2015-ben indult a Budapest School nevű iskola-hálózat, amely egyik társalapítója a Preziből is jól ismert Halácsy Péter. 2019 ősze óta már Veszprémben is jelen vannak, ahol a gyerekek ugyanazt megtanulják, mint a hagyományos iskolákban tanulók, csak más az út, amit bejárnak.
Az alapítástól eltelt öt év alatt számos városban megjelentek már a BPS nevével fémjelzett közösségek, ám ezek leginkább a főváros környékére korlátozódtak. 2019 óta Veszprémben is jelen vannak, aminek kapcsán Csímár Kamilla kommunikációs vezetővel beszélgettünk.
Miben más a Budapest School, mint az állami rendszer?
Az elmúlt 150 évben az oktatás arra rendezkedett be, hogy osztályokban, tantárgyakban, tanórákban, sztenderdizált tanulási ütemezésben határozza meg az egyes gyerekek tanulását. Mindeközben a világ nagyot fordult. Mára egyre nagyobb az igény a személyre szabottságra, az oktatásban is. Ahhoz, hogy az iskola egy olyan hely legyen, amely a gyerekek képességeihez, igényeihez, tempójához igazodni tud, strukturális változásra van szükség. A Budapest School ezen a strukturális megújuláson dolgozik.
A BPS iskola-modelljének három fontos szervezőelve van. Első, hogy a tantárgyak tartalmát sokszor összevontan, multidiszciplinárisan, projektekben tanulják a gyerekek, második, hogy nagy hangsúly van az önálló, önirányított tanuláson, tehát a tanárok mindig azon gondolkoznak, hogyan tudják a gyerekeket az önállóbb tanulás irányába segíteni, és harmadik, hogy a hagyományos, sok száz fős iskolákhoz képest kisebb, legfeljebb 50 fős közösségekben dolgozunk, amelyek a gyerekek életkora, illetve érdeklődése mentén még kisebb csoportokra oszlanak szét.
Ez a három dolog teszi lehetővé, hogy az iskola sokkal gyorsabban tudjon reagálni a gyerekekre és a környezeti változásra, és így tudunk személyre szabott tanulást biztosítani.
Nálunk minden gyereknek van egy mentor tanára, aki a gyerekkel és a szülőkkel közösen alakítja ki a gyerek tanulási útját és aki kíséri aztán ezen az úton a mentoráltját. A Budapest Schoolban tanuló gyerekek ugyanazt megtanulják, mint a hagyományos iskolákban tanulók, csak más az út, amit bejárnak.
Milyen tanterv szerint oktatnak a pedagógusok?
A tantervet a Nemzeti alaptanterv adja és ezt keverjük a gyerekek és a tanárok érdeklődésével. Az iskola programja teljes mértékben lefedi az új NAT és a miniszter által kiadott kerettantervek ismeretanyagát, a BPS egyedisége abban áll, hogy a NAT-ban meghatározott tanulási eredmények elérésén túl a gyerekek a világot is megismerik.
Mire helyezik a hangsúlyt? Milyen képességeket fejleszt a BPS? Az ott tanuló diákok megfelelnek a mai kor kihívásainak?
A célunk az, hogy a gyerekekből boldog felnőttek legyenek 2040-re. Hogy a nálunk tanulók képesek legyen “magabiztosan szembenézni a bizonytalan jövővel”.
De mit is jelent ez pontosan? A mai gyorsan változó világban az egyik legfontosabb képesség az agilitás. Azt szeretnénk, hogy a gyerekek 18 éves korukra megtalálják a saját útjukat. Hogy képesek legyenek önmaguknak célokat állítani és azokat elérni.
Veszprémben 2019 óta van jelen a Budapest School. Kik és hogyan alapították?
A Budapest School mikroiskoláit mindig helyi, az oktatás modern útjai iránt érdeklődő szülők alapítják, ez Veszprémben sem volt másként. A modell elég egyszerű: ha szeretnél nyitni egy Budapest Schoolt, amibe aztán a te gyereked is járna, akkor felvesszük a kapcsolatot egymással, és ha úgy látjuk mi is és a másik fél is, hogy megvannak a kellő feltételek, akkor elkezdünk együtt dolgozni. A Budapest School egyik lényege az alulról építkezés, mindenhol kis közösséggel kezdünk, amely aztán apránként növekszik.
Mik az első év tapasztalatai?
Veszprémben az első tanév izgalmas volt, sok mindent tanultunk az elmúlt hónapokból.
Az előző iskoláink nyitásához képest a veszprémi abban különbözött és hozott új tapasztalatokat, hogy eddig csak Budapesten vagy Budapesthez egészen közel indítottunk csoportokat. A fővároson kívül még kisebb az ismertségünk, tudjuk, hogy sok munka, idő és türelem kell ahhoz, hogy megvessük a lábunkat egy ilyen új területen, de igazán élvezzük ezt a kihívást. Az első évben remek szülői közösség kovácsolódott, akik aktívan részt vesznek a BPS építésében.
Nagyon szeretjük azt a csapatot, ami most szeptemberre kialakult. A tanárok elképesztően jól rezonálnak a gyerekekkel. Ők adják a BPS Veszprém legnagyobb értékét azzal, hogy képesek egy olyan környezetet biztosítani a gyerekeknek, ahol senkinek nem kell szorongania, ahol nincs teljesítménykényszer, helyette nyugalomban lehet tanulni és van idő mindenre.
2020 szeptemberében egy kisebb csoporttal indulunk egy új (korábban a Séd partján voltak – a szerk.) helyen. Az új tanévre sikerült találnunk egy nagyszerű, ötszobás ingatlant, a Pannon Egyetem mögött található egy gyönyörű fasor mellett, hangulatos, nyugodt, csendes környéken. A hosszú távú terveink közt az szerepel, hogy 5 éven belül 50 fősre növeljük a veszprémi BPS-t. Ehhez 2021 szeptemberét jó lenne már 25-30 gyerekkel indítani, meglátjuk, idén hogy haladunk.
Gesztesi Ákos / Fotó: Budapest School, Rotera