Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
– Milyen autóipari trendek, milyen gazdasági környezet hívta életre a pályát?
– A tesztpálya iránti igény a járműipari fejlesztők részéről jelentkezett mintegy tíz évvel ezelőtt. Magyarországon már akkor is – és ma még inkább – jelentős volt a járműipari fejlesztés szerepe. Már akkor is látszott, hogy van komoly kutató-fejlesztő kapacitás az országban, amit kívánatos lenne még tovább erősíteni, a kapacitás bővítéséhez pedig nagyban hozzá tudna járulni egy nagy volumenű, komplex járműipari tesztpálya a térségben. A legtöbb cég rendelkezik „házi” tesztpályájával, ahol a helyi fejlesztőmérnökök el tudják végezni a legfontosabb teszteket, de a zalaegerszegihez hasonló, sok tesztelési modult felvonultató komplex tesztpálya nem sok van Európában, olyan pedig, amely egyszerre alkalmas a hagyományos és az automatizált, önvezető járművek tesztelésére, ilyen méretben és komplexitással, egyáltalán nincs.
Ahogy a járműipari biztonsági és minőségi igények egyre nőnek, úgy a tesztelés iránti igény is nő. Ráadásul a vezetéstámogató asszisztensek megjelenése a járművekben újabb, és a korábbitól drasztikusan eltérő módszerű tesztigényeket generált. Mindezeket az igényeket és tendenciákat látva döntött úgy a kormány 2016-ban, hogy kormányzati beruházással létrehoz Zalaegerszeg mellett, közel 260 hektáros területen egy járműipari tesztpályát a jelenlegi piaci igényekre és a jövőben várható trendek kihívásaira is válaszolva.
– Elsősorban a magyar piacot szolgálják ki, vagy nagyobb földrajzi területet céloznak meg?
– Természetszerűleg cél a magyarországi K+F kapacitások erősítése, több olyan fejlesztőközpont is van, amely a 2016-os kormánydöntés óta, kifejezetten a tesztpálya miatt költözött Magyarországra vagy bővítette a hazai fejlesztési kapacitásait. A pályának ez a hatása már érezhető; számolható, hogy árbevételben, fejlesztő munkahelyben milyen hatást hozhat magával, és ez még inkább erősödni fog. Tavaly májusban készült el az első három tesztpálya modul, ezt követően megindult a pálya üzemeltetése is. A tavalyi év mérlege alapján a tesztelők nagy része külföldi volt, tehát egy erősen export szolgáltatásokat nyújtó objektumról beszélünk. Ez visszaigazolja, hogy a zalaegerszegi pálya európai szinten unikális, hiszen nincs még egy, a hagyományos és az önvezető járműveket egyaránt, integrált és szisztematikus rendszerben és ilyen volumenben kiszolgálni képes létesítmény.
– Milyen szolgáltatásai vannak, illetve lesznek a pályának, ha teljesen elkészül? Csak az infrastruktúrát adják bérbe, vagy nyújtanak valamilyen szolgáltatást is?
– Mindkettő. A pálya alapvetően bérleti rendszerben működik, az egyes modulok mellett műhelyek, irodák bérlésére is van lehetőség azoknak az ügyfeleknek, akik hosszabban itt tartózkodnak. Az infrastruktúra-bérlés mellett van mérnöki és technikusi támogató szolgáltatás, az itteni kapacitások a tesztek előkészítését és akár végrehajtását is tudják segíteni. Műhelyeinkben van a szerelést támogató és diagnosztikai eszközháttér, amelyek szintén igénybe vehetők, illetve most szerzünk be egy tesztelést támogató, nagyon komoly értékű, standard NCAP eszközcsomagot, amivel az automatizált tesztek előírt vizsgálatait tudjuk támogatni. Tehát pályaelemtől kezdve az infrastruktúrán át a szakmai szolgáltatáson keresztül egészen az eszköz bérlési lehetőségig sokrétű szolgáltatásokat tudunk nyújtani már jelenleg is.
– Milyen befogadóképessége van a pályának?
– A zalaegerszegi egy nyitott, semleges, azaz márkafüggetlen pálya, egyszerre több felhasználó tudja használni, minden modult annyian vehetnek igénybe, ahányan biztonságosan meg tudják ezt tenni. A tesztpályán teljes kiépítettségében akár 50-60 felhasználó tud tesztelni egy időben.
– Jelenleg milyen fokú a pálya kiépítettsége, mikorra készülhet el?
– Tavaly májusban az első három modult adtuk át, idén májusban online konferencia keretében mutattuk be a fékfelületet. Év végéig el fog készülni az autópálya szakasz, a városi tesztkörnyezet teljes kiépítettségében, illetve az országúti tesztszakasz. Ezzel az év végén már hét modult tudunk kínálni, és most van véglegesítés alatt a jövő évi kivitelezési csomag. A projekt megvalósításának körülbelül kétharmadánál tartunk, ezzel együtt a már elkészült modulokon folyik a működtetés, a tesztelők fogadása.
Win-win helyzet a Pannon Egyetemmel
A Zala ZONE Járműipari Tesztpálya nemcsak a régió gazdaságának lesz hosszú távon egy stratégiailag fontos pillére, hanem a Pannon Egyetem pozícióját is megerősítheti a hazai felsőoktatási intézmények között. Csillag Zsoltot, az egyetem kancellárját kérdeztük arról a szerencsés együttállásról, amikor is a tesztpálya elindulását követően idén nyártól a Pannon Egyetemhez csatlakozik a BGE zalaegerszegi Gazdálkodási Kara.
„Zalaegerszeg már önmagában is a térség gazdasági és kulturális központja, amely napjainkban is dinamikusan fejlődik. A városban több nagyobb ipari szereplő is jelen van, akik jelentős K+F tevékenységet végeznek, ami nekünk is erősségünk” – kezdte a kancellár.
„A Pannon Egyetem szempontjából óriási lehetőség, hogy mi lehetünk a zalai felsőoktatás központja. A kormány döntése értelmében a Budapesti Gazdasági Egyetem Gazdálkodási Karát működtetjük tovább idén nyártól, és határozott célunk, hogy a jelenlegi képzések megtartásán és fejlesztésén túl, új szakokat indítsunk műszaki területen is” – folytatta vízióját Csillag Zsolt.
„Egy felsőoktatási intézmény sikeres működéséhez elengedhetetlen a piaci szférával való szoros és kölcsönösen hasznos együttműködés. A Pannon Egyetem új zalaegerszegi karának képzési kínálatát ennek megfelelően szeretnénk a helyi gazdasági és társadalmi igényekhez igazítani, ebben pedig a Zala Zone-nal való partnerségünknek kiemelt szerepet szánunk.
Arra törekszünk, hogy a közös munka eredményeként egy olyan win-win helyzet jöjjön létre, ahol a térségben megjelenő vállalkozások számára biztosítjuk a szakmai utánpótlást, közös K+F projekteket valósítunk meg, növekszik az egyetem hallgatói létszáma és összességében tovább fejlődik a régió gazdasága” – zárta gondolatait Csillag Zsolt.
Hajas Bálint, Schöngrundtner Tamás /Fotó: Domján Attila, Autóipari Próbapálya Zala Kft.