Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

A tudatos hotelválasztást segíti a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége
A hoteleken található csillagok jelentésére hívja fel a figyelmet a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége. A koronavírus-járvány hatására felértékelődtek a hazai szállodák szolgáltatásai, azonban sokan nem tudják, hogy egy hotel csakis objektív szempontok alapján viselhet hivatalosan csillagokat. A szervezet célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a Hotelstars-minősített szállodák garantáltan megbízható és kiszámítható szolgáltatást nyújtanak, ezért érdemes tudatosan választani.
Ismét megugrott a kereslet a BÁV aranytömbjei iránt
Feltöltött befektetési aranykészlettel várja az év utolsó hónapjait a BÁV. Erre szükség is van, mert az előzetes várakozások szerint az év végi időszakban fokozott érdeklődésre van kilátás a nemesfém iránt. Ennek első jelei már látszanak is, szeptemberben és októberben a vállalat kiemelkedő forgalmat regisztrált a fiókhálózatában. A vásárlási kedvet támogathatják azok a várakozások, amelyek szerint az idei után a jövő évben is további aranyár emelkedésre van kilátás.
Aszályhelyzetet hirdetett az agrárminiszter
Aszályhelyzetet hirdetett az agrárminiszter a 2020. kárenyhítési évre az ország egész területére - közölte az Agrárminisztérium (AM) hétfőn az MTI-vel.
Szijjártó: busásan meg fognak térülni a nemzeti exportvédelmi program támogatásai
A kedvezményezett cégek külpiaci pozícióinak erősödésével busásan meg fognak térülni a nemzeti exportvédelmi programban nyújtott kormányzati támogatások - jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter hétfőn, a program támogatási okleveleket átadó ünnepségén Kecskeméten.
Megugrott az államháztartási hiány az EU-ban és az euróövezetben is
Megugrott az államháztartási hiány és az államadósság bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított aránya is a második negyedévben az Európai Unióban és az euróövezetben a koronavírus-járvány következményeként.
Csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban
Elemzők által várt növekedés helyett csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban a múlt héten.
Csopak kikötőjéért csaknem 900 millió forintot ajánlottak
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) által meghirdetett, szerda éjjel zárult elektronikus árverésen 889,87 millió forintért kelt el Csopak közforgalmú kikötője.
ITM: új, rendszeres légi járat indult Kína és Magyarország között
A Kína és Közép-Európa közötti áruforgalom gyors, hatékony és akadálytalan újraindítása érdekében közlekedtet heti három járatot Zhengzhouból Budapestre az UTA, az első repülőgép már meg is érkezett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. A járatok nemcsak az egészségügyi, a járvány elleni védekezést szolgáló beszerzéseket könnyíthetik meg, hanem a magyar termékek ázsiai piacokra való kijutását is segíthetik - jelentette be Schanda Tamás miniszterhelyettes.
A Gazdasági Versenyhivatal megbírságolta a Heinekent
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 75 millió forintra bírságolta a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-t - tájékoztatta a versenyhatóság közleményben az MTI-t szerdán.
Szijjártó: a Huawei új kutatás-fejlesztési központot épít Budapesten
A Huawei új kutatás-fejlesztési (k+f) központot hoz létre Budapesten, Magyarország és Kína együttműködése minden eddiginél jobb - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat jubileumi rendezvényén kedden Budapesten.
belföld
ITM: csaknem kétezer elektromos jármű megvásárlásának támogatásáról született már döntés
Összesen mintegy 6 milliárd forinttal támogatja a kormány több mint kétezer környezetkímélő autó és robogó beszerzését a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben, mostanra már több mint 1600 pályázat rendelkezik támogatói okirattal csaknem kétezer jármű megvásárlásához - közölte Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára kedden a tárca tájékoztatása szerint.
vállalatok
Az Indotek érdekeltségébe kerül a Waberer's
A Mid Europa Partners megállapodást kötött a Trevelin Holding Zrt.-vel, az Indotek csoport tagjával a Waberer's International Nyrt. részvényei 24 százalékának eladásáról, valamint arról, hogy vételi opciót biztosít az Indotek számára a fennmaradó 47,99 százalékos tulajdonrészének megvásárlására - közölték hétfőn.
Varga Mihály: több mint hatmilliárd forintos beruházással bővít a Béres Gyógyszergyár Zrt. Szolnokon
Több mint hatmilliárd forintos beruházással bővíti tevékenységét a Béres Gyógyszergyár Zrt. Szolnokon - mondta a pénzügyminiszter csütörtökön a Tisza-parti városban, a vállalat új gyártórészlegének alapkőletételén.
Országos kampány indult a halfogyasztás ösztönzésére
Országos kampány indult HalPéntek néven a rendszeres, legalább heti egyszeri halfogyasztás ösztönzésére.
Összhangban az iparral, ismét komolyabb fejlesztés történt a szakképzésben
Közel 30 millió forintból fejlesztette az eszközparkot a Veszprémi Szakképzési Centrum a balatonfűzfői Öveges József Technikum és Kollégium tagiskolájában. A centrum és az iskola vezetői céljuknak a XXI. századi oktatás megteremtését és megerősítését fogalmazták meg.
Ásványolaj szövetség: 7,5 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás az első kilenc hónapban
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) csütörtökön közzétett adatai szerint 5,8 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,6 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott idén az első kilenc hónapban, mint egy évvel korábban, az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 7,5 százalékkal csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest.
Még rom, de jövőre belülről is teljesen megújul a Csermák Antal Zeneiskola
A 2015-ös külső felújítást követően jövőre nagyobb alapterülettel nyithat meg a városi zenede. A kormány 1,65 milliárd forinttal támogatja a felújítási projektet.
Befejeződött a Kistó utca rekonstrukciója, felkészül: Pápai út
Újabb mérföldkőhöz érkezett Veszprém város „Északi iparterület közlekedésfejlesztése” című pályázata. A Henger utca komplett megújítása és a Kelet-nyugati közlekedési főtengely megépítése után a Kistó utca burkolatrekonstrukciója is befejeződött.
Többmilliós állami segítséggel kaphatnak lendületet a lakásfelújítások
Csalók élnek vissza az ALDI nevével
Jogtalanul és megtévesztő módon használják ismeretlen csalók online nyereményjátékukhoz az ALDI logóját, a 7000 forintos ALDI ajándékkártyát ígérő hirdetéshez az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt.-nek nincs köze - közölte az áruházlánc csütörtökön az MTI-vel.
COVID-19 – melyik szakmában érezhetjük biztosnak az állásunkat?
A programozók és a számviteli tudással rendelkező szakemberek iránt jelentős volt a kereslet a hazai munkaerőpiacon az elmúlt öt hónap során – mutat rá a Profession.hu és az EY elemzése. Az állásportál adatai szerint a szoftverfejlesztés és a könyvelés a koronavírus-járvány okozta válság alatt is stabil szakmának bizonyul Magyarországon.

