Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Kutatás: Alulértékelik a cégvezetők az IT fejlesztések jelentőségét
A magyar cégvezetők a saját bőrükön érezték meg a jól működő informatikai háttér előnyeit, de sokan még mindig csak rövidtávú tűzoltásként tekintenek a távoli munkavégzésre – derült ki az Infosector Kft. friss kutatásából. A felmérés eredményei rámutattak, hogy habár számos cég életére volt pozitív hatással a távmunka, a vezetők közül sokan hajlamosak továbbra is alulértékelni az IT fejlesztések jelentőségét. A szakértők ugyanakkor kiemelték, hogy ha ezek a megoldások kézzelfogható előnyökkel járnak a szervezet részére, a vezetők ma már sokkal könnyebben döntenek az informatikai megoldásokba való befektetés mellett, mint a pandémiás válság előtt bármikor.
Ecoport magazin
Jubileumi számmal jelentkezik az Ecoport magazin
25. lapszámához érkezett kiadónk gazdasági, kulturális és életmód magazinja: Oberfrank Pállal, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatójával a címlapon megjelent az Ecoport.
belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

Mekkora üzlet a Forma-1?

Tempó
2019. március 7. 11:28

Mekkora üzlet a Forma-1?

Amióta a nagydíjversenyzés létezik, mindig az üzletről szólt: már a legelső futamot is azért hívták életre 1906-ban, hogy az autógyártók saját termékeiket reklámozzák vele (ez amúgy be is jött, a futamot megnyerő Renault eladásai látványosan megnőttek a Grand Prix után). A Formula-1 óriási biznisz, mégis egyre kevésbé éri meg költeni rá. Vessünk egy pillantást az egyes szereplők zsebébe!

A pályák

Formula-1-es nagydíjat rendezni nem olcsó mulatság, a jogtulajdonosok komoly jogdíjat szednek a promóterektől – kivéve Monacót, a hercegség hosszú ideje ingyenesen kapja meg a rendezési jogot. Az emelkedő jogdíjak komoly konfliktust okoznak a sportágon belül: egyre több tradicionális helyszín kerül parkolópályára, mert egyszerűen képtelen kigazdálkodni a futamrendezés árát – a legendás Nürburgring például 2013-ban szerepelt utoljára a versenynaptárban, és a visszatérésére sem lehet számítani a közeljövőben, de az elmúlt években Monza és Silverstone jövője is megkérdőjeleződött.

Mindeközben a sport iránti rajongókkal alig, pénzzel viszont annál inkább rendelkező arab államok, Bahrein vagy Abu-Dzabi farzsebből kifizetnek bármekkora összeget a rendezési jogért, alaposan felverve ezzel az árakat.

Jól érzékelteti a helyzetet a maláj pálya, Sepang döntése, akik 2017-ben felmondták az élő szerződésüket a F1 jogtulajdonosaival. Arra a következtetésre jutottak, hogy nagyobb haszonkulccsal tudják üzemeltetni a pályát, ha inkább kisebb bajnokságokra koncentrálnak: például a MotoGP-re, ami úgy tud látványos futamokat és világbajnoki rangot kínálni, hogy közben sokkal olcsóbb, mint négykerekű vetélytársa.

Ezek után nem meglepő, hogy a promóterek idén év elején közös nyilatkozatban kritizálták a sportág kereskedelmi jogait birtokló Liberty Mediát, amiért az egyre inkább fizetős tévécsatornák felé tereli a közvetítéseket és kedvezőbb feltételeket kínál a számára kereskedelmileg fontosabb országok futamainak. Nem meglepő módon a közös nyilatkozatot nem írták alá a monacói, bahreini, Abu-dzabi, orosz és japán versenyszervezők.

A csapatok

Forma-1-es csapatnak lenni nem életképes üzleti modell. Ráadásul az elmúlt években olyan különbségek alakultak ki az istállók költségvetésében, ami a pályán is leküzdhetetlen különbségeket okoz. Míg a Mercedes vagy a Ferrari közel félmilliárd eurót költ egy évben, a középcsapatok, például a McLaren, a Renault vagy az Alfa Romeo feleennyiből gazdálkodik, a legkisebbek, a Williams vagy a Haas az élmezőny költségvetésének negyedét, 110-130 millió eurót tud letenni az asztalra. Nekik esélyük sincs az igazán nagynevű mérnököket megszerezni, – kis költői túlzással élve – a Ferrari a szakácsoknak nagyobb pénzt tud ígérni, mint egy kis csapat a mérnökeinek.

A csapatok valójában nem is a F1-ből élnek, épp ellenkezőleg: a valódi tevékenységükből kell kitermelniük azt a veszteséget, amit a versenysport okoz. A nagy autógyártók tevékenysége magától értetődik: a Mercedes, a Renault és a Ferrari autóeladásokból szerzi a bevételét.

