Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

bank
Az OTP 55 millió euróért vesz bankot Albániában
Az OTP Bank 55 millió euróért megvásárolja a görög Alpha Bank albán leánybankját, az Alpha Bank Albániát - közölte a pénzintézet hétfőn az MTI-vel.
K&H: tízből két fiatal vár komolyabb fizetésemelést
A dolgozó fiatalok majdnem kétharmada számít béremelésre a következő időszakban, 46 százalékuk az inflációnál alacsonyabb, 20 százalékuk viszont azt meghaladó emelést valószínűsít - derül ki a K&H ifjúsági indexéből. A pesszimisták, vagyis a fizetéscsökkenésre számítók aránya nagyon alacsony, mindössze 4 százalékos.
belföld
KSH-ingatlan.com-lakbérindex: országosan lassult, a fővárosban gyorsult a bérleti díjak emelkedése októberben
A vidéki árcsökkenés miatt országosan tovább lassult, a fővárosban viszont gyorsult a bérleti díjak év eleje óta tartó emelkedése októberben; országosan 0,4, Budapesten 1,4 százalékkal drágultak a kiadó lakások az előző hónaphoz képest - tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön.
ITM: tíz vidéki iskolában indulhatnak informatikai szakkörök jövőre
Támogatott szakkörök kedveltethetik meg a pályaválasztás előtt álló fiatalokkal az informatikai szakmákat. A Programozd a jövőd! című projektben induló pályázat inspiráló eszközök kölcsönzésével és a pedagógusok felkészítésével járulhat hozzá a foglalkozások megtartásához - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a parlamenti és stratégiai államtitkárát idézve vasárnap az MTI-vel.
EY: biztonságosabb lesz a digitális áruk vásárlása jövőre
Biztonságosabbá teszi a digitális termékek, szolgáltatások vásárlását, hogy a vevőket januártól szigorúbb szabályok védik - közölte az EY pénteken az MTI-vel.
Elemzők: a gazdasági növekedés a vártnál jobban lassult
Negatív meglepetést okozott a magyar gazdaság növekedése a harmadik negyedévben az MTI-nek nyilatkozó elemzők szerint, akik úgy látják, a bővülés a vártnál jobban lassult a harmadik negyedévben.
A födgázpiacot szeptemberben is erőteljes árnövekedés jellemezte
A Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) közzétette szeptemberi földgáz piacmonitoring jelenését. Szeptemberben az álalános kínálati hiány mellett továbbra is a földgáz árának növekedése volt megfigyelhető.
belföld
Varga Mihály: 750 milliárd forintnyi adócsökkentésről döntött a gazdasági kabinet
A gazdasági kabinet 750 milliárd forintnyi adócsökkentésről döntött, tovább csökkennek a munkát terhelő adók - jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalán szombaton.
belföld
Gulyás: november 15-től 480 forintban maximálják a benzin és gázolaj árát
A kormány úgy döntött, november 15-től a 95-ös benzin és a gázolaj árát 480 forintos felső határral rögzíti - jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón.
belföld
Mit jelent a globális chiphiány és milyen hatásai vannak a veszprémi autóvásárlókra?
Vészjósló hírek érkeznek a világgazdasági folyamatokról, amelyek egy része az autóipar megtorpanásában csapódik le az átlagemberek szintjére. A globális chip-hiány, az áruforgalom akadozása egy olyan spirált kezd formálni, aminek még csak találgatni lehet a végét. Cikkünkben megpróbáljuk feltárni az ok-okozati függvényeket, miközben a Ring Autó segítségével Veszprémre is levetítjük ennek a gazdasági jelenségnek a hatásait.
belföld
Regio Játék: milliárdokat költenek karácsonykor játékokra a magyarok
Indul a játékpiac legerősebb időszaka: a Regio Játék adatai szerint a teljes, mintegy 55 milliárd forintos éves forgalom 60 százaléka realizálódik az év végi ünnepi időszakban - közölte a Regio Játékkereskedelmi Kft. az MTI-vel csütörtökön.
külföld
Évtizedes csúcson a világpiaci élelmiszerárak
