Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

ITM: új, rendszeres légi járat indult Kína és Magyarország között
A Kína és Közép-Európa közötti áruforgalom gyors, hatékony és akadálytalan újraindítása érdekében közlekedtet heti három járatot Zhengzhouból Budapestre az UTA, az első repülőgép már meg is érkezett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. A járatok nemcsak az egészségügyi, a járvány elleni védekezést szolgáló beszerzéseket könnyíthetik meg, hanem a magyar termékek ázsiai piacokra való kijutását is segíthetik - jelentette be Schanda Tamás miniszterhelyettes.
A Gazdasági Versenyhivatal megbírságolta a Heinekent
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 75 millió forintra bírságolta a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-t - tájékoztatta a versenyhatóság közleményben az MTI-t szerdán.
Szijjártó: a Huawei új kutatás-fejlesztési központot épít Budapesten
A Huawei új kutatás-fejlesztési (k+f) központot hoz létre Budapesten, Magyarország és Kína együttműködése minden eddiginél jobb - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat jubileumi rendezvényén kedden Budapesten.
belföld
ITM: csaknem kétezer elektromos jármű megvásárlásának támogatásáról született már döntés
Összesen mintegy 6 milliárd forinttal támogatja a kormány több mint kétezer környezetkímélő autó és robogó beszerzését a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben, mostanra már több mint 1600 pályázat rendelkezik támogatói okirattal csaknem kétezer jármű megvásárlásához - közölte Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára kedden a tárca tájékoztatása szerint.
vállalatok
Az Indotek érdekeltségébe kerül a Waberer's
A Mid Europa Partners megállapodást kötött a Trevelin Holding Zrt.-vel, az Indotek csoport tagjával a Waberer's International Nyrt. részvényei 24 százalékának eladásáról, valamint arról, hogy vételi opciót biztosít az Indotek számára a fennmaradó 47,99 százalékos tulajdonrészének megvásárlására - közölték hétfőn.
Varga Mihály: több mint hatmilliárd forintos beruházással bővít a Béres Gyógyszergyár Zrt. Szolnokon
Több mint hatmilliárd forintos beruházással bővíti tevékenységét a Béres Gyógyszergyár Zrt. Szolnokon - mondta a pénzügyminiszter csütörtökön a Tisza-parti városban, a vállalat új gyártórészlegének alapkőletételén.
Országos kampány indult a halfogyasztás ösztönzésére
Országos kampány indult HalPéntek néven a rendszeres, legalább heti egyszeri halfogyasztás ösztönzésére.
Összhangban az iparral, ismét komolyabb fejlesztés történt a szakképzésben
Közel 30 millió forintból fejlesztette az eszközparkot a Veszprémi Szakképzési Centrum a balatonfűzfői Öveges József Technikum és Kollégium tagiskolájában. A centrum és az iskola vezetői céljuknak a XXI. századi oktatás megteremtését és megerősítését fogalmazták meg.
Ásványolaj szövetség: 7,5 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás az első kilenc hónapban
A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) csütörtökön közzétett adatai szerint 5,8 százalékkal kevesebb motorbenzin és 8,6 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott idén az első kilenc hónapban, mint egy évvel korábban, az üzemanyag-fogyasztás így átlagosan 7,5 százalékkal csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest.
Még rom, de jövőre belülről is teljesen megújul a Csermák Antal Zeneiskola
A 2015-ös külső felújítást követően jövőre nagyobb alapterülettel nyithat meg a városi zenede. A kormány 1,65 milliárd forinttal támogatja a felújítási projektet.
Befejeződött a Kistó utca rekonstrukciója, felkészül: Pápai út
