Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.
ITM: májusra is igényelhető az ágazati bértámogatás
A kormány ismét meghosszabbítja a koronavírus miatt nehéz helyzetbe került vállalkozások számára biztosított ágazati bértámogatást. A támogatásra március előtt is jogosult szektorok cégei májusra is kérhetik a munkahelyek megtartását szolgáló állami segítséget - jelentette be Bodó Sándor, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára, a tárca pénteki közleménye szerint.
109 vállalkozásnak nyújtott anyagi támogatást az önkormányzat
A polgármester még feburárban jelentette be azt a 30 millió forintos csomagot, mellyel a város a nehéz helyzetbe került vállalkozásokat segíti.
Veszprém
Együttműködik a képzésben a thyssenkrupp és a Pannon Egyetem
A thyssenkrupp budapesti E/E (elektromos és elektronikus) kompetenciaközpontja részeként idén Veszprémben év elején telephelyet nyitott, ahol várhatóan mintegy nyolcvanan fognak dolgozni. A veszprémi mérnöki szolgáltató-központ a német nagyvállalat speciális, világszerte egyedülálló magyarországi autóipari K+F tevékenységét támogatja.
belföld
Új bölcsőde épül Öskün
Az új intézmény 24 gyermek befogadására lesz alkalmas.
Veszprém
4,5 milliárd forint érkezik Veszprémbe az úthálózat javítására
A kormányzati Modern Városok Program keretében a belterületi utakat és a hozzájuk kapcsolódó tereket újítják fel 2022 év végéig. Az önkormányzat 800 millió forinttal egészíti a támogatást – jelentette be Ovádi Péter országgyűlési képviselő és Porga Gyula polgármester csütörtök délelőtt Veszprémben.
Európai Bizottság: működésbe lép az EU első világszínvonalú szuperszámítógépe
Az Európai Bizottság, a luxembourgi székhelyű európai nagy teljesítményű számítástechnika közös vállalkozással (EuroHPC) és Szlovénia kormányával közösen működésbe helyezte az Európai Unió első szuperszámítógépét a szlovéniai Mariborban - közölte az uniós bizottság kedden.
belföld
Az idén felújítani tervezett ezer kilométernyi útszakasz harmadán már dolgoznak
Egy hónapja láthattak neki a nagyobb léptékű útfelújítási munkáknak a kivitelezők, az első rendbe tett szakaszokat hamarosan újra birtokba vehetik az autósok. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. gondozásában országszerte közel 150 munkaterületen 55 milliárd forint értékű beruházás zajlik a közlekedők kényelme és biztonsága érdekében összesen 342 kilométeren.
NAV
Izer Norbert: sikeres volt az átállás, már 300 millió számla érkezett online
Több mint két hete minden számlára rálát az adóhivatal, azóta jelentősen megugrott, meghaladta a 300 milliót a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) beérkezett online számlák száma - tájékoztatta az MTI-t Izer Norbert.
belföld
Tudhatja-e a munkáltató, hogy be vagyunk oltva?
A járványhelyzet szükségessé teheti a cégek számára, hogy tisztában legyenek azzal, védettek-e már kollégáik a koronavírussal szemben. Az ehhez kapcsolódó személyes adatokat különös körültekintéssel kell kezelni, mert a jogellenes eljárás több millió forint bírsággal is járhat – hívja fel a figyelmet az act Bán és Karika Ügyvédi Társulás.
Nanotechnológia alkalmazásával fejleszt egy magyar kozmetikai cég
A Lora Beauty Kft. 190,54 millió forint összköltségvetéssel nanotechnológiát alkalmazó fejlesztést indított, a projekt 109,72 millió forint vissza nem térítendő támogatásban részesült - közölte a társaság az MTI-vel.
A belföldi turizmus legerősebb időszaka jöhet Magyarországon egy friss kutatás szerint
A magyarok 71,7 százaléka tervez utazást az idén, háromból két ember pedig belföldön szeretne kikapcsolódni; sosem látott népszerűségnek örvend a Balaton és hatalmas lehetőséget kaphat Budapest - derül ki az Everguest turisztikai tanácsadó cég és a Tárki friss felméréséből.

ÚTTALAN UTAKON

Tempó
2020. szeptember 10. 14:50

A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.

Kétségkívül az eredetileg Párizs és Dakar között megrendezett, az elmúlt években Dél-Amerikában, a jövőben pedig az Arab-félszigeten vendégeskedő futam a szakág legismertebb képviselője.

Az úttalan utakon történő versenyzés azonban egészen régi múltra tekinthet vissza: az egyik legkorábbi,  és a hőskorszak legnagyobb hírverést keltő futama az 1907-es Peking-Párizs rali volt, ami a pekingi francia nagykövetségtől rajtolt június 10-én. A mezőny Mongólián, Szibérián, Oroszország európai részén, a Baltikumon és Németországon haladt át, hogy aztán pontosan egy hónap utazást követően Párizsban intsék le a győztest: Scipione Borghese-t, aki tűzpiros Italájával szelte át a korábban autóval leküzdhetetlennek hitt távot. A győzelem hatása a mai napig érezhető: Borghese sikere révén lett az olaszok körében legnépszerűbb autószín a piros, amit a legtöbb tradicionális olasz gyártó mindmáig használ az autósportban.

