A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Persze hosszú út vezet odáig, hogy akár több száz kilométert is megtehessünk leszállás nélkül – a főbb mérföldköveket Juhász Katalin, a fAirPlay Siklóernyős Iskola alapítója és oktatója segítségével tekintettük át.
Ha még sosem próbáltuk, több módja is van annak, hogy megismerkedjünk a repülés élményével. Egy tandemrepülés során utasként rábízhatjuk magunkat egy tapasztalt pilótára, miközben mi barátkozunk a magassággal és gyönyörködünk a kilátásban. Katalin ezt inkább azoknak ajánlja, akik egyszeri élményre vágynak, és nem érdeklődnek komolyabban a repülés iránt: az első lépéseink ugyanis ennél sokkal intenzívebbek is lehetnek. Egy kétnapos kedvcsináló hétvégén már a saját kezünkbe vehetjük az irányítást, megismerkedhetünk a legfontosabb elméleti alapokkal és néhány, akár 20-30 méter magasra is elemelkedhetünk a földtől – teljesen önállóan, persze az oktatók felügyelete mellett. Aktív résztvevőként, nem pedig passzív utasként repülünk, így azt a sikerélményt is megtapasztalhatjuk, amit a saját munkánk révén teremtettünk meg.
Aki a kedvcsináló hétvége után úgy dönt, hogy elköteleződik a sportág iránt, az egy három hónapos tanfolyam elvégzése után szerezheti meg a nemzetközi jogosítványt. A sikeres vizsga után minden olyan tevékenységet önállóan végezhet, amire az alaptanfolyam tananyaga kiterjed, így megfelelő időjárási körülmények között, nem turbulens időben bármelyik starthelyről felemelkedhet. Katalin elmondta, hogy a vizsga után sem engedik el a tanítványaik kezét: ők nemcsak iskolát működtetnek, hanem aktív közösséget is építenek. A már alapvizsgát tett siklóernyősök a segítségükkel tovább csiszolhatják tudásukat, felkészülhetnek a haladó vizsgára vagy a pilóta szint elérésére is.
Emellett külföldi túrákat is szerveznek, amiken már a kezdőknek is lehetőségük van megtapasztalni a repülést magasabb hegyi környezetben, és közben megtanulhatják a termikelés technikáját, vagy épp azt, milyen csoportosan repülni. Az oktatók biztonságtechnikai tréningeket is rendeznek, ezek során vízfelület fölött, szándékosan előidézett veszélyhelyzeteken keresztül készítik fel a tanítványokat arra, hogyan reagáljanak, ha éles körülmények között akad problémájuk.
Ha megszereztük a szükséges papírokat és persze tapasztalatot, már csak néhány jogi kötelezettségnek kell eleget tennünk, mielőtt önállóan a levegőbe emelkednénk. Az egyik ilyen feltétel, hogy a szövetséghez kell tartozni, ami regisztrációs költségekkel jár. Siklóernyővel bármilyen erre alkalmas helyről felszállhatunk – van pár regisztrációhoz kötött starthely is, ezek tulajdonosainak a már említett regisztrációs díjban foglalt startalapból fizet a szövetség. A repülés során be kell tartanunk az általános légtérhasználati szabályokat is: a légtér aktuális állapotáról online légtértérképen keresztül tájékozódhatunk, a vonatkozó szabályokat természetesen a tanfolyam során elsajátítjuk.
Jó hírünk van azoknak is, akiket a versenyszellem mozgat: a siklóernyőzés versenysportként is űzhető. Beszélgetőtársunk, Juhász Katalin is rendszeresen megméretteti magát, jelenleg az előkelő hatodik helyet foglalja el a női világranglistán. A versenyeken egy előre meghatározott távot – általában 30-120 kilométer közötti távolságot – kell teljesíteni meghatározott ellenőrzőpontok érintésével. Akinek ez a leggyorsabban sikerül, az nyeri az adott napot, az öt-hat napos rendezvény végére pedig pontozásos rendszerrel dől el a végső sorrend. Egy-egy ilyen versenyen száz-százötven pilóta vesz részt, akik Katalin elmondása szerint a táv nagyján együtt mozognak, és a futamok eredménye az utolsó kilométereken dől el. A sportágban idén világbajnokságot is rendeznek, melyen a fAirPlay Siklóernyős Iskola oktatói is rajthoz állnak majd.
Hol tudjuk a legközelebb kipróbálni?
A Csobáncon, Márkón, a Csatárhegyen és a Pilisben is található egy-egy starthely, ahol akár tandemben repülhetünk. A teljes lista legálisan repülő pilótáknak elérhető a starthelyek.hu-n.
Egyed Meli nemcsak riportunk képi anyagát készítette, de hobbi siklóernyősként személyes élményeit is megosztotta velünk:
"Amikor először találkoztam a siklóernyőzéssel, napokig csak néztem az eget kiszínező vidám ernyőkavalkádot a fűben heverészve, és álmodoztam. Elképzeltem a hajamba kapó szelet, a kupola halk surrogását, a velem együtt szálló madarak barátságos röptét, az alant térképpé változó tájat, a felhőillatot.
Nem telt bele sok idő és elkezdtem én is szárnyat bontani. Eléggé felfoghatatlan, de még annál is több csodát találtam benne, mint az álmodozásaim közben gondoltam. Elsősorban is alázatot tanultam, a természet mindenek felett álló tiszteletét. Kaptam egy tükröt is, amiben tisztán látszanak a vállaimon ülő félelemdémonaim, ugyanakkor a magabiztosságom is, hogy le tudom győzni őket.
Egyáltalán nem vártam, de kaptam a repüléstől összetartozást is: szerelmet és barátságot, egy remek társaságot, akikkel félszavakból értjük egymást, mert ugyanazon a szenvedélyen osztozunk.
A siklóernyőzés maga a tökéletes szabadság. A levegőben csak a pillanat létezik, minden más – az összes hétköznapi gond és rágódnivaló - túl nehéz ahhoz, hogy veled együtt a magasba emelkedjen."
Schöngrundtner Tamás / Fotó: Egyed Meli