol, hamar elbukhatsz. A magyar piac egyébként is nagyon kicsi szelete a globális piacnak, tehát 15.000 követővel már igen hírhedtnek számíthatsz. Persze ez nem jelenti, hogy egyből bekerülsz a TikTok legjobbjai közé. Mindenhez szükség van kemény és kitartó munkára is.