Mai ésszel – amikor már a szomszédos hipermarketbe is GPS-szel indulunk el – felfoghatatlan, mennyire vakon, felkészületlenül vágtak neki a 15 ezer kilométeres távnak az akkori pilóták.

„A versenyzők mind boldog és reményteljes lelkiállapotban indultak Pekingbe” – írta 1907. június 3-án a The Sydney Morning Herald. „Általánosan elfogadott vélemény, hogy a résztvevőknek fogalmuk sincs arról, mi vár rájuk. A vidéki utakat leíró információk alapján az utazás nagyon kockázatos lesz. Az eseményt promotáló francia Le Matin újság közölt egy összeállítást az őslakosok szokásairól és leírást az útba ejtendő városokról, de az információk valóságtartalma megkérdőjelezhető. Tény, hogy a 29 versenyző puskákkal, pisztolyokkal, kardokkal felfegyverkezve indult el Pekingbe, és ez jelzi, hogy az út során számíthatunk – nem műszaki jellegű – problémákra.”

A terep valódi kihívásokat tartogatott: a mezőny olyan tájakon haladt keresztül, ahol azelőtt még soha nem láttak autót, olyan hidakon keltek át, amiket legfeljebb egy pár szamár súlyára terveztek. Voltak résztvevők, akik mocsarakban ragadtak, egy csapatot az utolsó pillanatban, teljesen kiszáradva találtak meg helybeliek a Góbi sivatagban, miután autójuk lerobbant.

Innen indult hát minden, a modern időkben azonban kétségkívül az Afrika homokdűnéivel megbirkózó autósok, kamionosok és motorosok lopták be a szakágat a köztudatba. A Dakart 1979-ben rendezték meg először, a magyar nézők pedig azért is szerették meg a sivatagi futamot, mert az elmúlt negyven évben számos magyar is megmérettette magát – a legismertebb közülük Szalay Balázs, aki 1996 óta visszatérő tagja a mezőnynek.

A verseny ötlete Thierry Sabine francia versenyző fejében fogant meg, amikor az Abidjan-Nizza rali közben eltévedt a sivatagban, és úgy érezte, hogy a homokdűnék tökéletes díszletei lennének egy tájékozódási versenynek. Az első futamon 182 versenyző állt rajthoz, a szenegáli fővárost azonban csak 74-en érték el, elsőként Cyril Neveu egy Yamaha motorkerékpárral. A futam három évtizeden keresztül kötötte össze Európát és Afrikát, egészen 2008-ig, amikor a szervezők veszélyesnek ítélték az útvonalat a mauritániai terrorfenyegetettség miatt, és egy nappal a rajt előtt lefújták a versenyt. Bár a Dakar még mindig az afrikai város nevét viseli, a mezőny azóta sem tért vissza a kontinensre.

A másik népszerű tereprali-formátum a mexikói gyökerű Baja, ami Alsó-Kalifornia (Baja California) mexikói államról kapta a nevét. A műfaj fő futama az Ensenada és La Paz közötti Baja 1000, de Baja-versenyeket a világ minden részén rendeznek – például Magyarországon is: az FIA által is akkreditált Hungarian Baja futamot több alkalommal is Veszprém látta vendégül. Idén is a környékre látogatott volna a világkupa-sorozatba is beleszámító verseny mezőnye: augusztus 13. és 16. között Várpalota térségében küzdhettek volna az elemekkel a pilóták, a világjárvány azonban sok más nemzetközi sportrendezvényhez hasonlóan a Hungarian Baja sorsát is megpecsételte.

De miben különbözik a tereprali a “sima” ralitól?

Ez utóbbiban utcai autók sportváltozataival versenyeznek (elsősorban persze azért, hogy a gyártók a bárki által megvásárolható termékeiket reklámozzák. Ne feledjük el, hogy maga az autósport is azért született még az 1800-as évek végén, hogy az automobil népszerűségét növeljék az újdonságoktól ódzkodó potenciális vásárlók körében). Az utcai típusokra hajazó autók azért is tudják teljesíteni a versenyeket, mert azokat utakon – aszfalton, murván, salakon – rendezik, a résztvevők pedig kis túlzással minden kátyúra kiterjedő itinerből dolgoznak. A tereprali ezzel szemben változatos terepviszonyok között zajlik, ahol könnyen érhetik váratlan meglepetések a pilótákat. Az úttalan utakon hóval, sárral, homokkal kell megküzdeniük, amihez erre a célre kifejlesztett terepjárókra van szükségük.

Schöngrundtner Tamás / Fotók: internet