ÚTTALAN UTAKON

Tempó
2020. szeptember 10. 14:50

A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.

Kétségkívül az eredetileg Párizs és Dakar között megrendezett, az elmúlt években Dél-Amerikában, a jövőben pedig az Arab-félszigeten vendégeskedő futam a szakág legismertebb képviselője.

Az úttalan utakon történő versenyzés azonban egészen régi múltra tekinthet vissza: az egyik legkorábbi,  és a hőskorszak legnagyobb hírverést keltő futama az 1907-es Peking-Párizs rali volt, ami a pekingi francia nagykövetségtől rajtolt június 10-én. A mezőny Mongólián, Szibérián, Oroszország európai részén, a Baltikumon és Németországon haladt át, hogy aztán pontosan egy hónap utazást követően Párizsban intsék le a győztest: Scipione Borghese-t, aki tűzpiros Italájával szelte át a korábban autóval leküzdhetetlennek hitt távot. A győzelem hatása a mai napig érezhető: Borghese sikere révén lett az olaszok körében legnépszerűbb autószín a piros, amit a legtöbb tradicionális olasz gyártó mindmáig használ az autósportban.

Mai ésszel – amikor már a szomszédos hipermarketbe is GPS-szel indulunk el – felfoghatatlan, mennyire vakon, felkészületlenül vágtak neki a 15 ezer kilométeres távnak az akkori pilóták.