Újabb mérföldkőhöz érkezett Veszprém város „Északi iparterület közlekedésfejlesztése” című pályázata. A Henger utca komplett megújítása és a Kelet-nyugati közlekedési főtengely megépítése után a Kistó utca burkolatrekonstrukciója is befejeződött.
Többmilliós állami segítséggel kaphatnak lendületet a lakásfelújítások
Csalók élnek vissza az ALDI nevével
Jogtalanul és megtévesztő módon használják ismeretlen csalók online nyereményjátékukhoz az ALDI logóját, a 7000 forintos ALDI ajándékkártyát ígérő hirdetéshez az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt.-nek nincs köze - közölte az áruházlánc csütörtökön az MTI-vel.
COVID-19 – melyik szakmában érezhetjük biztosnak az állásunkat?
A programozók és a számviteli tudással rendelkező szakemberek iránt jelentős volt a kereslet a hazai munkaerőpiacon az elmúlt öt hónap során – mutat rá a Profession.hu és az EY elemzése. Az állásportál adatai szerint a szoftverfejlesztés és a könyvelés a koronavírus-járvány okozta válság alatt is stabil szakmának bizonyul Magyarországon.
Belátható időn belül készpénzmentes lehet a magyar gazdaság a cégvezetők szerint
Jelentősen felgyorsította a pénzügyi digitalizációt a koronavírus-járvány Magyarországon, az Intrum által megkérdezett cégvezetők szerint elérhető közelségbe került a készpénzmentes gazdaság is. Az MNB adatai némileg árnyalják azonban ezt a képet, és a recesszió is rombolja a pénzügyi intézményekbe vetett bizalmat, ami kevésbé kedvez a digitális gazdaságnak.
Kínában a belföldi turizmus erősödése lendületet adott a gazdaságnak
Kínában a belföldi turizmus újból erőre kapott a nemzeti ünnep és az őszközép ünnep miatti nyolc napos munkaszünet alatt, ezáltal az ország gazdasága is visszanyerte lendületét - írta a Hszinhua kínai hírügynökség hétfőn a CNN amerikai hírcsatorna elemzésére hivatkozva.
PM: szeptemberben 9 milliárd forint volt a költségvetés hiánya
A magyar gazdaság működőképességének a megőrzése, a munkahelyek megvédése és a vállalkozások támogatása a legfontosabb cél a járvány második hullámának idején és a központi költségvetés a járványügyi, egészségügyi védekezés költségein túl minden szükséges forrást biztosít a gazdaság- és családvédelmi intézkedések finanszírozására is. Ennek ellenére szeptemberben a korábbi hónapokhoz képest kisebb mértékben, 9 milliárd forinttal nőtt a költségvetés hiánya, és 2270 milliárd forintot tett ki az év első kilenc hónapjában - tájékoztatott csütörtökön a Pénzügyminisztérium (PM).
Varga Mihály: amerikai cégek újabb beruházásai érkezhetnek Magyarországra
Az Amerikai-Magyar Üzleti Tanács ülésén 12 beruházásról tárgyaltak, amelyeket amerikai cégek terveznek megvalósítani Magyarországon, mindezek segítségével körülbelül 5000 új munkahely jöhet létre - mondta az ülést követően Varga Mihály, pénzügyminiszter a Facebookra feltöltött legújabb videójában csütörtökön.
Elindult az almafogyasztást népszerűsítő kampány
Ismét elindította az alma fogyasztását ösztönző kampányt az Agrárminisztérium (AM) és az Agrármarketing Centrum (AMC), az ötödik éve megrendezett akcióval a jó minőségű, egészséges magyar gyümölcsre hívják fel a figyelmet.
OTP Ingatlanpont: egyre tudatosabban keresik a családok az állami támogatású konstrukciókat
A lakásvásárlást tervező családosok egyre tudatosabban keresik az államilag támogatott konstrukciókat, ugyanis az ár után ez a második legfontosabb szempont a mérlegelésnél - derül ki az OTP Ingatlanpont 54, budapesti és több vidéki régió helyi értékesítőinek tapasztalatai alapján készült legfrissebb összegzéséből.
A GVH eljárást indított a TikTok ellen
Versenyhivatali vizsgálat indult a TikTok videomegosztó üzemeltetőjével szemben a felhasználók hiányos és megkésett tájékoztatása miatt - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az MTI-vel csütörtökön.
