Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Kutatás: Alulértékelik a cégvezetők az IT fejlesztések jelentőségét
A magyar cégvezetők a saját bőrükön érezték meg a jól működő informatikai háttér előnyeit, de sokan még mindig csak rövidtávú tűzoltásként tekintenek a távoli munkavégzésre – derült ki az Infosector Kft. friss kutatásából. A felmérés eredményei rámutattak, hogy habár számos cég életére volt pozitív hatással a távmunka, a vezetők közül sokan hajlamosak továbbra is alulértékelni az IT fejlesztések jelentőségét. A szakértők ugyanakkor kiemelték, hogy ha ezek a megoldások kézzelfogható előnyökkel járnak a szervezet részére, a vezetők ma már sokkal könnyebben döntenek az informatikai megoldásokba való befektetés mellett, mint a pandémiás válság előtt bármikor.
Ecoport magazin
Jubileumi számmal jelentkezik az Ecoport magazin
25. lapszámához érkezett kiadónk gazdasági, kulturális és életmód magazinja: Oberfrank Pállal, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatójával a címlapon megjelent az Ecoport.
belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

Ki hőlégballonnal száll e táj fölébe...

Tempó
2021. június 9. 15:43

Magyarország első kereskedelmi hőlégballonos utasszállító cége a lehető legjobb helyen működik: Hévízről felszállva, a Balaton nyugati medencéje fölött repülve felejthetetlen látvány tárul az utasaik szeme elé.

A Balaton Ballooning Kft. története 2007-ig nyúlik vissza, amikor Kollár Péter előbb Új-Zélandon alapított, majd Németországban, Dubajban és később Olaszországban hozott létre kereskedelmi hőlégballonos cégeket, és adta magát az ötlet, hogy a modellt Magyarországon is meghonosítsa. Itthon ugyanis – bár a hőlégballonozásnak több évtizedes hagyományai vannak, ezt elsősorban sportklubokban, hobbiként űzik – kereskedelmi jellegű, profitorientált vállalkozásba még senki nem fogott ezelőtt. Az üzleti lehetőséget abban látta, hogy a Hévízen és a Balatonnál nyaraló sok turista potenciális utas lehet, emellett a ballon kiváló reklámfelület, ami vonzza a tekintetet.

A cég ügyvezetője Kollár Gábor, aki korábban a Malév észak-dunántúli területi igazgatójaként szerzett jártasságot a légiközlekedés-marketing, -értékesítés és turizmus területén – ő avatott be minket a különleges vállalkozás működésének részleteibe.

2008 volt az első szezonjuk – már annak az évnek is teljesen új, saját tulajdonú ballonnal vágtak neki: a 18 utas szállítására alkalmas jármű Magyarországon egyedülálló méretekkel rendelkezik. A hőlégballon kupolája 10.620 köbméteres, csak a kupola 388 kilogramm, felfújt állapotban 35 méter, vagyis nagyjából 11 emelet magas.

Gábor rámutatott: a ballonjaikat a kezdetektől fogva közvetlenül a gyártótól szerzik be, a kiváló felszerelés és a felkészült személyzet ugyanis a biztonságos repülés legfőbb biztosítékai. Tapasztalt és jó ballonpilótát egyébként nem egyszerű találni, a hobbirepülésekkel nem lehet összegyűjteni annyi tapasztalatot, amit a kereskedelmi repülésben megkövetelnek. A számok magukért beszélnek: a Balaton Ballooning pilótája több mint 3200 órát repült már, főpilótájuk több mint négyezret. Az is a biztonságot növeli, hogy a ballonkosarat itthon egyedülálló módon utas biztonsági övekkel szerelték fel, továbbá transzpondert használnak, amely lehetővé teszi, hogy a ballon látszik a radaron, és persze repülés közben a légi irányítással is folyamatos rádiókapcsolatot tartanak fenn.

A háttérben komoly logisztikára van szükség ahhoz, hogy az utasok zavartalanul élvezhessék a nem mindennapi élményt. A hőlégballon karbantartása és tankolása napközben zajlik, ahogy az értékesítéssel, marketinggel kapcsolatos feladatok is.

Maga a repülés este, a napnyugta előtti időszakban, esetenként kora reggel történik. Az időjárás ekkor a legnyugodtabb, jellemzően enyhébb a szél, kisebb a zivatarok előfordulásának esélye ebben az időszakban, és a ballonokra veszélyes termikek, függőleges légáramlatok sem jellemzőek.

