Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

belföld
25%-os átlagár-növekedés a használtautó-piacon
Tízévnyi növekedés után a koronavírus a magyar autópiacot is megtörte, az autók iránti érdeklődés azonban alig csökkent. A hazai tulajdonosváltásoknál a tavalyi évhez képest csupán 3,5%-os a visszaesés, míg a Használtautó.hu decemberben rekordszámú keresést regisztrált. Mindez pedig az átlagárakat is jelentősen felverte. A piacvezető hirdetési oldal megmutatja, hogy a hazai vásárlók leginkább milyen modellekre és márkákra keresnek, és átlagosan mennyit költenek használt autóra.
Magyar vállalatok is profitálhatnak az EU és Kína megállapodásából
Az EU és Kína által megkötött Befektetési Egyezmény életbe lépését követően az uniós, köztük a magyar cégek számára számos szektorban már nem lesz kötelező vegyesvállalat alapítása és a technológiáik átadása ahhoz, hogy a távol-keleti országban működjenek. A hazai vállalkozások közvetetten is profitálhatnak a megállapodásból, mivel a velük együttműködő nyugat-európai társaságok terjeszkedési lehetőségei szintén könnyebbé válnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
Megtévesztő reklámok miatt közel 6 milliárd forint bírságot szabott ki az elmúlt két évben a GVH
Az év eleji időszakban számos cégnél döntenek reklámozási és marketing kérdésekben, ezzel pedig igen érzékeny területre lépnek. Az elmúlt két évben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ilyen ügyekben csaknem 6 milliárd forint bírságot szabott ki. Aki biztos akar lenni a dolgában, annak napi szinten követnie kell a jogszabályi háttér változásait – hívja fel a figyelmet a Bán és Karika Ügyvédi Társulás.
Öt év alatt megduplázódott itthon az informatikusok iránti kereslet
Kétszeresére nőtt az informatikusok iránti kereslet Magyarországon: a munkáltatók 44 ezer digitális szakembert vehetnének fel a következő két évben, ha nem kellene számolniuk a munkaerőpiac realitásaival, azaz az évről évre növekvő szakemberhiánnyal – derül ki egy most elkészült kutatásból. Az ITM, az IVSZ és a KIFÜ megbízásából készült átfogó digitális munkaerőpiaci felmérés egyik legfontosabb megállapítása, hogy önmagában a felsőoktatás sem mennyiségi értelemben, sem strukturálisan, sem pedig minőségi szempontból nem tudja követni a munkaerőpiac növekvő digitális szakemberigényét, ezért összefüggő, a köznevelésre, a szak-, és felnőttképzésre, illetve a motivációs tényezőkre is kiterjedő stratégiára van szükség.
Globális kihívások és nemzeti sajátosságok formálják át a munkaerőpiacot
A koronavírus, a digitalizáció és az automatizációs folyamatok eredményeként a munkaerőpiac olyan útelágazáshoz ért, amelynél a most hozott intézkedések a következő generáció életét is meghatározhatják. Az Adecco Csoport Kelet-Európára fókuszáló Inovantage 2020 tanulmánya alapján ebben a folyamatban a globális kihívások mellett a nemzeti sajátosságok is legalább olyan meghatározók.
Veszprém
Országosan is egyedülálló fejlesztés kezdődött a Jendrassik-Venesz Technikumban
A kormányzati Modern Városok Programnak köszönhetően több mint 2,5 milliárd forintból építik ujjá a tanműhelyt, építenek új iskolai szárnyat, és szereznek be eszközöket a veszprémi középiskolában.
vállalatok
Újabb veszprémi cég beruházását támogatja a kormány
Újabb három jelentős, nemzetközi jelenléttel rendelkező német vállalat – köztük a veszprémi Beurer – döntött további magyarországi beruházás mellett - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn sajtótájékoztatón, Budapesten.
belföld
A várost is érintő gazdaságfejlesztési zóna képviselői egyeztettek Veszprémben a kormánybiztossal
