Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Kutatás: Alulértékelik a cégvezetők az IT fejlesztések jelentőségét
A magyar cégvezetők a saját bőrükön érezték meg a jól működő informatikai háttér előnyeit, de sokan még mindig csak rövidtávú tűzoltásként tekintenek a távoli munkavégzésre – derült ki az Infosector Kft. friss kutatásából. A felmérés eredményei rámutattak, hogy habár számos cég életére volt pozitív hatással a távmunka, a vezetők közül sokan hajlamosak továbbra is alulértékelni az IT fejlesztések jelentőségét. A szakértők ugyanakkor kiemelték, hogy ha ezek a megoldások kézzelfogható előnyökkel járnak a szervezet részére, a vezetők ma már sokkal könnyebben döntenek az informatikai megoldásokba való befektetés mellett, mint a pandémiás válság előtt bármikor.
Ecoport magazin
Jubileumi számmal jelentkezik az Ecoport magazin
25. lapszámához érkezett kiadónk gazdasági, kulturális és életmód magazinja: Oberfrank Pállal, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatójával a címlapon megjelent az Ecoport.
belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

Servo Movement: felvillanyoznák a jövőt

Üzlet-trend
2019. szeptember 13. 17:35

A klímaváltozás itt van a nyakunkon és gyökeresen fogja átalakítani az életünket – ezt ma már nem kell bizonygatni. Ahogy azt sem, hogy a hagyományos, dugókba torkolló, parkolóhelyért versengő autós közlekedés mennyire idegölővé és fullasztóvá teszi a városi életet. A problémát mindenki látja, a megoldást kevesen. A Servo Movement csapata utóbbi kategóriába tartozik, a könnyű elektromos közlekedés meghonosítását szolgáló fejlesztéseikkel pedig jó eséllyel radikálisan írhatják át a városi mobilitásról alkotott elképzeléseinket.

A történet épp 11 éve kezdődött, amikor Csapó Balázs, a cég alapítója nászútján pár napra eljutott Pekingbe és a saját szemével látta, hova vezet a túlzott kényelem hajszolása: az utakon centiméterenként vánszorgó autósok, mellettük a szmog ellen maszkkal védekező gyalogosok, az égbolton csak a Nap halovány emléke. Korai disztópia. De valami más is volt ott: millióan közlekedtek nem túl szép, ám praktikus könnyű elektromos járművekkel.

Csapó szerint ez volt az a heuréka pillanat, amikor eldöntötte, itthon is meg kellene honosítani az e-mobilitás e formáját, hiszen ha nem vigyázunk, hasonló sorsra jutunk. Csakhogy az elektromos járművek infrastruktúrája gyerekcipőben sem járt, egy dizájn-érzékeny személy nem szívesen ül fel egy „kínai” mopedre, és a lophatóság is gond.

Nem a legideálisabb körülmények, ám ez nem szegte kedvét. Csak kivárt. Miután számos tapasztalatot szerzett digitális dizájnerként, csapattársaival és a Virgo Systems-szel közösen 2013-ban létrehoztak egy digitális termékfejlesztő céget, ahol hálózathoz kapcsolódó fizikai termékeket fejlesztettek, majd 2016-ban ennek oldalhajtásaként a Servo Movement Kft-t, ahol immár az internetre és a sharing economy-ra alapozva kezdték el kidolgozni a városi elektromobilitás három elemét: a Powershare-t, a Linda mopedet és az okos fedélzeti egységként működő OBU-t.

Oszd meg és élvezd!

Bár mindegyik elem fontos, a szerepük eltérő. A Linda a cég címerállata: külsejében egy Vespa, a 80-as évek magyar sorozatának és a scifi-filmek elképzeléseinek fúziója, tudásában a 21. század vívmánya. A padlóban lítium-ion akkumulátorok fészkelnek, az ülés alól önmagát felcsévélő kábelt lehet kihúzni, a műszerfal helyén pedig LCD monitor van beépített okos fedélzeti egységgel, az OBU-val. De ide tehetjük a telefonunkat is, amit ha egy applikáción keresztül összekötünk az OBU-val, a járművet internetre kötött okos eszközként használhatjuk: kulcs nélkül indítható, térképen végigkövethető a hatótáv, a GPS nyomkövető és a mozgásérzékelős riasztó pedig a vagyonvédelemről is gondoskodik.

