Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

ÁKK: jól fogyott a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád
Továbbra is közkedvelt a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád a lakosság körében, a második negyedévben állománynövekedése csaknem 400 milliárd forint volt - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) szerdán.
MÁV-Start: év végéig huszonkét légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsi érkezik
A MÁV-Start az év végéig 22 használt, légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsival bővíti nemzetközi járműparkját a szlovákiai Wagon Service Travellel kötött szerződés alapján - közölte a vasúttársaság.
Donald Trump nem bánja, ha a Microsoft felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót
Nem bánja, sőt, jóvá is hagyja, ha a Microsoft amerikai szoftvergyártó óriásvállalat felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót - jelentette ki Donald Trump amerikai elnök újságíróknak hétfőn a Fehér Házban, hozzátéve, hogy ha szeptember 15-ig nem jön létre megállapodás a vásárlásról, akkor a TikTokot betiltja az Egyesült Államok területén.
Kampány indult az élelmiszerpazarlás csökkentésére
"Élj maradéktalanul!" elnevezéssel társadalmi célú kampányt indított a Médiaunió Alapítvány az élelmiszerpazarlás visszaszorítása érdekében - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
Még mindig alacsony a lakossági fizetőképesség, de a mélyponton már túl van a magyar gazdaság
Jelentősen esett a COVID-járvány csúcsán a magyarok fizetőképessége, ám a gazdaságnak a fő problémát nem ez, hanem a nemzetközi kereskedelem visszaesése okozza. A második negyedévben már láthatóan elkezdődött a gazdaság visszakapaszkodása, de a válság még nem mindenki számára ért véget.
A hivatalos adatok szerint már a koronavírus előtt új pályára állt a lakáspiac
Guller: Nulla százalékos, szabad felhasználású hitel a turisztikai vállalkozásoknak, állami garanciavállalással
A kormány döntése értelmében a Széchenyi Kártya Program szeptemberben új hitelkonstrukcióval bővül, amely csak a turisztikai szektorban tevékenykedő mikro-, kis- és közepes vállalkozások számára lesz elérhető - mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szombaton az MTI-nek.
188 milliárd forint ment online vásárlásra a második negyedévben
2019-hez képest 34%-kal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk online vásárlásra április, május és június során, miközben sok vállalkozás „növesztett” hirtelen internetes lábat. A piacvezető, havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás a GKI Digitallal közösen tekinti át, hogy a járványhelyzet miatt felgyorsulva változó felhasználói igények milyen hatással voltak az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.
2008-as sokk kontra koronavírus-járvány
Bár sokszor hasonlítják gazdasági szempontból a jelenlegi koronavírusjárvány-helyzetet a 2008-as válsághoz, a családi vállalatoknál az látható, hogy az akkori, illetve a jelenlegi krízis lényegesen más helyzetben érte a cégeket. Mennyire voltak felkészülve a mostani pandémia és a 12 évvel ezelőtti kihívásokra? Mit érdemes egy vállalkozásnak szem előtt tartania stratégiája megalkotásakor, hogy egy következő válsághelyzetben is sikeresen tudjon működni? A K&H családi vállalatok szakértői ezekre a kérdésekre keresték a választ, a legutóbbi recesszió tapasztalatainak felidézése alapján pedig három fő „összetevőjét” határozták meg a válságálló cégnek.
Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban
Míg áprilisban százból csupán négy cég vezetője várt javulást a következő fél évben, addig most már minden második vállalat optimistán tekint a jövőbe. Jelenleg minden ötödik cég távmunkában dolgozik továbbra is, minden másodiknál pedig hosszú távon megmarad a home office lehetősége – derül ki a Profession.hu friss, 750 hazánkban működő cég helyzetét vizsgáló felmérésének adataiból.
Bezár a balatonfüredi és a zirci ügyfélszolgálati hely
A NAV Veszprém Megyei Adó- és Vámigazgatóság balatonfüredi és zirci ügyfélszolgálatai augusztusban zárva tartanak.
Egyre olcsóbbak a nagyvárosi garzonok
vállalatok
Négymilliárdos veszteséget jelentett a Boeing az első fél évre
Több mint 4 milliárd dollár üzemi veszteséget jelentett a június 30-án zárult első pénzügyi fél évre a Boeing, az amerikai gyártó emellett bejelentette: egy évvel elhalasztja új típusa, a 777X premierjét.
Módosul a CIG Pannónia részvényeinek névértéke
A CIG Pannónia törzsrészvényeinek névértéke 33 forintról 100 forintra nő, mivel az igazgatóság szerdai döntése alapján ezzel emelik a társaság alaptőkéjét - közölték a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Harley Davidson
A Harley-Davidson negyedéves veszteségről jelentett
Elemzők által várt minimális nyereség helyett jelentős veszteségről jelentett a Harley-Davidson motorkerékpár-gyártó vállalat a második negyedévről részben a koronavírus miatt visszaeső kereslet hatására.
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi vár
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi Kinizsi-vár a Nemzeti kastélyprogramnak és a Nemzeti várprogramnak köszönhetően mintegy másfél milliárd forintból.
vállalatok