A közlekedési infrastruktúra fejlesztésére van a legnagyobb igény az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zónában- mondta Navracsics Tibor kormánybiztos.
belföld
Tovább csökkentek az albérletárak - Ötéves mélypontra süllyedtek a budapesti átlagos bérleti díjak
Ahogy arra számítani lehetett, az albérletpiaci árak lejtőn maradtak az KSH-ingatlan.com lakbérindexe szerint. Országos szinten az átlagos bérleti díjak tavaly novemberben több mint 10 százalékkal mérséklődtek az egy évvel korábbi szinthez képest - áll az ingatlan.com legfrissebb összefoglalójában, amely a legújabb - december végére, január elejére jellemző - kínálati adatokat is ismerteti.
Fitch: jelentősen gyorsítja a közép-európai EU-gazdaságok kilábalását az EU helyreállítási alapja
Várhatóan jelentősen gyorsítja a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok kilábalását a koronavírus-járvány okozta sokkból az Európai Unió helyreállítási alapja, különösen jövőre - áll a Fitch Ratings szerdán Londonban ismertetett tanulmányában. A nemzetközi hitelminősítő előrejelzése szerint 2022-ben a magyar hazai össztermék (GDP) csaknem 7 százalékkal - az országcsoporton belül a leggyorsabb ütemben - növekszik.
A várakozásokat meghaladva bővült a kínai export decemberben
A várakozásokat meghaladva bővült a kínai export decemberben a hetedik egymást követő hónapja tartó növekedést követően, részben annak köszönhetően, hogy a kínai gyártók előnyös helyzetbe kerültek a külföldi, a járványügyi korlátozások miatt akadályoztatott versenytársaikkal szemben.
Szijjártó Péter: a világjárvány alatt 1676 milliárd forintnyi beruházás érkezett Magyarországra
Tavaly a magyar állami beruházásösztönzési rendszer 1433 beruházást kezelt, amelyre soha korábban nem volt még példa, ezek 1676 milliárd forintnyi beruházást hoztak Magyarországra és mindez a világjárvány alatt történt - mondta a külgazdasági és külügyminiszter vasárnap a Kossuth rádió Vasárnapi Újság című műsorában.
ITM: már hatodik hónapja nő az építőipar teljesítménye
Június óta az építőipar teljesítménye minden hónapban magasabb volt az előző havinál, novemberben az előző havi értékekhez képest újabb 12,1 százalékkal nőtt, így már hatodik hónapja látszik az építőipar kilábalása a koronavírus-járvány okozta válsághelyzetből - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtökön az MTI-vel.
vállalatok
Szijjártó: 3,3 milliárd forintból fejleszti központjait Magyarországon a GE
A GE 3,3 milliárd forintos beruházással bővíti a budapesti és szegedi digitális egészségügyi fejlesztésekkel foglalkozó központjait, a kormány ehhez 675 millió forint támogatást biztosít - mondta a külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.
belföld
Szemléletformáló projektet indított a tudatos vízfelhasználás érdekében a DRV Zrt.
Vízbázisvédelem és tudatos vízfelhasználás a klímaváltozás korában címmel, a szemléletformálás érdekében indított projektet a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. (DRV Zrt.) 149,973 millió forintos, vissza nem térítendő európai uniós támogatással, a projekt részeként Vizek háza néven élménypark, bemutatóterem és tanösvény is létesül Siófok-Törekiben - közölte a DRV Zrt. szerdán az MTI-vel.
kkv
A járványhelyzet ellenére is bizakodóan tekintenek a kkv-k az új évre
Nem befolyásolta jelentősen a kkv szektor várakozásait novemberig a járvány második hulláma. A hazai kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó kilátásait előrejelző K&H kkv bizalmi index negyedik negyedéves eredménye alapján ugyanis a cégek optimizmussal tekintenek a 2021-es évre, amit az index jelenlegi, 9 pontos értéke igazol. Az előző időszakhoz képest mért, 2 pontos növekedés hátterében az állhat, hogy javultak a vállalati hitelkamatokra, valamint az európai uniós forrásokra vonatkozó kilátások.