Szarvasgomba feldolgozó üzemet adtak át Szolnokon
A Nagykunsági Erdészeti és Faipari Zrt. (NEFAG)szarvasgomba feldolgozó üzeme hozzájárulhat a hazánkban is több évszázados múltra visszatekintő szarvasgomba-gyűjtés, illetve -fogyasztás hagyományának újraélesztéséhez - mondta az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára a beruházás csütörtöki átadásán, Szolnokon.
belföld
Feltámaszthatja az újlakás-piacot az újra bevezetett ötszázalékos áfa
Új lendületet kaphatnak a lakásépítések az ismét bevezetendő kedvezményes, ötszázalékos lakásáfának köszönhetően. A gazdaságvédelmi akcióterv és a korábban beharangozott otthonteremtési program részét képező intézkedés alapján 2022 végéig ismét ötszázalékos áfatartalommal lehet értékesíteni az addig elkészült új lakásokat. Az idei évben folyamatosan csökkenő építési kedv ellenére lesz mit megépíteniük az építési vállalkozóknak, de a bejelentés szinte az utolsó pillanatban érkezett.
Kopint-Tárki: a magyar gazdaság 5,8 százalékos visszaesése várható az idén
A járvány visszatérése miatt a Kopint-Tárki az idei évre a magyar gazdaság 5,8 százalékos visszaesésével számol, az áprilisban jelzett 5,5 százalékos, illetve a júliusban prognosztizált 5 százalékos éves csökkenéssel szemben - mondta Palócz Éva, a Kopint-Tárki Zrt. vezérigazgatója csütörtökön online sajtótájékoztatón, amelyen "A világgazdaság és a magyar gazdaság helyzete és kilátásai 2020 őszén" című, 2020/3 számú konjunktúrajelentést mutatták be.
Óriási a magyar ATM-ek étvágya és ez most jó hír
A készpénzhasználat visszaszorításában ma már a legkorszerűbb ATM-ek is szerepet kapnak. A befizetésre alkalmas automaták komoly forgalomnövekedést produkáltak, évente 26-130 százalékos növekedést értek el. Az idei első félévben több mint 690 milliárd forintot fizettek a belföldi ATM-ekbe, egy befizetésre pedig közel 200 ezer forint jutott. A befizetések egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az ATM-es tortából.
belföld
ITM: hoverboard egy sem, csak két elektromos roller ment át a fogyasztóvédelmi vizsgálaton
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) akkreditált műszaki laboratóriuma a családok, gyermekek biztonsága érdekében összesen 14 elektromos rollert és hoverboardot vizsgált meg, a laboreredmények alapján mindössze két roller használata veszélytelen, az összes többi eszköz forgalmazását megtiltotta a hatóság - közölte a szaktárca szerdán az MTI-vel.
KSH-ingatlan.com: augusztusban 6,4 százalékkal csökkentek az albérleti díjak az egy évvel korábbihoz képest
A kiadó lakások bérleti díjának alakulását bemutató KSH-ingatlan.com lakbérindex szerint augusztusban 6,4 százalékos volt a díjak csökkenése éves összevetésben - közölte az ingatlan.com kedden közzétett elemzésében.
ITM-államtitkár: a magyarországi földgáztárolók töltöttsége 100 százalékos
A magyarországi földgáztárolók töltöttsége 100 százalékos, a földgázimport pedig biztonságosan üzemel, hat szomszédos országból érkezik folyamatosan földgáz - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.
Példákkal segít a NAV
Kinek, mikor, mennyi kedvezmény jár az adóból? A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új kiadványa a személyijövedelemadó-kedvezmények kiszámításában segít a családoknak, friss házasoknak, sokgyermekes édesanyáknak és a súlyos betegséggel küzdőknek.
Szijjártó Péter: Európában irigyek ránk
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter veszprémi látogatása alkalmával exkluzív interjút adott a vehir.hu-nak. A minisztertől a gazdasági trendekről és dimenzióváltásról, a Fehér Házról és a brüsszeli folyosók hangulatáról is beszélgettünk. Megtudtuk továbbá, hogy milyen személyes kapcsolata van a veszprémi futsalcsapattal.