A McLaren és a Williams számos olyan alkatrészt állít elő, amit aztán más bajnokságoknak adnak el, például a Formula-E nagy tárolókapacitású akkumulátorait is a McLaren szállítja. A Red Bull és a Haas is megengedheti magának, hogy reklámra használja a Formula-1-et: előbbi cég átfogó motorsport programmal rendelkezik, szinte minden szakágban jelen vannak, az extrém sportok támogatása mindig is része volt az energiaitalosok marketing-stratégiájának, a CNC-gépeket gyártó Haas pedig hasonlóképp reklámtáblának használja az autóját.

Ha viszont a csapatok költségvetéséről beszélünk, érdemes megemlíteni egy, az idén fontossá vált problémát. A Forma-1-et az aranykorában, a 80-as, 90-es és kétezres években a dohánygyártók tartották el: tizenöt éve még a mezőny felének dohánygyártó volt a névadó szponzora – sőt, a British American Tobacco saját csapatot is futtatott éveken át BAR néven.

Az előző évtized végére aztán Európában és a világ számos más táján is betiltották a dohánytermékek reklámját, ezzel pedig óriási pénzmennyiség tűnt el teljesen a sportágból egyik pillanatról a másikra. Vagyis csak majdnem teljesen: a Ferrarinak azóta is a Phillip Morris dohánycég a legnagyobb támogatója, annak ellenére, hogy az autók karosszériáján semmilyen formában nem jelentek meg a termékei (azért a Scuderia Ferrari logója egészen 2017 végéig kísértetiesen emlékeztetett a Marlboróéra).

A 2019-es bajnokság még el sem kezdődött, Ausztrália és az EU máris vizsgálatot indított a Ferrari és a McLaren ellen: előbbi a Phillip Morris, utóbbi a már említett BAT leszokást támogató kampányának szlogenjeit helyezte el az idei kocsijukon, amit az említett két földrész hatóságai bújtatott dohányreklámnak tartanak. Hogy mi lesz a vizsgálatok eredménye, vajon sikerült-e a dohánycégeknek kiskaput találniuk a szabályozáson, az heteken belül kiderül.

A Ferrarinak azonban nem kell aggódnia, szponzora nem véletlenül támogatta őket kitartóan a reklámtilalom bevezetése után is: aki kicsit is követi az F1-et, az tisztában van a Phillip Morris jelenlétével akkor is, ha egyetlen aprócska logót sem jelenítenek meg sehol, az árukapcsolás anélkül is működik, hogy valódi reklámot kellene elhelyezniük.

A versenyzők

Sztárversenyzőnek lenni határozottan kellemes: Vettel 60, Hamilton 50 millió dollárt keresett tavaly piaci értesülések szerint, míg a számsor másik végén a tavaly még újonc Charles Leclerc 150 ezer dollárt, átszámolva cirka 40 millió forintot tehetett zsebre bemutatkozó évében.

Az érmének azonban mindig két oldala van: ahhoz ugyanis, hogy valaki eljuthasson az F1-ig, tetemes mennyiségű pénzt kell elszórnia. Elég csak belegondolni abba, mennyibe kerül negyed órányi gokartozás, márpedig ahhoz, hogy valaki nagyobb presztízsű versenyeken is helyt álljon, naponta több órányi gyakorlásra is szüksége van, nem is beszélve a nevezési díjakról, utazásokról, a gokartok folyamatos karbantartásáról, szállításáról. Nem véletlen, hogy a F1 mindig is a gazdagok sportja volt, és bár időnként olyan, hétköznapi közegből származó tehetségek is az élmezőnybe verekedhetik magukat, mint Kimi Räikkönen vagy Lewis Hamilton, azt fontos megjegyezni, hogy őket gyerekkoruk óta teljes mellszélességgel támogatta a családjuk. Räikkönenék minden szabadidejüket versenypályák mellett töltötték, a család összes spórolt pénzét a versenyzésbe ölték, az egész életüket e köré szervezték. És mindvégig benne volt a pakliban, hogy a gyerek a megyekettőig sem jut el.

Szóval kijelenthetjük: befutott versenyzőnek lenni kifizetődő, az oda vezető út azonban emberfeletti befektetést és kockázatvállalást igényel.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: Pixabay, Unsplash

További képek

További cikkek

Tempó
Ki hőlégballonnal száll e táj fölébe...
Magyarország első kereskedelmi hőlégballonos utasszállító cége a lehető legjobb helyen működik: Hévízről felszállva, a Balaton nyugati medencéje fölött repülve felejthetetlen látvány tárul az utasaik szeme elé.
Tempó
Szállni szabadon, mint a madarak
A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.