Volánbusz: gyors ütemben halad a járműbeszerzés
Két új közbeszerzési eljárást írt ki a Volánbusz járműflottáját biztosító Volán Buszpark Kft. 503 új autóbusz beszerzésére, mindkét pályázatra 2021. február 8-áig várják az ajánlatokat - közölte a közlekedési társaság hétfőn az MTI-vel.
Vodafone: újabb rekordot döntött az mobilinternetezés 2020-ban
Újabb rekordot döntött a mobilinternetezés 2020-ban, a Vodafone ügyfeleinek adathasználata 54 százalékkal nőtt 2019-hez képest, a legtöbbet december második hetében interneteztek - közölte a szolgáltató az MTI érdeklődésére pénteken.
belföld
ITM: ezer kilométernyi útszakasz újulhat meg 2021-ben
A közutak megfelelő műszaki állapota fontos a magyar emberek, a vállalkozások és az egész gazdaság számára, a tervek szerint idén több mint 350 projektben, mintegy 1000 kilométernyi szakaszt újítanak fel 190 milliárd forint értékben - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
belföld
Közel 700 millió forintos turisztikai fejlesztés alapkövét tették le Tihanyban
Közel 700 millió forintos turisztikai fejlesztés alapkövét tették le pénteken Tihanyban: a Csokonai-ligetben új tanösvényt alakítanak ki, megújulnak a teraszkertek, valamint az apátsági lépcső.
FAO
Kitart az élelmiszerárak emelkedése nemzetközi szinten
Hat hónap drágulást követően tovább nőttek az élelmiszerárak a nemzetközi piacokon decemberben, főként a tejtermékek és a növényi olajok miatt – adta hírül az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO).
belföld
Miniszterelnökség: már 2000 milliárd forintot fordított a kormány a vidéki nagyvárosok fejlesztésére
Megfelelő ütemben haladnak a Modern városok programnak köszönhető fejlesztések a megyei jogú városokban - tudatta a Miniszterelnökség az MTI-vel kedden közleményben.
bank
Az öt legfontosabb változás a bankolásban 2021-től
A koronavírus-járvány még 2021-ben is hatással lesz a pénzügyekre, a pandémiás helyzet várható javulásával azonban a bankok is több erőforrást tudnak az egyéb fejlesztésekre fordítani, új szolgáltatások, személyre szabható online megoldások jöhetnek. Januártól már nem lesz szükségünk készpénzre, amikor vásárolni megyünk, az internetes bankkártyás vásárlások pedig még biztonságosabbak lesznek. A fogyasztási hiteleknél megszűnik a THM-plafon, a személyi kölcsönöknél azonban jönnek a fogyasztóbarát hitelek.
Panellakás milliós négyzetméteráron, rekord az albérleteknél, ház 300 ezerért - lakáspiaci legek, érdekességek 2020-ból
Bár a 2020 a hullámvasutazás éve volt, akadtak érdekes rekordok a lakáspiacon. Tavaly a legolcsóbb ház 300 ezer forintért kereste a gazdáját, a legdrágább eladott panellakás pedig a Balaton partján kelt el 74 millió forintért - derül ki az ingatlan.com összefoglalójából. Akadtak, akik kevesebb mint egy napon belül túladtak az ingatlanukon, a meghirdetett kiadó lakások száma pedig rekordszintre nőtt: 115 ezer albérlethirdetést adtak fel a tulajdonosok és ingatlanközvetítők, amire még nem volt példa az ingatlan.com történetében.
Az elmúlt száz év leggyorsabb gazdasági helyreállása jöhet hazánkban
A jegybank elnöke, Matolcsy György szerint minden esély megvan, hogy Magyarország az elmúlt száz év egyik leggyorsabb válság utáni gazdasági növekedését érje el. Meghatározó lesz azonban, hogy mikorra sikerül elérni a lakosság fertőzéssel szembeni védettségét.
vállalatok
Szijjártó: soha nem volt még ilyen sikeres év a beruházások szempontjából
A nagyszabású beruházás-ösztönzési programoknak köszönhetően elmondható: "soha nem zártunk még ilyen sikeres évet a beruházások szempontjából" - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfői Facebook-bejegyzésében.