Új magasságokban a világpiaci árbarométer, miután 2011 júliusa óta nem látott szintet regisztráltak az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) szakértői.
Helyettes államtitkár: Magyarország 2030-ra regionális agrárnagyhatalommá válhat
Ahhoz, hogy Magyarország az évtized végére regionális agrárnagyhatalommá váljon, a soha nem látott nagyságú forrásmennyiséget és a külpiacokat is segítségül kell hívni- mondta Bencsik Dávid, az Agrárminisztérium nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Veszprémben.
vállalatok
Az Óbudai Egyetem és a Magnus Aircraft Zrt. közösen fejleszt elektromos repülőgépeket
A piaci igényekhez igazodva az Óbudai Egyetem és a MAGNUS Aircraft Zrt. innovatív együttműködésről állapodott meg túrautakra alkalmas elektromos hajtású repülőgépek fejlesztésére - közölte az egyetem kedden az MTI-vel.
Átadták a korszerűsített Királyszentistván-Litér szennyvíztisztító telepet
A kiemelt kormányzati projektként kezelt 400 millió forintos fejlesztéssel négy település szennyvíztisztítása vált korszerűbbé.
lakás
Garzonboomot és több tízezer fiatal lakásvásárlását hozhatja az MNB javaslata
Sok fiatalnak teheti könnyebbé az első lakáshoz juttatást egy, még csak felvetésként megjelent jegybanki ötlet, amelynek eredményeként alacsonyabb önerővel várhatnak bele a lakásvásárlásba.
belföld
Minden ötödik dolgozó munkát váltana egy felmérés szerint
Minden ötödik dolgozó magyar gondolkodik azon, hogy más munkába kezdjen, vagy már keresi is az új lehetőséget - derül ki a SkillX Technologies Zrt. legfrissebb reprezentatív felméréséből.
belföld
Pályázat nyílt, hogy a szegényebb háztartásoknak is elérhető legyen a napelem
Már él a háztartások napelemes és fűtési rendszereit támogató pályázat, amelyről a közelmúltban az ösküi napelempark átadóján is beszélt az államtitkár. A kiírás célja, hogy a szerényebb jövedelemmel rendelkezők számára is elérhető legyen ez a megújuló energiaforrás.
Veszprém
Úgy költöztek új intézménybe a bölcsődések, hogy ki sem kellett költözniük
Teljes energetikai felújításon esett át az Aprófalvi Bölcsőde, aminek keretében az épület hőszigetelése mellett az intézmény konyhája is megújult, valamint napelemek is kerültek a tetőre. A felújítási munkákat ráadásul sikerült úgy összehangolni a bölcsőde működésével, hogy a gyermekeknek nem kellett kiköltöznie az épületből.
gazdaság
EU-csúcs - Von der Leyen: a tiszta energiára való átállás nemcsak bolygónk, hanem gazdaságunk számára is létfontosságú
A zöld átmenet, a tiszta energiára való átállás nemcsak bolygónk, hanem gazdaságunk számára is létfontosságú, mert csak így válhatunk ellenállóvá az energiaár-sokkokkal szemben - jelentette ki Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az Európai Parlament (EP) szerdai plenáris ülésén.
Királyszentistván
Biztonságosabban kerékpározhatnak a királyszentistvániak
Felavatták a Királyszentistvánt Litérrel összekötő kerékpárutat péntek délelőtt.
A Pannon Egyetem ad otthont a thyssenkrupp mérnöki központjának Veszprémben
A Pannon Egyetemen alakítja ki veszprémi fejlesztőközpontját a német thyssenkrupp. A vállalat, amelynek magyarországi szoftver- és hardverfejlesztését saját szakterületén a világ legjobbjai között tartják számon, most hosszú távú bérleti szerződést írt alá. Ennek értelmében a nagyvállalat veszprémi szoftver- és hardverfejlesztő központját a Pannon Egyetem campusán fogja működtetni.
belföld
A gyümölcsök még évekig drágulnak
Az éghajlatváltozás kedvezőtlen hatásai és a munkaerőhiány drámaian rontotta a gyümölcsültetvények jövedelmezőségét az elmúlt évtizedben. Korszakhatárhoz ért a gyümölcstermesztés: jelentősen csökkenő termőterületekkel, az intenzív ültetvények elterjedésével és a gyümölcsárak további erőteljes növekedésével kell számolni a következő években - derül ki az Agroinform.hu kedden megjelent elemzéséből.