Az indulás előtt a környékbeli, 20 kilométeren belül élő vagy itt megszálló utasokért házhoz mennek, a távolabbról érkezőkkel a hévízi MOL-kútnál találkoznak, ahonnan kisbusszal és terepjáróval szállítják őket a starthelyre. Itt a pilóta ellenőrzi a felszerelést, tartanak egy biztonsági eligazítást – igény szerint több nyelven is –, az utasokat felkészítik arra, hogyan kell használni leszálláskor a biztonsági öveket – ezeket a biztonsági intézkedéseket nagyon szigorúan veszik. Ezután kezdik el előkészíteni a felszállást: a ballont előbb hideg levegővel, majd a gázhajtóművel fújják fel, az utasok pedig akkor szállhatnak be, amikor talpára állt az utazókosár. Végül a pilóta kioldja a rögzítőkötelet, a hőlégballon pedig megkezdi körülbelül egyórás repülését. Jellemzően 1000-1500 méter magasságban repülnek, de ha nincs megfelelő szél, akkor ennél magasabbra is tudnak emelkedni.

Hogy miért lehet erre szükség? A hőlégballont elsősorban a szél irányítja – a tapasztalt pilóta azonban ki tudja használni a légkör sajátosságait. Különböző magasságokban ugyanis más-más irányú légáramlatok jellemzők, így emelkedéssel vagy süllyedéssel a haladási irányt is befolyásolhatják, ebben pedig a számos adatot monitorozó fedélzeti számítógép is a pilóta segítségére van. Így tudja a leszállási helyet is megválasztani – olyan helyet keres, ahol biztonságosan le tud szállni, és amit a ballont elszállító autók is meg tudnak közelíteni. A leszállást követően az utasok pezsgővel koccinthatnak és oklevelet is kapnak a repülésről. Miközben a személyzet összecsomagolja a ballont, a pilóta intézi az anyagi elszámolást, az utasokat pedig a fizetés után visszaviszik a találkozóhelyre.

Zen a levegőben

A hőlégballon hivatalosan tömegközlekedési eszköznek számít. Nos, mi ezentúl csak így akarunk közlekedni. Nagyon kellemes, nagyon zen és nagyon egyedi látószöget kínál. Persze, amikor kifeszül a ballonkupola és az ember gyorsan beugrik a kosárba, és várja, hogy hirtelen a földtől elszakadva 1000 méter magasba emelkedjen, érez egy kis kellemes bizsergést a gyomrában. Aztán engednek a kötelek és meglepően gyorsan ott is van a fellegekben, az apró kis félszt pedig felváltja a hihetetlen nyugalom, és már csak tátott szájjal szemléli a világot. Radnóti írja: „Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj…” No de mennyire szép ez a táj! S mennyi meglepetést rejt! Például, hogy mennyire jól van megrajzolva a Balaton a térképeken. Hogy mennyire egybefonódnak a Balaton-felvidék hegyei, dimbes-dombos láncot alkotva. Hogy a nádas meg az erdő milyen különleges formákat alkot. Ilyen perspektívát csak az Attenborough filmekben látni. Ilyenkor újra felfedezi az ember, mekkora kincs a természet, s közben örömmel fürkészi az elszaladó vadakat meg a lakókörnyezetben az integető karokat.

Sem a repülő, sem a helikopter nem adná meg ezt az élményt, össze sem lehet hasonlítani azokkal: itt nincs motorzaj, csak némán lebegsz, békésen. Aztán az izgatottság kicsit visszatér, amint készülődni kell a leszállásra, a lombkorona két-három méteres közelségbe kerül, landoláskor a kosár belemarkol a földbe, billeg még egy kicsit, majd megállapodik egy helyben. Jó móka nagy gyerekeknek. El tudnánk viselni ezt a mókát és zent minden héten, s akkor sem unnánk rá.

Bertalan Melinda, Gesztesi Ákos, Hajas Bálint

Schöngrundtner Tamás / Fotó: Balaton Ballooning 

További cikkek

Tempó
Szállni szabadon, mint a madarak
A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Tempó
Új műfaj a hajózásban
Sorozatgyártásra fejlesztett elektromos jetskit a Narke – pontosabban a cég szerint új műfajt teremtettek a hajózásban.