Következő megálló: a XXI. század

Trend
2018. december 11. 17:17

2019. január elsejétől Veszprém a saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést: a feladatot egy idén alapított önkormányzati tulajdonú cég, a V-Busz Kft. végzi majd. Hogyan jutottunk el oda, hogy a városvezetés szakít az ÉNYKK-val, és mit várhatunk az új konstrukciótól?

A veszprémi tömegközlekedést a tízes években leginkább egy végnapjait élő házasság analógiájával lehet leírni: amikor már tudjuk, hogy a kapcsolat menthetetlen, de még évekig élünk együtt – részben megszokásból, részben mert pillanatnyilag nincs jobb megoldás – mire képesek vagyunk továbblépni.

A több évtizedes együttműködés 2012-ben ingott meg először, amikor az önkormányzat kiírta a pályázatot a helyi közösségi közlekedés ellátására. A Balaton Volán Zrt.-nek akkor év végén járt le a 2005 óta érvényes szerződése, a város pedig hasonlóan hosszú távra tervezett. A kiírásra végül két cég jelentkezett – a volán mellett az Orangeways City Kft. –, de mivel mindkét ajánlat „túlzott terheket rótt volna a szolgáltatást megrendelő önkormányzatra”, a képviselő-testület végül csak egy kétéves, átmeneti szerződést kötött a Balaton Volánnal.

A két év elteltével újabb pályázatot írtak ki a 2015-2022 közötti időszakra vonatkozóan, a várt megállapodás azonban ismét elmaradt: a felvázolt költségvetést ezúttal is túlzónak ítélte meg a közgyűlés, és megint csak kétéves közszolgáltatási szerződést írtak alá.

A sikertelen pályázatok hatására a városvezetés elkezdett alternatív megoldásokat keresni: 2016-ban már eleve csak két évre írták ki a következő tendert, időt nyerve ezzel arra, hogy egy új, közvetlenül az önkormányzat irányítása alatt álló konstrukciót alakíthassanak ki. A háttérben megkezdődtek az egyeztetések arról, hogy a VKSZ Zrt. vehetné át a feladatot 2019-től. A Veszprémi Közüzemi Szolgáltatón belül hamarosan létrejött egy közlekedési igazgatóság – ami végül egy különálló cégbe, a V-Busz Kft.-be öröklődve válthatja valóra az elképzeléseket.

A szolgáltatóváltásnak amellett, hogy a pályázatokat rendre a beérkezett ajánlatok aránytalanul nagy költségigényei miatt érvénytelenítették, nemcsak pénzügyi okai voltak. Egyre több kifogás fogalmazódott meg a szolgáltatás színvonalát illetően, nem volt olyan városrész, ahol a lakossági fórumokon ne vált volna központi kérdéssé az elavult menetrend és a lestrapált buszpark.

„A közlekedési vizsgálatok Veszprém városban azt mutatják, hogy a helyi menetrend szerinti közösségi közlekedéssel járnak a legkevesebben munkába, ebből a célból a legtöbben gépjárművel és kerékpárral közelednek, aminek a fő oka a közösségi közlekedés alacsony szolgáltatási szintje, illetve az infrastruktúra-központú és kevésbé utasbarát szemléletmód” – mutatott rá a problémára Porga Gyula polgármester egy általa jegyzett közgyűlési előterjesztésben.

A városvezetés eleinte a válás helyett még más megoldásban gondolkodott: tervben volt egy intermodális közlekedési csomópont kialakítása a vasútállomás mellett, ami alapjaiban formálta volna újra a veszprémi közösségi közlekedést. Az ezt finanszírozó program iránt azonban nagy volt az érdeklődés, a rendelkezésre álló keretre az összes megyei jogú város le akart csapni, a forrást elkapkodták Veszprém elől. Az önkormányzatnak nem maradt más lehetősége a helyi járatos közlekedés megújítására, mint saját kezébe venni a rendszert, és kidolgozni egy hosszú távon hatékonyabb, olcsóbban működtethető megoldást.

„Az ilyen nagyságú városokban előbb-utóbb felmerül a dilemma, hogy milyen rendszerben működtessék a közösségi közlekedést” – fogalmazott lapunknak Mihálszky Gábor, a V-Busz ügyvezető igazgatója. – „Az látszik, hogy a volántársaságok utódjaként létrejött közlekedési központok egyelőre nem tudták elhozni azt a fejlődést, amit a közösség joggal elvárhat tőlük.”

A V-Busz január elsején induló szolgáltatása választ adna a minőségi kifogásokra. A menetrendet ésszerűsítik, rendszeresen és kiszámíthatóan indítanak majd járatokat az igazgató ígérete szerint. A közelmúltban lakossági fórumokon is ismertetett új közösségi közlekedési rendszer rugalmasabban igazodik majd a városi élethez: lesz például éjszakai járat is, amit igény szerint indítanak majd. A buszokat okos applikációval lehet majd követni, a menetrendet érthetőbb, informatívabb táblákon függesztik ki, az egész várost megkerülő körjáratok helyett pedig inkább a több átszállással, de rövidebb idő alatt teljesíthető utazásra ösztönöznék a lakosságot.

