Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

A hibrid autók évtizedei jönnek

Tempó
2019. december 6. 17:24

Ahogy egyre inkább érezzük a saját bőrünkön is a klímaváltozás hatásait, úgy az autóiparban is egyre nagyobb teret kapnak a környezetkímélő – vagy annak mondott – technológiák.

Az autógyártókat két irányból éri nyomás, ami az elektromos és hibrid hajtásláncok felé terelik őket. Egyfelől változnak a vásárlók igényei: részben a mindinkább terjedő környezettudatosság, részben a spórolás – vagyis a fogyasztás csökkentésének – vágya miatt.

Ugyanakkor felülről, a szabályalkotók felől is érkezik presszió, hiszen Európában egyre inkább szigorítják a feltételeket, hogy milyen gépjárművek kerülhetnek forgalomba. És a döntéshozók minden szinten a hagyományos robbanómotorok ellen dolgoznak: városi önkormányzatok garmadája tiltja ki belsőbb kerületeiből a környezetszennyező járműveket a következő 5-10 évben.

De Európai Uniós szinten is önmérsékletre kényszerítik az autógyártókat. 2020-tól 95 g/km-re kell leküzdeniük a flottaátlag kibocsátást, vagyis az adott gyártó Európában értékesített új autóinak átlagos CO2-kibocsátása nem haladhatja meg ezt az értéket, a túllépés ugyanis büntetést von maga után. Ezt a szintet hagyományos robbanómotorokkal jószerivel lehetetlen teljesíteni, így két út áll a gyártók előtt: az egyik, hogy be kell építeni a büntetést az autó árába, és mehet minden tovább úgy, ahogy eddig. Nem tudjuk, csak vélelmezzük, hogy a sportosabb luxusautókat előállító cégek ezt az utat választják majd, a kevésbé árérzékeny vevők pedig hajlandóak lesznek nagyobb összeget is a kasszában hagyni.

A másik út az, amire a népautók gyártói kényszerülnek: jelentősen növelni kell a hibrid és az elektromos hajtású gépkocsik arányát a flottában. Különösen igaz ez hosszabb távon, az Európai Unió nemrég elfogadott szabályozása szerint ugyanis 2030-ban tovább kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, a flottaátlagnak ekkor 37,5 %-kal alacsonyabbnak kell lennie a 2021-es, a belsőégésű motorokat eleve nehéz helyzetbe hozó értéknél.

Mint fentebb írtuk, a szabályozás várhatóan áremelkedést eredményez majd a prémium autók körében a bekalkulált büntetés miatt, azonban a ceruza vélhetően a népautók árcéduláján is vastagabban fog majd. Ha a gyártóknak le kell mondaniuk a hagyományos, egyszerű robbanómotorokról, és praktikusan csak valamiféle hibrid (vagy teljesen elektromos) hajtásláncot tehetnek a járműveikbe, azzal jelentősen megnőnek a költségeik. A hibrid erőforrások jóval bonyolultabbak, megtervezésük nagyobb kihívás elé állítja a mérnököket és jobban terheli a költségvetést is. A növekvő fejlesztési költségeket végső soron a fogyasztó fogja megfizetni.

Bár Uniós szinten csak indirekt módon szorítják ki (nem tiltják be, csak ellehetetlenítik) a hagyományos hajtásláncokat a piacról, vannak olyan európai országok, amelyek ennél határozottabb álláspontot képviselnek. Norvégiában 2025-től csak nulla emissziós járműveket lehet újonnan forgalomba helyezni – ezzel pedig nemcsak a belső égésű motorokat, de már a hibrideket is kizárják a piacról, a feltételnek csak az elektromos és a hidrogén-hajtású gépek tudnak megfelelni. A norvégokban azonban nem hűlt meg a vér a döntés hatására. Az északi országban már most is elképesztően magas a villanyautók eladása: a forgalomba helyezett új autók fele elektromos vagy plug-in hibrid, a teljes norvég gépkocsiállomány negyedét teszik ki a villanyautók. Hasonló lépésre szánta el magát az Egyesült Királyság és Franciaország is, ők azonban hosszabb távon terveznek, és csak 2040-ben vezetnék be a kötelező emisszió-mentességet.

Hosszabb távon tehát a jogszabályi változások és a piaci igények is az elektromos hajtásláncok felé terelik a gyártókat – ez már most is érezhetően megjelenik a kínálatban. Azonban hosszú út áll még előttünk addig, amíg ez a típus egyeduralkodóvá válhat az utakon, a belső égésű motorok várható gyors visszaszorulása pedig azt vetíti előre, hogy a következő másfél-két évtized a hibrid autók korszaka lesz. A változás előszele már akkor is érezhető, ha végignézünk egy reklámblokkot a tévében, ahol már a belépő kategóriás modelleket is hibrid hajtással hirdetik.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: internet

További képek

További cikkek

Tempó
Ki hőlégballonnal száll e táj fölébe...
Magyarország első kereskedelmi hőlégballonos utasszállító cége a lehető legjobb helyen működik: Hévízről felszállva, a Balaton nyugati medencéje fölött repülve felejthetetlen látvány tárul az utasaik szeme elé.
Tempó
Szállni szabadon, mint a madarak
A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.