Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

ÁKK: jól fogyott a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád
Továbbra is közkedvelt a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád a lakosság körében, a második negyedévben állománynövekedése csaknem 400 milliárd forint volt - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) szerdán.
MÁV-Start: év végéig huszonkét légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsi érkezik
A MÁV-Start az év végéig 22 használt, légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsival bővíti nemzetközi járműparkját a szlovákiai Wagon Service Travellel kötött szerződés alapján - közölte a vasúttársaság.
Donald Trump nem bánja, ha a Microsoft felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót
Nem bánja, sőt, jóvá is hagyja, ha a Microsoft amerikai szoftvergyártó óriásvállalat felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót - jelentette ki Donald Trump amerikai elnök újságíróknak hétfőn a Fehér Házban, hozzátéve, hogy ha szeptember 15-ig nem jön létre megállapodás a vásárlásról, akkor a TikTokot betiltja az Egyesült Államok területén.
Kampány indult az élelmiszerpazarlás csökkentésére
"Élj maradéktalanul!" elnevezéssel társadalmi célú kampányt indított a Médiaunió Alapítvány az élelmiszerpazarlás visszaszorítása érdekében - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
Még mindig alacsony a lakossági fizetőképesség, de a mélyponton már túl van a magyar gazdaság
Jelentősen esett a COVID-járvány csúcsán a magyarok fizetőképessége, ám a gazdaságnak a fő problémát nem ez, hanem a nemzetközi kereskedelem visszaesése okozza. A második negyedévben már láthatóan elkezdődött a gazdaság visszakapaszkodása, de a válság még nem mindenki számára ért véget.
A hivatalos adatok szerint már a koronavírus előtt új pályára állt a lakáspiac
Guller: Nulla százalékos, szabad felhasználású hitel a turisztikai vállalkozásoknak, állami garanciavállalással
A kormány döntése értelmében a Széchenyi Kártya Program szeptemberben új hitelkonstrukcióval bővül, amely csak a turisztikai szektorban tevékenykedő mikro-, kis- és közepes vállalkozások számára lesz elérhető - mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szombaton az MTI-nek.
188 milliárd forint ment online vásárlásra a második negyedévben
2019-hez képest 34%-kal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk online vásárlásra április, május és június során, miközben sok vállalkozás „növesztett” hirtelen internetes lábat. A piacvezető, havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás a GKI Digitallal közösen tekinti át, hogy a járványhelyzet miatt felgyorsulva változó felhasználói igények milyen hatással voltak az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.
2008-as sokk kontra koronavírus-járvány
Bár sokszor hasonlítják gazdasági szempontból a jelenlegi koronavírusjárvány-helyzetet a 2008-as válsághoz, a családi vállalatoknál az látható, hogy az akkori, illetve a jelenlegi krízis lényegesen más helyzetben érte a cégeket. Mennyire voltak felkészülve a mostani pandémia és a 12 évvel ezelőtti kihívásokra? Mit érdemes egy vállalkozásnak szem előtt tartania stratégiája megalkotásakor, hogy egy következő válsághelyzetben is sikeresen tudjon működni? A K&H családi vállalatok szakértői ezekre a kérdésekre keresték a választ, a legutóbbi recesszió tapasztalatainak felidézése alapján pedig három fő „összetevőjét” határozták meg a válságálló cégnek.
Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban
Míg áprilisban százból csupán négy cég vezetője várt javulást a következő fél évben, addig most már minden második vállalat optimistán tekint a jövőbe. Jelenleg minden ötödik cég távmunkában dolgozik továbbra is, minden másodiknál pedig hosszú távon megmarad a home office lehetősége – derül ki a Profession.hu friss, 750 hazánkban működő cég helyzetét vizsgáló felmérésének adataiból.
Bezár a balatonfüredi és a zirci ügyfélszolgálati hely
A NAV Veszprém Megyei Adó- és Vámigazgatóság balatonfüredi és zirci ügyfélszolgálatai augusztusban zárva tartanak.
Egyre olcsóbbak a nagyvárosi garzonok
vállalatok
Négymilliárdos veszteséget jelentett a Boeing az első fél évre
Több mint 4 milliárd dollár üzemi veszteséget jelentett a június 30-án zárult első pénzügyi fél évre a Boeing, az amerikai gyártó emellett bejelentette: egy évvel elhalasztja új típusa, a 777X premierjét.
Módosul a CIG Pannónia részvényeinek névértéke
A CIG Pannónia törzsrészvényeinek névértéke 33 forintról 100 forintra nő, mivel az igazgatóság szerdai döntése alapján ezzel emelik a társaság alaptőkéjét - közölték a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Harley Davidson
A Harley-Davidson negyedéves veszteségről jelentett
Elemzők által várt minimális nyereség helyett jelentős veszteségről jelentett a Harley-Davidson motorkerékpár-gyártó vállalat a második negyedévről részben a koronavírus miatt visszaeső kereslet hatására.
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi vár
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi Kinizsi-vár a Nemzeti kastélyprogramnak és a Nemzeti várprogramnak köszönhetően mintegy másfél milliárd forintból.
vállalatok