A rendszer kiépítésére Mihálszky olyan kollégáit hívta Veszprémbe, akik a budapesti közösségi közlekedésben már nagy tapasztalatot szereztek. A feladatot ők is – ahogy az igazgató maga is – örömmel fogadták. „Ez közlekedésszakmailag egy olyan óriási lehetőség és kihívás, ami az életben talán csak egyszer adódik.”


A közlekedésmérnök végzettségű Mihálszky Gábor 1987 óta dolgozott a BKV-nál először menetirányítóként, majd 1989-től a társaság fődiszpécser-szolgálatánál, központi diszpécserként. Több éven keresztül foglalkozott a nagyobb rendezvényekhez kapcsolódó operatív forgalomszervezési feladatok ellátásával, 1994-ben belügyminiszteri kitüntetésben részesült az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlethez kapcsolódó közösségi közlekedés irányítási-szervezési tevékenységéért. 2008 májusától a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese volt, 2012-ben távozott a BKV-tól, és a Budapesti Közlekedési Központ tömegközlekedési divízióját vezette. (forrás: mti)


Kulcskérdés persze a buszpark cseréje is: az időközben az Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Központba olvadt Balaton Volán buszainak átlagos életkora 21 év. Ennek érdekében két közbeszerzést is kiírtak: novemberben indították el azt a tendert, amin kifejezetten a veszprémi igények alapján felszerelt vadonatúj buszokat rendeltek – az igazgató szerint ez iránt a kiírás iránt az összes, Magyarországon aktív buszgyártó érdeklődik. Mivel a gyártás időigényes, a végleges flotta június és szeptember között fokozatosan áll majd hadrendbe. A változás azonban már január elsején kézzel fogható lesz: az átmeneti időszakra egy másik pályázatot írtak ki, így 2019 első óráitól már alacsony padlós, légkondicionált, maximum 600 ezer kilométert futott buszokat bérel a cég.

„A szolgáltatás elindulásának személyi és anyagi feltételei vannak. A tárgyi feltételek közbeszerzési eljáráshoz kötöttek, minden eljárást rendben elindítottunk, amit mostanáig el kellett indítanunk” – fogalmazott Mihálszky Gábor, amikor néhány hete arról kérdeztük, időarányosan hogyan halad a felkészülés a januári üzemkezdésre. A forgalomirányítási rendszerre ekkor már beérkeztek az ajánlatok, a január elsején forgalomba álló buszokra kiírt eljárás november 6-án zárult.

„Hiszek abban, hogy minőségében egy nagyon látványos megújulást eredményez [a váltás], bízok benne, hogy 2019. január elsejétől a veszprémiek is érzékelni fogják ezt a minőségi változást” – fogalmazott Porga Gyula polgármester júniusban, amikor a V-Busz a közgyűlés előtt is számot adott addigi munkájáról.

A társaság az előkészületek legfrissebb állapotáról a képviselő-testület novemberi ülésén számolt be legutóbb, alig több mint egy hónappal az üzemkezdés előtt. Mint itt bemutatták, november 16-án lezárult a forgalomirányító és utastájékoztató rendszer közbeszerzési eljárása, a nyertes pályázónak a fedélzeti számítógépeket, a járműveket nyomon követő forgalomirányítási rendszert, az utasokat célzó mobil alkalmazást kell év végéig leszállítania, míg a jövő év során tervező- és elszámolórendszert, tényadat-visszajátszó alkalmazást és az újonnan érkező buszokkal való integrációt kell megoldania.

A szükséges munkaerő toborzása ezekben a hetekben is zajlik, a V-Busz folyamatosan tárgyal az ÉNyKK Zrt. illetékes vezetőivel, illetve a munkavállalói érdekképviseletet gyakorló szakszervezetekkel. A járművezető és kiszolgáló személyzet toborzása, a felvételi beszélgetések folyamatosan zajlanak, a szakszervezetekkel előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a 2019. január 1-től érvényes Kollektív Szerződés megkötésére.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: Domján Attila

További képek