Utóbbi bárkinek elérhető lesz pár tízezer forintért a saját járműve vagy flottája felokosítására, a Linda 5-6000 eurós tervezett árával már csak egy szűkebb rétegnek. De Csapó szerint a mopeddel soha nem is tömegtermékként számoltak. „Ez abszolút egy prémium termék, ami főleg a tehetősebb magánembereknek, progresszív gondolkodású cégeknek szól. A távol-keleti importtal nem is tudnánk felvenni a versenyt, az élhetőségért folytatott missziónkban viszont a Lindának is megvan a szerepe: felkelti a figyelmet a könnyű elektromos járművekre.”

Az igazi forradalomról a Powershare gondoskodik, amivel végre megoldódhat az alapvető probléma: az infrastruktúra hiánya. Mert könnyű elektromos jármű volt anno is sok, ma pedig főleg akad belőlük: Nyugat-Európában az új kerékpárok 80%-a elektromos rásegítésű, terjednek az e-rollerek, e-robogók, és mivel a mai piaci generáció többnyire nem birtoklásban gondolkodik, a kölcsönző rendszerek is. De ezek sem túl hatékonyak, így egyre nagyobbra nyílik az olló két szára – magyarázza.

Pedig a megoldás itt van az orrunk előtt. „Körbevesz minket az áram, minden épület belsejében ott vannak a konnektorok, a legtöbbnek már a külsején is. Csak meg kell osztani az áramot, és kész a töltőállomás, van egy sűrű infrastruktúránk, és többé nem kérdés a hatótáv, mert így már egy 10 km-es hatótávú járgánnyal is be lehet járni egy Veszprém méretű várost.” És mivel a konnektorok interneten keresztül vezérelt készüléken kapnak helyet a Powershare-en, tölteni csak az tud (viszont járművet és USB eszközt is!), aki az okostelefonjával regisztrál a Servo Movement oldalán. A töltés kreditrendszerben zajlik, egy két órás töltésre elegendő kredit (Spark) kb. 150 forintba kerül, a bevétel pedig arányosan oszlik el az áramot adó host, az operátor és a szoftverfejlesztő között, konstrukciótól függően: ha például egy bisztró vesz egy készüléket (ez kb. 200 ezer forint), a bevétel fele az övé lesz (de a vendég fogyasztásán is nyer), a maradék pedig a másik két fél között feleződik.

Főpróba Veszprémben

Az elképzelés zseniális, de vajon élesben is működik? Úgy tűnik, igen, amit egy veszprémi pilot projekt is bizonyított 2018 őszén. A helyszín mellett több érv is szólt. „Egyrészt balatonfüredi cégként évek óta voltak érdekeltségeink a térségben, és nagyon jó kapcsolatunk alakult ki az egyetemmel és a várossal – mondja az alapító. – Másrészt Veszprémet az adottságai is kiváló gyakorlótereppé tették. Jól áttekinthető méretű, a hét dombra épült városban viszont a kerékpáros közlekedés nem igazán honosodott meg, ahogy a közösségi közlekedés sem tudta lekövetni a város fejlődését. De a helyi hozzáállás, az üzemeltető partner, a VKSZ Zrt. innovatív szemlélete is szimpatikus volt: Veszprém fejlesztési stratégiájának szerves részét képezi a zöld gondolkodás. Ráadásul egy korábbi K+F projektben is Veszprémet jelöltük meg helyszínnek, és végül GINOP-os pályázati forrásból sikerült ezt megfinanszírozni.”

