Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Milyen műszaki tartalom valósulhat meg Hajdúnánáson és ennek milyen költségvonzata lesz?
Ezt egészen pontosan akkor tudjuk majd megmondani, ha elkészül a pályázati tervkoncepció. A pontos költségvetést is a műszaki tartalom véglegesítése után állapíthatjuk meg – jelenleg az üzemeltetői csapat, aminek én is tagja vagyok, ezen dolgozik. Egy multifunkciós pályarendszer jön majd létre, ami alkalmas a motorsport különböző szakágainak, autó- és motorversenyeknek a befogadására. A MotoGP és a Suberbike, a két legnagyobb kétkerekű szakág szerepel a célkeresztünkben, de a Formula-1 kivételével minden autós szakág versenyeinek is helyet tud majd biztosítani. A versenyek mellett autós és motoros szabadnapokat, teszteket is be tud majd fogadni – a nagy események a régiót és a turizmust erősítik, míg a mindennapos tevékenységek a pálya bevételét teremtik meg.
Több mint harminc éve rendez Formula-1-es futamot Magyarország, és még mindig visszatérő kérdés, hogy megéri-e ez nekünk? Most ugyanez a kérdés két keréken: megéri idehozni a MotoGP-t?
A MotoGP az országimázs szempontjából fontos marketingfelületet jelent az országnak. Ez a világ negyedik legnézettebb sportja, az átlagos helyszíni nézőszám 150 ezer. A népszerűsége pedig egyre nő, mert a szabályrendszer kedvez a versenynek, bármelyik márka esélyes lehet a győzelemre és izgalmas futamok vannak.
TALMÁCSI GÁBOR
1981-ben született, és négyévesen kezdett motorozni. Versenyzőként 2001 és 2010 között tíz szezont teljesített a gyorsaságimotoros világbajnokságban, 2007-ben a 125 cm3 géposztályban világbajnoki címet szerzett. Visszavonulása után sem szakadt el a motorozástól: 2014-ben Talmácsi Racing néven csapatot alapított, mellyel az utánpótlás-nevelésben vállalt szerepet. Az édesapja által 2010-ben alapított versenypályán keresztül a pályaüzemeltetés terén is tapasztalatot szerzett, így a motorsport minden szintjén értékes tudással rendelkezik.
Nagyon fontos tudni, hogy sorban állnak az országok azért, hogy bekerülhessenek a versenynaptárba. Jelenleg húszfutamos a bajnokság, 2022-től pedig a Dorna, a MotoGP jogtulajdonosa 22-ben maximalizálja az egy szezonon belül megrendezhető nagydíjak számát. Erre a kettő üresen maradt helyre több ország is pályázott – Oroszország, Portugália, Brazília és Indonézia is bejelentkezett, tehát hozzánk képest nagy országokkal versenyeztünk. Mi 2023-ra vonatkozóan megállapodtunk a Dornával, a szerződés megkötése előtt már csak az utolsó simítások vannak hátra. Hatalmas lehetőség ez Magyarország számára.
Ezt a felsorolást hallva meglepő, hogy a Dorna választása az alig tízmillió lakosú Magyarországra esett.
A létesítmény regionális jelentőségű lesz Közép-Kelet-Európában. A Dorna azért is támogatja, mert a magyarok mellett Szlovákia, Románia, Ukrajna motorsport-rajongói számára is könnyen elérhető lesz. Ráadásul új építésű pályaként a 21. század minden kihívásának meg fog felelni.
Milyen hatással lehet a leendő pálya a szűkebb értelemben vett régió, Kelet-Magyarország gazdaságára?
A pálya Nyíregyháza, Debrecen és Miskolc súlypontjában épül, tehát az egész régióra hatással lesz. Az ilyen jellegű létesítményeket gyakran az elmaradottabb országrészekre telepítik – láthattuk ezt például az aragóni pálya esetében is –, hogy belendítse a térség gazdaságát, munkahelyeket teremtsen. A debreceni repülőtér közelsége, a pálya jó megközelíthetősége turisztikai szempontból is fontos. A Debreceni Egyetem már jelezte együttműködési szándékát, egyetemi helyszínként a kutatás-fejlesztés, a technológiai ipar számára is lehetőséget tudunk biztosítani.
Ne feledkezzünk meg arról sem, milyen hatással lehet a pálya a magyar motorsportra! Világbajnokként jó érzéssel tölt el, hogy sportkarrierem után a sportágamat tudom fejleszteni. Fontos, hogy a magyar motorosoknak legyen egy olyan helyszín, ahol tudják gyakorolni a motorvezetési technikákat, ez a baleset-megelőzés szempontjából sem utolsó szempont. A leendő pálya az utánpótlás-nevelés számára is olyan fontos létesítmény lehet, ahol a jövőMarc Márquezeit vagy Talmácsi Gáborait képezhetik, akik majd Magyarország hírnevét öregbíthetik a motorsportokban.
MOTOGP
A gyorsaságimotoros versenyzés királykategóriája. A világbajnokság 1949 óta létezik, legutóbbi szezonjában (a covid-19 világjárvány miatt rendhagyó 2020-as évet nem számítva) 15 országban 19 nagydíjat rendeztek. A bajnokság sportfelügyeletét a Nemzetközi Motor Szövetség (FIM) látja el, a kereskedelmi jogok tulajdonosa a spanyol Dorna Sports.
Schöngrundtner Tamás