Koronavírus - 95 százalékkal csökkent a Ryanair bevétele az első negyedévben
A koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások következtében 95 százalékkal, 2,2 milliárd euróval csökkent a Ryanair diszkont légitársaság bevétele az első negyedévben.
Újabb nagyszabású portfóliótisztítást indít a nemzeti vagyonkezelő
Portfóliótisztítási stratégiájának megfelelően folytatja az állami feladatellátásához nem szükséges ingatlanok piaci értékesítését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV).
Több mint 150 ezer európai textilipari munkahely került veszélybe
Több mint 150 ezer munkahely került veszélybe az európai ruházati és textiliparban a koronavírus-járvány következtében az Euler Hermes hitelbiztosító nemrég közölt tanulmánya szerint.
NAV
KATA: Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony
A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele annak, hogy Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövőben kiemelt figyelmet fog fordítani a bújtatott munkaviszony elleni harcra – hívja fel a figyelmet az EY. A társaságoknak érdemes megvizsgálni a katás partnereik kapcsán felmerülő kockázatokat, mielőtt az ellenőrök kopogtatnak.
A kkv-k már túl vannak a nehezén?
A vírusjárvány meglepő módon mérsékelten hatott a cégvezetők várakozásaira: nem sokkal maradnak el a hazai kkv-k következő egy évre vonatkozó árbevétel- és nyereségvárakozásai az előző év azonos időszakához képest – derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb kutatásából. A cégek várakozásai továbbra is pozitívak: a következő egy évre átlagosan 6,5 százalékos árbevétel-bővüléssel és 3,6 százalékos profitnövekedéssel számolnak.
A használt autók húzzák a hazai autópiacot
A személyautó-tulajdonosváltások száma igazolja azt, amit a piacvezető Használtautó.hu keresései már május közepétől mutattak: a vásárlók visszatértek a használt autók piacára. A júniusi használtautó-piaci adatokat a Használtautó.hu szakértője elemzi.
Szabadságot sokan, nyaralást jóval kevesebben terveznek idén
A koronavírus-járvány az élet minden területét átalakította: sok egyéb mellett a szabadság és nyaralás is teljesen más lesz idén, mint eddig bármikor. A magyar munkavállalók 82 százaléka fog még idén szabadságra menni, nyaralást viszont csak 40 százalékuk tervez. De a nyaralást tervezők többsége is a korábbiaktól eltérő módon pihen majd – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív felmérésének adataiból.
A pandémia újabb löketet adhat az ipar 4.0-nak
A koronavírus-járvány okozta felfokozott digitalizációs igény újabb löketet adhat az ipar 4.0-nak, ehhez azonban elengedhetetlen a megfelelő technológiai partnerek egymásra találása. Ebben nyújt segítséget az Enterprise Europe Network hálózat, amely a partnerkereséstől az együttműködési megállapodás megkötéséig segíti a hazai kkv-kat a hazai és a nemzetközi piacokon is. A komplex digitális transzformációt nyújtó Datatronic ennek köszönhetően féléves távon mintegy ötéves üzletfejlesztési projektet valósított meg.
A koronavírus járvány 27 országot fenyeget élelmezési válsággal
Egy új elemzés szerint, ami az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) és a Világélelmezési Program (WFP) gondozásában jelent meg, 27 országot fenyeget egy – a COVID-19 generálta – élelmezési válság, miután a járvány felerősíti az éhezés mögött álló folyamatokat.
Korszakváltással rajtol az albérletszezon: rekordnagyságú kínálat, olcsóbb albérletek és több tízezer átköltöző
A korábbinál nagyobb euróövezeti visszaesést jelez az EKB számára készített prognózis
A korábban vártnál nagyobb lesz a gazdasági visszaesés az euróövezetben az Európai Központi Bank (EKB) külső gazdasági szakértők körében negyedéves gyakorisággal végzett legfrissebb felmérése alapján.
Posta-vezérigazgató: nincs forrás a bérek emelésére
Nincs forrás a bérek emelésére az európai uniós szabályozások miatt - közölte a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója pénteken az M1 aktuális csatornán.
Nagyot estek a nagyvállalatok várakozásai
Nem tekintettek még ennyire pesszimistán a nagyvállalatok a következő évükre, mint amennyire a koronavírus-járvány első hulláma után. A K&H nagyvállalati növekedési index értéke még sosem volt a negatív tartományban az elmúlt 7 évben, most viszont a legutóbbi negyedévben mért 6 pont helyett csak -2 ponton áll. A vállalatok saját kilátásaikat sokkal kedvezőtlenebbnek ítélik, viszont többen tekintenek bizakodóan a gazdasági környezetre, amit az olyan kedvezményes hitelprogramok, mint az NHP Hajrá is segítenek.
Sprint helyett maratonra kell készülniük a munkavállalóknak
A vírusjárvány első heteiben a munka és a családi feladatok összeegyeztetése miatt minden eddiginél nagyobb nyomás nehezedett a munkavállalókra. A maximális helytállás, a virtuális bizonyítási vágy és a teljesítménykényszer rövid távon kedvezően hatott a feladatvégzésre, és számtalan új dolog kipróbálásában inspiráló volt, de a túlteljesítés hosszú távon nem fenntartható. Most már látható, hogy a koronavírus még velünk marad, így ahhoz, hogy elkerüljük a kiégést, pár hétnél tovább kell látni, azaz sprint helyett inkább maratonra érdemes felkészülni. A K&H szakemberei, hogy ezt segítsék, összegyűjtöttek 5 tippet.