A hibrid autók évtizedei jönnek

Tempó
2019. december 6. 16:24

Ahogy egyre inkább érezzük a saját bőrünkön is a klímaváltozás hatásait, úgy az autóiparban is egyre nagyobb teret kapnak a környezetkímélő – vagy annak mondott – technológiák.

Az autógyártókat két irányból éri nyomás, ami az elektromos és hibrid hajtásláncok felé terelik őket. Egyfelől változnak a vásárlók igényei: részben a mindinkább terjedő környezettudatosság, részben a spórolás – vagyis a fogyasztás csökkentésének – vágya miatt.

Ugyanakkor felülről, a szabályalkotók felől is érkezik presszió, hiszen Európában egyre inkább szigorítják a feltételeket, hogy milyen gépjárművek kerülhetnek forgalomba. És a döntéshozók minden szinten a hagyományos robbanómotorok ellen dolgoznak: városi önkormányzatok garmadája tiltja ki belsőbb kerületeiből a környezetszennyező járműveket a következő 5-10 évben.

De Európai Uniós szinten is önmérsékletre kényszerítik az autógyártókat. 2020-tól 95 g/km-re kell leküzdeniük a flottaátlag kibocsátást, vagyis az adott gyártó Európában értékesített új autóinak átlagos CO2-kibocsátása nem haladhatja meg ezt az értéket, a túllépés ugyanis büntetést von maga után. Ezt a szintet hagyományos robbanómotorokkal jószerivel lehetetlen teljesíteni, így két út áll a gyártók előtt: az egyik, hogy be kell építeni a büntetést az autó árába, és mehet minden tovább úgy, ahogy eddig. Nem tudjuk, csak vélelmezzük, hogy a sportosabb luxusautókat előállító cégek ezt az utat választják majd, a kevésbé árérzékeny vevők pedig hajlandóak lesznek nagyobb összeget is a kasszában hagyni.

A másik út az, amire a népautók gyártói kényszerülnek: jelentősen növelni kell a hibrid és az elektromos hajtású gépkocsik arányát a flottában. Különösen igaz ez hosszabb távon, az Európai Unió nemrég elfogadott szabályozása szerint ugyanis 2030-ban tovább kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, a flottaátlagnak ekkor 37,5 %-kal alacsonyabbnak kell lennie a 2021-es, a belsőégésű motorokat eleve nehéz helyzetbe hozó értéknél.

Mint fentebb írtuk, a szabályozás várhatóan áremelkedést eredményez majd a prémium autók körében a bekalkulált büntetés miatt, azonban a ceruza vélhetően a népautók árcéduláján is vastagabban fog majd. Ha a gyártóknak le kell mondaniuk a hagyományos, egyszerű robbanómotorokról, és praktikusan csak valamiféle hibrid (vagy teljesen elektromos) hajtásláncot tehetnek a járműveikbe, azzal jelentősen megnőnek a költségeik. A hibrid erőforrások jóval bonyolultabbak, megtervezésük nagyobb kihívás elé állítja a mérnököket és jobban terheli a költségvetést is. A növekvő fejlesztési költségeket végső soron a fogyasztó fogja megfizetni.

Bár Uniós szinten csak indirekt módon szorítják ki (nem tiltják be, csak ellehetetlenítik) a hagyományos hajtásláncokat a piacról, vannak olyan európai országok, amelyek ennél határozottabb álláspontot képviselnek. Norvégiában 2025-től csak nulla emissziós járműveket lehet újonnan forgalomba helyezni – ezzel pedig nemcsak a belső égésű motorokat, de már a hibrideket is kizárják a piacról, a feltételnek csak az elektromos és a hidrogén-hajtású gépek tudnak megfelelni. A norvégokban azonban nem hűlt meg a vér a döntés hatására. Az északi országban már most is elképesztően magas a villanyautók eladása: a forgalomba helyezett új autók fele elektromos vagy plug-in hibrid, a teljes norvég gépkocsiállomány negyedét teszik ki a villanyautók. Hasonló lépésre szánta el magát az Egyesült Királyság és Franciaország is, ők azonban hosszabb távon terveznek, és csak 2040-ben vezetnék be a kötelező emisszió-mentességet.

Hosszabb távon tehát a jogszabályi változások és a piaci igények is az elektromos hajtásláncok felé terelik a gyártókat – ez már most is érezhetően megjelenik a kínálatban. Azonban hosszú út áll még előttünk addig, amíg ez a típus egyeduralkodóvá válhat az utakon, a belső égésű motorok várható gyors visszaszorulása pedig azt vetíti előre, hogy a következő másfél-két évtized a hibrid autók korszaka lesz. A változás előszele már akkor is érezhető, ha végignézünk egy reklámblokkot a tévében, ahol már a belépő kategóriás modelleket is hibrid hajtással hirdetik.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: internet

További képek

További cikkek

Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Tempó
Új műfaj a hajózásban
Sorozatgyártásra fejlesztett elektromos jetskit a Narke – pontosabban a cég szerint új műfajt teremtettek a hajózásban.
Tempó
Hobbi vagy befektetés: történelmi autók a piacon
Egy autó árának változása kalandos íveket rajzol a grafikonra: abban a pillanatban, hogy átvettük a szalonban, csökkenni kezd az értéke. Húsz év múlva örülünk, ha ócskavasnak átveszi valaki, aztán újabb egy-két évtized elteltével egyszer csak rátalálunk egy árverésen, ahol az újkori ára többszöröséért kerül kalapács alá.