Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

Hobbi vagy befektetés: történelmi autók a piacon

Tempó
2019. szeptember 13. 17:34

Egy autó árának változása kalandos íveket rajzol a grafikonra: abban a pillanatban, hogy átvettük a szalonban, csökkenni kezd az értéke. Húsz év múlva örülünk, ha ócskavasnak átveszi valaki, aztán újabb egy-két évtized elteltével egyszer csak rátalálunk egy árverésen, ahol az újkori ára többszöröséért kerül kalapács alá.

Jó állapotban lévő régi autóhoz három úton juthatunk hozzá. Az első elég kézenfekvő: vegyünk egy újat, és várjuk meg, amíg megöregszik. Közben persze ne nagyon használjuk, épp csak “sétálni” vigyük el néha, hogy átmozgassuk az alkatrészeit, de egyébként tartsuk karban — és garázsban. Belátható, hogy ritkán térül meg, ha harminc-negyven évig a széltől is óvjuk a kocsit, ezt az utat azok választják, akik egy már újkorában is ritkaságnak számító járművet vesznek.

Sokkal életszerűbb, ha az autót már eleve idősebb korában szerezzük be, de még ekkor is két lehetőségünk van: kezelhetjük a kocsit úgy, mint bármely más műtárgyat — ez esetben egy kifogástalan állapotban lévő, jól dokumentált előélettel rendelkező járműbe érdemes befektetni. A legértékesebb példányok, amik egyben a legjobb befektetésnek számítanak, ugyanazokon a piacokon, aukciós házakban cserélnek gazdát, mint egy Van Gogh-festmény, és a sorsuk is hasonló: gyakran beállítják őket egy kontrollált hőmérsékletű és páratartalmú műterembe, ahová természetesen odaszállítják anélkül, hogy akár egy kilométert is megtenne a saját kerekén.

A harmadik lehetőség, amikor egy öreg, lestrapált gépet választunk, és az állapota miatt a vételkor megspórolt összeget a felújításra fordítjuk. Ezt a megoldást jellemzően azok választják, akik nemcsak befektetési lehetőséget látnak a veterán autóban, hanem értik és szeretik is a gépjárművek világát. A felújítás folyamata — még ha az ember nem is a saját két kezével végzi, hanem az adott korszakot jól ismerő szakemberre bízza — számos kalandot tartogat: az eredeti alkatrészek beszerzése során megannyi történetet is megismerhetünk az alkatrész-donor autókról és tulajdonosaikról. Egy ötven-hatvan éves kocsi újraélesztése során szó szerint tapintható közelségbe kerül a történelem.

Hogy egy veterán autót milyen áron tudunk értékesíteni, az sok szemponttól függ. Fontos az állapota, de ennek összhangban kell lennie a műtárgy történelmével is. Általánosságban persze az cél, hogy minél közelebb tartsuk az autót ahhoz az állapothoz, ahogy a szalonból kigurult, ugyanakkor egy versenyeket is megjárt gép esetében a harci sérülések akár növelhetik is az értéket. Egy horpadás is vonzó tud lenni a Bugatti Type-35 oldalán, ha azt kilencven éve egy előzés közben szerezte Le Mans-ban.

Az érték összefügg azzal is, mennyire hétköznapi egy autó: a Breadvan becenévre hallgató Ferrariból például egyetlen példány készült, ami a mai napig versenyez is veterán futamokon (a Hungaroring Classicon a magyar közönség testközelből is megcsodálhatta a paddockban), értékét úgy másfél milliárd forintra becsülik.

Ahogy arra már utaltunk, a veterán autók nemcsak befektetésként, hanem hobbiként is egyre népszerűbbek: a vitorlásokéhoz hasonlítható közösségek alakultak ki, a tulajdonosok pedig kiállításokra, túrákra viszik el kocsijukat, vagy épp versenyekre neveznek be velük. A Hungaroring Classicon látott test a test elleni küzdelmeknél sokkal elterjedtebbek az úgynevezett regularity versenyek, amiket közutakon is biztonságosan meg lehet rendezni, ugyanis ezeken nem a gyorsaság, hanem a pontosság a cél. A szervezők meghatározzák a két ellenőrző pont közötti szintidőt (vagy átlagsebességet), amit a versenyzőknek minél pontosabban tartaniuk kell: a távot túl gyorsan teljesítők éppúgy büntetőpontokat kapnak, mint akik késnek. A versenyzés izgalma így összeegyeztethető a KRESZ szabályainak betartásával — aki pedig azt hinné, hogy az ilyen futamokat a szerencse dönti el, téved: Európa talán legrangosabb regularity versenyein rendre ugyanaz a néhány páros végez a dobogón.

Aki hobbi célra keres veterán autót, annak nem kell olyan mélyen a zsebébe nyúlnia, mint aki befektetési célra vásárol: a húszas években gyártott Ford T-Modellekhez például már tízmillió forint alatt is hozzá lehet jutni.

Szöveg és fotók: Schöngrundtner Tamás

További képek

További cikkek

Tempó
Ki hőlégballonnal száll e táj fölébe...
Magyarország első kereskedelmi hőlégballonos utasszállító cége a lehető legjobb helyen működik: Hévízről felszállva, a Balaton nyugati medencéje fölött repülve felejthetetlen látvány tárul az utasaik szeme elé.
Tempó
Szállni szabadon, mint a madarak
A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.