A kísérlet során végül 8-9 ideglenes Powershare pontot alakítottak ki és hét tesztelő járta az utakat elektromos járművekkel, akik több társadalmi csoportot megtestesítettek. Csapó szerint a teszt abszolút pozitív lett. „A vizsgálódások homlokterében elsősorban az emberek reakciója és a prototípusok műszaki tartalma állt, illetve azoknak a dolgoknak a feltárása, amikre előzetesen nem gondoltunk, a tapasztalatok pedig azt mutatják, szerették az emberek a projektet, főleg a fiatalok. Nyilván a városi szén-dioxid-kibocsátást, a zajcsökkentést, az utak és parkolók tehermentesítését ilyen szűk metszettel még nem tudtuk mérni, de ha az egyéni adatokat felszorozzuk a tesztelők által képviselt társadalmi osztályokra jellemző számokkal, láthatjuk, komoly környezeti és társadalmi hatása van a tevékenységünknek” – vélekedik.

A tesztüzem pedig azt is alátámasztotta, hogy a város bevonása nélkül nem fenntartható egy ilyen projekt. „Nagyon sok megosztásra épülő cég elköveti a hibát, hogy nem teszi szövetségessé a várost. Csak érzéketlenül betörnek, aztán gyakran kiszorulnak. Mi tudtuk, hogy a működésünk eredője érték a városnak, míg nekünk az üzemeltető helyismerete, infrastruktúrája az. Ezért is tettük három szereplőssé az üzleti modellünket.”

A globális siker kapujában

Úgy látja, igazi információs aranybánya volt számukra a veszprémi egy hónap: nagyrészt ennek köszönhető, hogy mostanra piacérett, szériagyártás közeli állapotba kerültek. Nagy fejlődésen mentek keresztül az elmúlt évben, mind a hard- és szoftverek, mind az üzleti modell területén, de a jogi környezet tisztázásában is. Előbbi kulcsfontosságú a Powershare elterjedésében, hiszen a korábbi jogállás szerint nem lehetett tovább értékesíteni az áramot, noha azóta változott a törvény. „Most az a felállás, hogy a Powershare egy elektromobilitási szolgáltatás, amelyet igénybe vehetnek tőlünk a felhasználók, mi pedig az üzleti partnereinkkel kötött megállapodások alapján törvényesen és gazdaságosan működhetünk” – magyarázza Csapó.

A tömeges megjelenésre ugyanakkor még kicsit várni kell, ami érthető. Épp hogy kijöttek a bölcsőből, a növekedési fázisba lépve most kezdenek startupból scaleup típusú céggé válni. Nemrégiben egy nagyobb kockázati befektetés érkezett a Hiventures és két további magánbefektető konzorciumán keresztül, a tőkét pedig elsősorban a fejlesztői-gyártási kapacitásaik bővítésére, illetve a hazai és nemzetközi üzletfejlesztésre költenék.

Hamarosan például megnyitja kapuit egy labor, kisüzem és iroda hibridje, ahol dizájnerek, fejlesztőmérnökök, technikusok, menedzserek egy fedél alatt dolgozhatnak – maroknyian, de nagyvállalati spektrumban, ami nagyon gyors és reaktív termékfejlesztést tesz lehetővé. „Itt már a kis szériás sorozatgyártás know-how-ját is ki tudjuk alakítani – mondja Csapó Balázs. – Sok hardveres startup ugyanis azért vérzik el a növekedési fázisban, mert túl korán próbálja delegálni a sorozatgyártást. Mi úgy véljük, előbb meg kell tanulnunk gyártani, aztán lehet delegálni a feladatokat bérmunkába. Így sokkal olcsóbb lesz a kutatás-fejlesztési tevékenységünk, és a nagy nemzetközi autóipari cégekhez hasonlóan versenyképesen tudunk itthon gyártani.”