Következő megálló: a XXI. század

Trend
2018. december 11. 17:17

2019. január elsejétől Veszprém a saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést: a feladatot egy idén alapított önkormányzati tulajdonú cég, a V-Busz Kft. végzi majd. Hogyan jutottunk el oda, hogy a városvezetés szakít az ÉNYKK-val, és mit várhatunk az új konstrukciótól?

A veszprémi tömegközlekedést a tízes években leginkább egy végnapjait élő házasság analógiájával lehet leírni: amikor már tudjuk, hogy a kapcsolat menthetetlen, de még évekig élünk együtt – részben megszokásból, részben mert pillanatnyilag nincs jobb megoldás – mire képesek vagyunk továbblépni.

A több évtizedes együttműködés 2012-ben ingott meg először, amikor az önkormányzat kiírta a pályázatot a helyi közösségi közlekedés ellátására. A Balaton Volán Zrt.-nek akkor év végén járt le a 2005 óta érvényes szerződése, a város pedig hasonlóan hosszú távra tervezett. A kiírásra végül két cég jelentkezett – a volán mellett az Orangeways City Kft. –, de mivel mindkét ajánlat „túlzott terheket rótt volna a szolgáltatást megrendelő önkormányzatra”, a képviselő-testület végül csak egy kétéves, átmeneti szerződést kötött a Balaton Volánnal.

A két év elteltével újabb pályázatot írtak ki a 2015-2022 közötti időszakra vonatkozóan, a várt megállapodás azonban ismét elmaradt: a felvázolt költségvetést ezúttal is túlzónak ítélte meg a közgyűlés, és megint csak kétéves közszolgáltatási szerződést írtak alá.

A sikertelen pályázatok hatására a városvezetés elkezdett alternatív megoldásokat keresni: 2016-ban már eleve csak két évre írták ki a következő tendert, időt nyerve ezzel arra, hogy egy új, közvetlenül az önkormányzat irányítása alatt álló konstrukciót alakíthassanak ki. A háttérben megkezdődtek az egyeztetések arról, hogy a VKSZ Zrt. vehetné át a feladatot 2019-től. A Veszprémi Közüzemi Szolgáltatón belül hamarosan létrejött egy közlekedési igazgatóság – ami végül egy különálló cégbe, a V-Busz Kft.-be öröklődve válthatja valóra az elképzeléseket.

A szolgáltatóváltásnak amellett, hogy a pályázatokat rendre a beérkezett ajánlatok aránytalanul nagy költségigényei miatt érvénytelenítették, nemcsak pénzügyi okai voltak. Egyre több kifogás fogalmazódott meg a szolgáltatás színvonalát illetően, nem volt olyan városrész, ahol a lakossági fórumokon ne vált volna központi kérdéssé az elavult menetrend és a lestrapált buszpark.

„A közlekedési vizsgálatok Veszprém városban azt mutatják, hogy a helyi menetrend szerinti közösségi közlekedéssel járnak a legkevesebben munkába, ebből a célból a legtöbben gépjárművel és kerékpárral közelednek, aminek a fő oka a közösségi közlekedés alacsony szolgáltatási szintje, illetve az infrastruktúra-központú és kevésbé utasbarát szemléletmód” – mutatott rá a problémára Porga Gyula polgármester egy általa jegyzett közgyűlési előterjesztésben.

