Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

Új műfaj a hajózásban

Tempó
2020. március 16. 8:45

Sorozatgyártásra fejlesztett elektromos jetskit a Narke – pontosabban a cég szerint új műfajt teremtettek a hajózásban.

Jetski suhan a Balaton vizén: a látvány szokatlan, a Balaton-törvény ugyanis hosszú ideje tiltja az ilyen járművek közlekedését a tavon. A törvény megalkotásakor azonban nem gondoltak arra, hogy egykor majd az elektromos meghajtás is megjelenhet a járművekben, így a szabályozás nem is tér ki rájuk – a lehetőséget kihasználva a magyar fejlesztésű elektromos jetski tesztelését már 2018-ban megkezdték a legnagyobb tavunkon, nagy hullámokat keltve ezzel a szó szoros és átvitt értelmében is.

Technikai értelemben a fejlesztés lenyűgöző: a Narke weboldalán listázott specifikációk magukért beszélnek. Ezek szerint a karbonszál erősítésű kompozit szerkezettel ellátott járművet saját fejlesztésű, 45 kW teljesítményű vízhűtéses háromfázisú aszinkron motor hajtja maximum 55 km/h sebességgel. Átlagos használat mellett egy töltéssel másfél órán át lehet hajtani, míg az akkumulátor a 80%-os töltöttséget gyorstöltéssel akár 2, hagyományos hálózati csatlakozóval 6 óra alatt éri el.

Ahogy a fejlesztők a weboldalukon kifejtik, az általuk megálmodott elektromos jetski “nem egy benzines modellből átalakított félmegoldás (…), már a kezdetektől az elektromos meghajtás vezérelte”. Ugyanitt elsősorban a környezettudatossággal érvelnek a termékük mellett. “Az electrojet az olajtócsák és kipufogófüst ellen küzd. Magas teljesítményével, mérsékelt hangjával és elegáns kinézetével egy új generációt képvisel, amely a tiszta energián alapszik. Új generációt, amelynek az elterjedése segíthet, hogy megőrizzük a természetet a következő nemzedékeknek.”

Az Electrojet azonban mégsem aratott osztatlan sikert: bemutatását követően azonnal megszólaltak azok a civil szervezetek, akik a Balaton nyugalmát, az élővilágot és a turizmust is féltik a magyar találmánytól. A Nők a Balatonért Egyesület petíciót indított azért, hogy törvényben tiltsák meg az elektromos jetski használatát a Balatonon, érvelésük szerint ugyanis az zavarja a horgászokat, vitorlázókat és strandolókat, nem is beszélve arról, hogy balesetveszélyes, a rajta ülőket semmi nem védi egy esetleges balesetkor, a környezetükben tartózkodókat pedig még úgy se.

Hasonlóan negatívan reagált a Balaton-környéki települések polgármestereit tömörítő Balatoni Szövetség is, a településvezetők 2019 áprilisában többnyire az elektromos jetski teljes tiltása vagy kizárólag kijelölt pályán való használata mellett foglaltak állást.

A felvetett kérdéseket látva a cég hosszabb állásfoglalást is közzétett weboldalán. Érvelésük szerint a hajótest tervezésekor arra törekedtek, hogy minél kevesebb legyen a vízkiszorítása, így kisebb hullámokat kelt és nem zavarja meg az élővilágot. Elektromos meghajtásának köszönhetően a kikötő és a védett zóna elhagyása szinte hangtalanul lehetséges, és a többi üzemmód is jelentősen halkabb, mint a belső égésű motorral szerelt vízi járművek.

A fejlesztők igyekeztek azt is megcáfolni, hogy az Electrojet balesetveszélyes lenne. Mint írták, a part megközelítésekor és elhagyásakor alkalmazott “kikötő üzemmód” mindössze 7 km/h sebességet engedélyez, ráadásul az eszköz ekkor is jól manőverezhető. Az elektromos jetski fejlett fékrendszerrel rendelkezik, így sokkal gyorsabban meg tud állni, mint a tavon közlekedő kishajók, és ellentétben azokkal a formatervezéskor ügyeltek arra, hogy ne legyenek lekerekítetlen, sérülést okozó élek a járművön. Hozzátették: “a meghajtásra szolgáló propeller egy zárt alagútban van, így nem okoz vágással járó sérülést semmilyen élőlénynek”.

A biztonságot szolgálják a betartandó előírások is: az Electrojetet tilos fürdésre kijelölt vízfelületen használni, ráadásul nem is irányíthatja akárki, “csak olyan 18. életévét betöltött személy vezetheti, aki érvényes kishajóvezetői jogosítvánnyal rendelkezik, azaz ismeri a vízi közlekedési szabályokat, orvosi engedéllyel rendelkezik, illetve felelősségre vonható a szabályok be nem tartása esetén. Az Electrojetet használatbavétel előtt kötelező közhiteles nyilvántartásba venni, azaz egyedi azonosítót, hajólevelet kap.”

Az, hogy az Electrojetet bérelni nem, csak megvásárolni lehet, és a vezetése is szigorú előírásokhoz kötött, eleve biztosíték arra, hogy nem fogunk lépten-nyomon elektromos jetskibe botlani a tavon. A megjelenése azonban előjele lehet más későbbi fejlesztéseknek, a felvetett kérdések pedig alkalmat adnak arra, hogy végiggondoljuk, milyennek szeretnénk látni a XXI. századi Balatont, hogyan kellene viszonyulnia a turizmusnak és a környezetvédelemnek a technikai újdonságokhoz?

Schöngrundtner Tamás / Fotó: MTI

További képek

További cikkek

Tempó
Ki hőlégballonnal száll e táj fölébe...
Magyarország első kereskedelmi hőlégballonos utasszállító cége a lehető legjobb helyen működik: Hévízről felszállva, a Balaton nyugati medencéje fölött repülve felejthetetlen látvány tárul az utasaik szeme elé.
Tempó
Szállni szabadon, mint a madarak
A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.