Koronavírus - 95 százalékkal csökkent a Ryanair bevétele az első negyedévben
A koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások következtében 95 százalékkal, 2,2 milliárd euróval csökkent a Ryanair diszkont légitársaság bevétele az első negyedévben.
Újabb nagyszabású portfóliótisztítást indít a nemzeti vagyonkezelő
Portfóliótisztítási stratégiájának megfelelően folytatja az állami feladatellátásához nem szükséges ingatlanok piaci értékesítését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV).
Több mint 150 ezer európai textilipari munkahely került veszélybe
Több mint 150 ezer munkahely került veszélybe az európai ruházati és textiliparban a koronavírus-járvány következtében az Euler Hermes hitelbiztosító nemrég közölt tanulmánya szerint.
NAV
KATA: Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony
A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele annak, hogy Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövőben kiemelt figyelmet fog fordítani a bújtatott munkaviszony elleni harcra – hívja fel a figyelmet az EY. A társaságoknak érdemes megvizsgálni a katás partnereik kapcsán felmerülő kockázatokat, mielőtt az ellenőrök kopogtatnak.
A kkv-k már túl vannak a nehezén?
A vírusjárvány meglepő módon mérsékelten hatott a cégvezetők várakozásaira: nem sokkal maradnak el a hazai kkv-k következő egy évre vonatkozó árbevétel- és nyereségvárakozásai az előző év azonos időszakához képest – derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb kutatásából. A cégek várakozásai továbbra is pozitívak: a következő egy évre átlagosan 6,5 százalékos árbevétel-bővüléssel és 3,6 százalékos profitnövekedéssel számolnak.
A használt autók húzzák a hazai autópiacot
A személyautó-tulajdonosváltások száma igazolja azt, amit a piacvezető Használtautó.hu keresései már május közepétől mutattak: a vásárlók visszatértek a használt autók piacára. A júniusi használtautó-piaci adatokat a Használtautó.hu szakértője elemzi.
Szabadságot sokan, nyaralást jóval kevesebben terveznek idén
A koronavírus-járvány az élet minden területét átalakította: sok egyéb mellett a szabadság és nyaralás is teljesen más lesz idén, mint eddig bármikor. A magyar munkavállalók 82 százaléka fog még idén szabadságra menni, nyaralást viszont csak 40 százalékuk tervez. De a nyaralást tervezők többsége is a korábbiaktól eltérő módon pihen majd – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív felmérésének adataiból.
A pandémia újabb löketet adhat az ipar 4.0-nak
A koronavírus-járvány okozta felfokozott digitalizációs igény újabb löketet adhat az ipar 4.0-nak, ehhez azonban elengedhetetlen a megfelelő technológiai partnerek egymásra találása. Ebben nyújt segítséget az Enterprise Europe Network hálózat, amely a partnerkereséstől az együttműködési megállapodás megkötéséig segíti a hazai kkv-kat a hazai és a nemzetközi piacokon is. A komplex digitális transzformációt nyújtó Datatronic ennek köszönhetően féléves távon mintegy ötéves üzletfejlesztési projektet valósított meg.
A koronavírus járvány 27 országot fenyeget élelmezési válsággal
Egy új elemzés szerint, ami az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) és a Világélelmezési Program (WFP) gondozásában jelent meg, 27 országot fenyeget egy – a COVID-19 generálta – élelmezési válság, miután a járvány felerősíti az éhezés mögött álló folyamatokat.
Korszakváltással rajtol az albérletszezon: rekordnagyságú kínálat, olcsóbb albérletek és több tízezer átköltöző
A korábbinál nagyobb euróövezeti visszaesést jelez az EKB számára készített prognózis
A korábban vártnál nagyobb lesz a gazdasági visszaesés az euróövezetben az Európai Központi Bank (EKB) külső gazdasági szakértők körében negyedéves gyakorisággal végzett legfrissebb felmérése alapján.
Posta-vezérigazgató: nincs forrás a bérek emelésére
Nincs forrás a bérek emelésére az európai uniós szabályozások miatt - közölte a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója pénteken az M1 aktuális csatornán.
Nagyot estek a nagyvállalatok várakozásai
Nem tekintettek még ennyire pesszimistán a nagyvállalatok a következő évükre, mint amennyire a koronavírus-járvány első hulláma után. A K&H nagyvállalati növekedési index értéke még sosem volt a negatív tartományban az elmúlt 7 évben, most viszont a legutóbbi negyedévben mért 6 pont helyett csak -2 ponton áll. A vállalatok saját kilátásaikat sokkal kedvezőtlenebbnek ítélik, viszont többen tekintenek bizakodóan a gazdasági környezetre, amit az olyan kedvezményes hitelprogramok, mint az NHP Hajrá is segítenek.
Sprint helyett maratonra kell készülniük a munkavállalóknak
A vírusjárvány első heteiben a munka és a családi feladatok összeegyeztetése miatt minden eddiginél nagyobb nyomás nehezedett a munkavállalókra. A maximális helytállás, a virtuális bizonyítási vágy és a teljesítménykényszer rövid távon kedvezően hatott a feladatvégzésre, és számtalan új dolog kipróbálásában inspiráló volt, de a túlteljesítés hosszú távon nem fenntartható. Most már látható, hogy a koronavírus még velünk marad, így ahhoz, hogy elkerüljük a kiégést, pár hétnél tovább kell látni, azaz sprint helyett inkább maratonra érdemes felkészülni. A K&H szakemberei, hogy ezt segítsék, összegyűjtöttek 5 tippet.