Ki hőlégballonnal száll e táj fölébe...

Tempó
2021. június 9. 14:43

Magyarország első kereskedelmi hőlégballonos utasszállító cége a lehető legjobb helyen működik: Hévízről felszállva, a Balaton nyugati medencéje fölött repülve felejthetetlen látvány tárul az utasaik szeme elé.

A Balaton Ballooning Kft. története 2007-ig nyúlik vissza, amikor Kollár Péter előbb Új-Zélandon alapított, majd Németországban, Dubajban és később Olaszországban hozott létre kereskedelmi hőlégballonos cégeket, és adta magát az ötlet, hogy a modellt Magyarországon is meghonosítsa. Itthon ugyanis – bár a hőlégballonozásnak több évtizedes hagyományai vannak, ezt elsősorban sportklubokban, hobbiként űzik – kereskedelmi jellegű, profitorientált vállalkozásba még senki nem fogott ezelőtt. Az üzleti lehetőséget abban látta, hogy a Hévízen és a Balatonnál nyaraló sok turista potenciális utas lehet, emellett a ballon kiváló reklámfelület, ami vonzza a tekintetet.

A cég ügyvezetője Kollár Gábor, aki korábban a Malév észak-dunántúli területi igazgatójaként szerzett jártasságot a légiközlekedés-marketing, -értékesítés és turizmus területén – ő avatott be minket a különleges vállalkozás működésének részleteibe.

2008 volt az első szezonjuk – már annak az évnek is teljesen új, saját tulajdonú ballonnal vágtak neki: a 18 utas szállítására alkalmas jármű Magyarországon egyedülálló méretekkel rendelkezik. A hőlégballon kupolája 10.620 köbméteres, csak a kupola 388 kilogramm, felfújt állapotban 35 méter, vagyis nagyjából 11 emelet magas.

Gábor rámutatott: a ballonjaikat a kezdetektől fogva közvetlenül a gyártótól szerzik be, a kiváló felszerelés és a felkészült személyzet ugyanis a biztonságos repülés legfőbb biztosítékai. Tapasztalt és jó ballonpilótát egyébként nem egyszerű találni, a hobbirepülésekkel nem lehet összegyűjteni annyi tapasztalatot, amit a kereskedelmi repülésben megkövetelnek. A számok magukért beszélnek: a Balaton Ballooning pilótája több mint 3200 órát repült már, főpilótájuk több mint négyezret. Az is a biztonságot növeli, hogy a ballonkosarat itthon egyedülálló módon utas biztonsági övekkel szerelték fel, továbbá transzpondert használnak, amely lehetővé teszi, hogy a ballon látszik a radaron, és persze repülés közben a légi irányítással is folyamatos rádiókapcsolatot tartanak fenn.

A háttérben komoly logisztikára van szükség ahhoz, hogy az utasok zavartalanul élvezhessék a nem mindennapi élményt. A hőlégballon karbantartása és tankolása napközben zajlik, ahogy az értékesítéssel, marketinggel kapcsolatos feladatok is.

Maga a repülés este, a napnyugta előtti időszakban, esetenként kora reggel történik. Az időjárás ekkor a legnyugodtabb, jellemzően enyhébb a szél, kisebb a zivatarok előfordulásának esélye ebben az időszakban, és a ballonokra veszélyes termikek, függőleges légáramlatok sem jellemzőek.