A cégvezető szerint a gyártás felépülésével ősztől felvehetik az előrendeléseket a Linda mopedre, de több városi kölcsönző céggel tárgyalnak az OBU-ról is. Várhatóan idén megkezdődik a Powershare pontok gyártása és implementálása is, és jó esetben a pilot alatt kipróbált helyeken is újra lehet használni, immár fizetősen, az Óváros térre pedig egy ügyfélszolgálatot terveznek. Tömegesen aztán valószínűleg 2020-tól terjedhetnek el a töltőpontok a régióban, már csak azért is, mert az EKF program a mikromobilitásnak nagy szerepet szán. De a Servo Movement csapatának addig is van terve: lehetőleg a következő két évben néhány további magyarországi városban, egy-két külföldi középvárosban és akár egy nagyvárosban is megjelennének, és a járműkínálatukat is szívesen bővítenék: korábban már bemutattak egy sharing alapú, a közösségi közlekedésben használható e-roller koncepciót, de érdekli őket a városi mikrologisztika, és az idős vagy enyhén mozgáskorlátozott emberek elektromos közlekedésének elősegítése is.

Csapó Balázs szerint minden esélyük megvan egy nemzetközi sikerre, hiszen „az urbanizációval járó fenntarthatatlan állapot minden városra érvényes, ahogy a mikromobilitás infrastruktúrájának hiánya is. Igaz, sokan gondolkoznak ennek megoldásán, sok boszorkánykonyhában fő hasonló leves, de mi most elég jól állunk.”

Bertalan Melinda | Fotó: Kovács Bálint, Servo Movement

További képek

További cikkek

Üzlet-trend
Szakipark: beruházás a jövő szakembereibe
A Szakipark-projekt több annál, mint hogy magasabb fokozatba kapcsolja a helyi gazdaságot. Országos mintaprojektként épül fel egy olyan oktatóközpont Veszprémben, amely a CNC-technológiára szakosodott cégek összefogásával biztosítja a piaci sikereket az Ipar 4.0 korában, a kulcsmondat pedig a szakképzett és profi munkaerő kinevelése és életpálya-lehetőség biztosítása a fiataloknak.
Trend
Egy hely, ahol a négylábúból legjobb barát válik
Nem egy hétköznapi állatmenhely épül Veszprém határában, de nem is kizárólag csak egy kutyafuttatót fognak bekeríteni. Az új állatvédelmi kompetenciaközpont egyszerre szolgálja ki a kutyás gazdák igényeit, nyújt állatorvosi szolgáltatást, emellett pedig nagy hangsúlyt fektet a prevencióra és az oktatásra, hogy a négylábúak mellett a leendő gazdák is elsajátítsák azokat a magatartásformákat, amelyek egy kutyával, vagy más társállattal való együttéléshez szükségesek. A fejlesztés egy nagyobb összefogás eredménye lesz, amelyről az érintettek nyilatkoztak.
Üzlet-trend
Minden elvégzett munkáért felelősséget kell tudni vállalni
Évtizedes brand az építőiparban, most pedig új cégformát öltve néznek szembe a kor változó kihívásaival. Az ő nevükhöz kötődik többek közt a kolontári iszapkatasztrófa után rekordgyorsasággal felépített lakópark is, de a Dunától az osztrák határig, számos beruházásban érdekeltek. Hajdu Attilával, a VeszprémBer Építő Kft. újonnan kinevezett ügyvezetőjével beszélgettünk a régi-új vállalatról és a piaci trendekről.
Üzlet-trend
Át kell gondolni, mit értünk munka alatt
A 21. századi életformához jobban passzol a freelancer munka, ami elsőre ugyan nagyon vonzó, ám nem való mindenkinek – mondja a Freelancer Blog alapítója, Filep Szilvia, aki szerint azt is át kell gondolni, hogy mit értünk munkavégzés és munkahely alatt.
Üzlet-trend
Szép új, robotizált világ: hol tartunk most?
A robotok megítélése megosztja az embereket. Vannak, akik idegenkednek tőle, mások ebben látják a jövőt. Egy biztos: egyre inkább a hétköznapjaink részévé váltak, és minden eddiginél gyorsabban fejlődnek.