Drága a zöldség-gyümölcs, de nem a termelő kap többet

2020. július 6. 17:59

Drága a zöldség és a gyümölcs, de leginkább csak a boltokban: a termelőkhöz a legtöbb termény esetében csak kevéssé szivárog le a mostani áremelkedés. Mindez rövidebb távon az extenzív szereplőknek kedvezhet, de hosszabb távon nincs alternatívája a beruházásoknak és a modern termelési módozatoknak – véli Malatinszki György. A Malagrow ügyvezető igazgatója szerint végső soron a jobb költséghatékonyság és az egységes minőségű, piacképesebb termék fog dönteni, ez pedig modernizálás nélkül egyre kevésbé érhető el.

A jelenlegi magas zöldség-gyümölcs árak jobbára csak a kereskedelem, a fogyasztók szintjén jelentkeznek, a termelők a legtöbb esetben nem részesülnek a fogyasztói árak emelkedéséből. Ez rövidebb távon a beruházásokat halogató termelőknek kedvez ugyan, hosszabb távon viszont éppen a fejlesztésekkel jobb költséghatékonyságot és piacképesebb minőséget előállító szereplők nyerhetnek – véli Malatinszki György. A speciális tápanyag-utánpótlási megoldásokkal foglalkozó, magyar tulajdonú Malagrow ügyvezető igazgatója szerint egy komplex helyzet alakult ki a zöldség-gyümölcs ágazatban, amely a koronavírus krízis hatásaiból, az export és az import átalakulásából, időjárási tényezőkből és a munkaerő biztosításának kérdéséből fakad. „Ebben a bonyolult helyzetben ismét egyértelművé vált, hogy mindazok, akik intenzív módozatokkal, vagyis kevesebb munkaerőt igénylő, és az időjárási hatásoknak kevésbé kitett módon termelnek, biztosíthatják a folyamatos áruellátást. A jelenlegi magasabb árak ugyanakkor sok esetben nem a termelőknél csapódnak le” – tette hozzá a szakember. A cégvezető ezzel kapcsolatban megjegyezte: a mostani helyzet piaci anomáliaként fogható fel, amelynek hamarosan rendeződnie kell, hogy a kereskedők és a termelők is megnyugtatóan megtalálják számításukat.