Az indulás előtt a környékbeli, 20 kilométeren belül élő vagy itt megszálló utasokért házhoz mennek, a távolabbról érkezőkkel a hévízi MOL-kútnál találkoznak, ahonnan kisbusszal és terepjáróval szállítják őket a starthelyre. Itt a pilóta ellenőrzi a felszerelést, tartanak egy biztonsági eligazítást – igény szerint több nyelven is –, az utasokat felkészítik arra, hogyan kell használni leszálláskor a biztonsági öveket – ezeket a biztonsági intézkedéseket nagyon szigorúan veszik. Ezután kezdik el előkészíteni a felszállást: a ballont előbb hideg levegővel, majd a gázhajtóművel fújják fel, az utasok pedig akkor szállhatnak be, amikor talpára állt az utazókosár. Végül a pilóta kioldja a rögzítőkötelet, a hőlégballon pedig megkezdi körülbelül egyórás repülését. Jellemzően 1000-1500 méter magasságban repülnek, de ha nincs megfelelő szél, akkor ennél magasabbra is tudnak emelkedni.

Hogy miért lehet erre szükség? A hőlégballont elsősorban a szél irányítja – a tapasztalt pilóta azonban ki tudja használni a légkör sajátosságait. Különböző magasságokban ugyanis más-más irányú légáramlatok jellemzők, így emelkedéssel vagy süllyedéssel a haladási irányt is befolyásolhatják, ebben pedig a számos adatot monitorozó fedélzeti számítógép is a pilóta segítségére van. Így tudja a leszállási helyet is megválasztani – olyan helyet keres, ahol biztonságosan le tud szállni, és amit a ballont elszállító autók is meg tudnak közelíteni. A leszállást követően az utasok pezsgővel koccinthatnak és oklevelet is kapnak a repülésről. Miközben a személyzet összecsomagolja a ballont, a pilóta intézi az anyagi elszámolást, az utasokat pedig a fizetés után visszaviszik a találkozóhelyre.

Zen a levegőben

A hőlégballon hivatalosan tömegközlekedési eszköznek számít. Nos, mi ezentúl csak így akarunk közlekedni. Nagyon kellemes, nagyon zen és nagyon egyedi látószöget kínál. Persze, amikor kifeszül a ballonkupola és az ember gyorsan beugrik a kosárba, és várja, hogy hirtelen a földtől elszakadva 1000 méter magasba emelkedjen, érez egy kis kellemes bizsergést a gyomrában. Aztán engednek a kötelek és meglepően gyorsan ott is van a fellegekben, az apró kis félszt pedig felváltja a hihetetlen nyugalom, és már csak tátott szájjal szemléli a világot. Radnóti írja: „Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj…” No de mennyire szép ez a táj! S mennyi meglepetést rejt! Például, hogy mennyire jól van megrajzolva a Balaton a térképeken. Hogy mennyire egybefonódnak a Balaton-felvidék hegyei, dimbes-dombos láncot alkotva. Hogy a nádas meg az erdő milyen különleges formákat alkot. Ilyen perspektívát csak az Attenborough filmekben látni. Ilyenkor újra felfedezi az ember, mekkora kincs a természet, s közben örömmel fürkészi az elszaladó vadakat meg a lakókörnyezetben az integető karokat.

Sem a repülő, sem a helikopter nem adná meg ezt az élményt, össze sem lehet hasonlítani azokkal: itt nincs motorzaj, csak némán lebegsz, békésen. Aztán az izgatottság kicsit visszatér, amint készülődni kell a leszállásra, a lombkorona két-három méteres közelségbe kerül, landoláskor a kosár belemarkol a földbe, billeg még egy kicsit, majd megállapodik egy helyben. Jó móka nagy gyerekeknek. El tudnánk viselni ezt a mókát és zent minden héten, s akkor sem unnánk rá.

Bertalan Melinda, Gesztesi Ákos, Hajas Bálint

Schöngrundtner Tamás / Fotó: Balaton Ballooning 

További cikkek

Tempó
AZ ULTRARÁBA EDZETTSÉGET KÖVETEL, DE FEJBEN DŐL EL
Könnyed családi program és életünk legnagyobb kihívása – az evezés mindkettő lehet, bár hosszú út vezet az egyiktől a másikig. A sportág megismerésében Czeglédi Zoltán segítségét kértük, aki többször is teljesítette Európa leghosszabb folyóvízi teljesítménytúráját, az UltraRábát.
Tempó
Szállni szabadon, mint a madarak
A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.