„A versenyzők mind boldog és reményteljes lelkiállapotban indultak Pekingbe” – írta 1907. június 3-án a The Sydney Morning Herald. „Általánosan elfogadott vélemény, hogy a résztvevőknek fogalmuk sincs arról, mi vár rájuk. A vidéki utakat leíró információk alapján az utazás nagyon kockázatos lesz. Az eseményt promotáló francia Le Matin újság közölt egy összeállítást az őslakosok szokásairól és leírást az útba ejtendő városokról, de az információk valóságtartalma megkérdőjelezhető. Tény, hogy a 29 versenyző puskákkal, pisztolyokkal, kardokkal felfegyverkezve indult el Pekingbe, és ez jelzi, hogy az út során számíthatunk – nem műszaki jellegű – problémákra.”

A terep valódi kihívásokat tartogatott: a mezőny olyan tájakon haladt keresztül, ahol azelőtt még soha nem láttak autót, olyan hidakon keltek át, amiket legfeljebb egy pár szamár súlyára terveztek. Voltak résztvevők, akik mocsarakban ragadtak, egy csapatot az utolsó pillanatban, teljesen kiszáradva találtak meg helybeliek a Góbi sivatagban, miután autójuk lerobbant.

Innen indult hát minden, a modern időkben azonban kétségkívül az Afrika homokdűnéivel megbirkózó autósok, kamionosok és motorosok lopták be a szakágat a köztudatba. A Dakart 1979-ben rendezték meg először, a magyar nézők pedig azért is szerették meg a sivatagi futamot, mert az elmúlt negyven évben számos magyar is megmérettette magát – a legismertebb közülük Szalay Balázs, aki 1996 óta visszatérő tagja a mezőnynek.

A verseny ötlete Thierry Sabine francia versenyző fejében fogant meg, amikor az Abidjan-Nizza rali közben eltévedt a sivatagban, és úgy érezte, hogy a homokdűnék tökéletes díszletei lennének egy tájékozódási versenynek. Az első futamon 182 versenyző állt rajthoz, a szenegáli fővárost azonban csak 74-en érték el, elsőként Cyril Neveu egy Yamaha motorkerékpárral. A futam három évtizeden keresztül kötötte össze Európát és Afrikát, egészen 2008-ig, amikor a szervezők veszélyesnek ítélték az útvonalat a mauritániai terrorfenyegetettség miatt, és egy nappal a rajt előtt lefújták a versenyt. Bár a Dakar még mindig az afrikai város nevét viseli, a mezőny azóta sem tért vissza a kontinensre.

A másik népszerű tereprali-formátum a mexikói gyökerű Baja, ami Alsó-Kalifornia (Baja California) mexikói államról kapta a nevét. A műfaj fő futama az Ensenada és La Paz közötti Baja 1000, de Baja-versenyeket a világ minden részén rendeznek – például Magyarországon is: az FIA által is akkreditált Hungarian Baja futamot több alkalommal is Veszprém látta vendégül. Idén is a környékre látogatott volna a világkupa-sorozatba is beleszámító verseny mezőnye: augusztus 13. és 16. között Várpalota térségében küzdhettek volna az elemekkel a pilóták, a világjárvány azonban sok más nemzetközi sportrendezvényhez hasonlóan a Hungarian Baja sorsát is megpecsételte.

De miben különbözik a tereprali a “sima” ralitól?

Ez utóbbiban utcai autók sportváltozataival versenyeznek (elsősorban persze azért, hogy a gyártók a bárki által megvásárolható termékeiket reklámozzák. Ne feledjük el, hogy maga az autósport is azért született még az 1800-as évek végén, hogy az automobil népszerűségét növeljék az újdonságoktól ódzkodó potenciális vásárlók körében). Az utcai típusokra hajazó autók azért is tudják teljesíteni a versenyeket, mert azokat utakon – aszfalton, murván, salakon – rendezik, a résztvevők pedig kis túlzással minden kátyúra kiterjedő itinerből dolgoznak. A tereprali ezzel szemben változatos terepviszonyok között zajlik, ahol könnyen érhetik váratlan meglepetések a pilótákat. Az úttalan utakon hóval, sárral, homokkal kell megküzdeniük, amihez erre a célre kifejlesztett terepjárókra van szükségük.

Schöngrundtner Tamás / Fotók: internet