Kőkemény elvárások

Malatinszki György szerint ez a jelenlegi helyzet még így is a beruházások létjogosultságát igazolja, hiszen a nyomott termelői árak mellett még inkább felértékelődnek a költségcsökkentő beruházások, valamint azok a technológiák, amelyek piacképesebb, szebb, jobban eladható terményt biztosítanak. „Egy olyan világban, amikor a termelő aránylag alacsony árat kap a terményért, a kereskedelmi szereplők pedig komoly minőségi és küllemi elvárásokat támasztanak, csak az nyerhet hosszabb távon, aki kedvező fajlagos költségszerkezet mellett tud egységes minőségű és nem utolsósorban kinézetében és színében is vonzó zöldségeket és gyümölcsöket biztosítani. Ezt az extenzív, szántóföldi termesztési módszerekkel egyre nehezebb elérni.”

Az egyébként is komplex ágazati helyzetet tovább bonyolítja, hogy a mostani magas árak jobbára csak a kereskedelem, a fogyasztó szintjén jelennek meg, a termelő által kapott ár pedig nem sarkall újabb beruházásokra. „Nyomott árak esetén a minimális befektetést megvalósító, extenzív, szabadföldi termelést folytató szereplők könnyebben érnek el pénzügyi eredményességet, mint az esetenként drága beruházásokat vállaló termelők. Ez a helyzet azonban csak rövid távon áll fenn” – figyelmeztetett a cégvezető. Malatinszki György szerint tehát az extenzív termelést folytató szereplők ideiglenesen érhetnek el jó eredményeket, de hosszabb távon a költséghatékony termelés és a piacképes termék fog dönteni – ez pedig beruházások nélkül egyre kevésbé valósítható meg.

Érdemes körültekintően tervezni

Mindezek miatt érdemes a beruházásokat úgy tervezni, hogy azok megtérülése csak közép- vagy hosszútávon várható, hiszen a jelek szerint a piac még magasabb fogyasztói árak esetén sem jutalmazza azonnal a termelők erőfeszítéseit. Ezt a megtérülési időt és általában a fejlesztések pénzügyi eredményességét kedvezően befolyásolhatják a különféle támogatási konstrukciók, Malatinszki György szerint ugyanakkor a beruházásokat szakmai alapon kell megtervezni, és nem azt kell fejleszteni, amire támogatás van. „Egy-egy beruházásnak a saját jogán is meg kell térülnie, szakmailag és pénzügyileg megalapozottnak kell lennie. Ha ennek a követelménynek megfelel egy fejlesztési terv, és még támogatás is van mellé, akkor az természetesen segíthet.” Ilyen megfontolások és gondos tervezés mellett érdemes a munkaerőt kiváltó, az időjárási kockázatokat mérséklő, vagy a tárolást, a post harvest fázis hatékonyságát javító fejlesztéseket kidolgozni és megvalósítani.

Hosszabb távon fejleszteni kell

Malatinszki György hangsúlyozta: a beruházás, az extenzív termelési módozatoktól az intenzív felé történő elmozdulás mindenképpen jó irány, ha hosszabb távon gondolkodik az ember: a gazdasági krízisek és az időjárási anomáliák is elsősorban a külső hatásoknak jobban kitett, extenzív, szabadföldi termelést folytató szereplőket érintik negatívan. Ezek néha olyan súlyosak is lehetnek, hogy némely termelő feladni kényszerül tevékenységét. Az intenzív, a környezeti és piaci kockázatok ellen védettebb termelést folytató mezőgazdasági szereplők ugyanakkor hosszabb távon biztosabban számíthatnak beruházásaik megtérülésére. Ez különösen az időjárási kockázatokat tekintve vehető biztosra. „A klímaváltozás miatt sajnos arra kell számítani, hogy az elkövetkező években, évtizedekben az időjárási szélsőségek, így a jég- és fagykár, az aszály, vagy éppen a belvíz miatt jelentkező nehézségek mind súlyosabbak és gyakoribbak lesznek. Ezek kiküszöbölése, vagy legalább enyhítése hosszabb távon egyértelmű piaci előnyt biztosít azoknak a szereplőknek, amelyek hajlandóak beruházásokat eszközölni” – fogalmazott a cégvezető.

Gesztesi Ákos