A városvezetés eleinte a válás helyett még más megoldásban gondolkodott: tervben volt egy intermodális közlekedési csomópont kialakítása a vasútállomás mellett, ami alapjaiban formálta volna újra a veszprémi közösségi közlekedést. Az ezt finanszírozó program iránt azonban nagy volt az érdeklődés, a rendelkezésre álló keretre az összes megyei jogú város le akart csapni, a forrást elkapkodták Veszprém elől. Az önkormányzatnak nem maradt más lehetősége a helyi járatos közlekedés megújítására, mint saját kezébe venni a rendszert, és kidolgozni egy hosszú távon hatékonyabb, olcsóbban működtethető megoldást.

„Az ilyen nagyságú városokban előbb-utóbb felmerül a dilemma, hogy milyen rendszerben működtessék a közösségi közlekedést” – fogalmazott lapunknak Mihálszky Gábor, a V-Busz ügyvezető igazgatója. – „Az látszik, hogy a volántársaságok utódjaként létrejött közlekedési központok egyelőre nem tudták elhozni azt a fejlődést, amit a közösség joggal elvárhat tőlük.”

A V-Busz január elsején induló szolgáltatása választ adna a minőségi kifogásokra. A menetrendet ésszerűsítik, rendszeresen és kiszámíthatóan indítanak majd járatokat az igazgató ígérete szerint. A közelmúltban lakossági fórumokon is ismertetett új közösségi közlekedési rendszer rugalmasabban igazodik majd a városi élethez: lesz például éjszakai járat is, amit igény szerint indítanak majd. A buszokat okos applikációval lehet majd követni, a menetrendet érthetőbb, informatívabb táblákon függesztik ki, az egész várost megkerülő körjáratok helyett pedig inkább a több átszállással, de rövidebb idő alatt teljesíthető utazásra ösztönöznék a lakosságot.

A rendszer kiépítésére Mihálszky olyan kollégáit hívta Veszprémbe, akik a budapesti közösségi közlekedésben már nagy tapasztalatot szereztek. A feladatot ők is – ahogy az igazgató maga is – örömmel fogadták. „Ez közlekedésszakmailag egy olyan óriási lehetőség és kihívás, ami az életben talán csak egyszer adódik.”


A közlekedésmérnök végzettségű Mihálszky Gábor 1987 óta dolgozott a BKV-nál először menetirányítóként, majd 1989-től a társaság fődiszpécser-szolgálatánál, központi diszpécserként. Több éven keresztül foglalkozott a nagyobb rendezvényekhez kapcsolódó operatív forgalomszervezési feladatok ellátásával, 1994-ben belügyminiszteri kitüntetésben részesült az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlethez kapcsolódó közösségi közlekedés irányítási-szervezési tevékenységéért. 2008 májusától a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese volt, 2012-ben távozott a BKV-tól, és a Budapesti Közlekedési Központ tömegközlekedési divízióját vezette. (forrás: mti)


Kulcskérdés persze a buszpark cseréje is: az időközben az Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Központba olvadt Balaton Volán buszainak átlagos életkora 21 év. Ennek érdekében két közbeszerzést is kiírtak: novemberben indították el azt a tendert, amin kifejezetten a veszprémi igények alapján felszerelt vadonatúj buszokat rendeltek – az igazgató szerint ez iránt a kiírás iránt az összes, Magyarországon aktív buszgyártó érdeklődik. Mivel a gyártás időigényes, a végleges flotta június és szeptember között fokozatosan áll majd hadrendbe. A változás azonban már január elsején kézzel fogható lesz: az átmeneti időszakra egy másik pályázatot írtak ki, így 2019 első óráitól már alacsony padlós, légkondicionált, maximum 600 ezer kilométert futott buszokat bérel a cég.

„A szolgáltatás elindulásának személyi és anyagi feltételei vannak. A tárgyi feltételek közbeszerzési eljáráshoz kötöttek, minden eljárást rendben elindítottunk, amit mostanáig el kellett indítanunk” – fogalmazott Mihálszky Gábor, amikor néhány hete arról kérdeztük, időarányosan hogyan halad a felkészülés a januári üzemkezdésre. A forgalomirányítási rendszerre ekkor már beérkeztek az ajánlatok, a január elsején forgalomba álló buszokra kiírt eljárás november 6-án zárult.

„Hiszek abban, hogy minőségében egy nagyon látványos megújulást eredményez [a váltás], bízok benne, hogy 2019. január elsejétől a veszprémiek is érzékelni fogják ezt a minőségi változást” – fogalmazott Porga Gyula polgármester júniusban, amikor a V-Busz a közgyűlés előtt is számot adott addigi munkájáról.

A társaság az előkészületek legfrissebb állapotáról a képviselő-testület novemberi ülésén számolt be legutóbb, alig több mint egy hónappal az üzemkezdés előtt. Mint itt bemutatták, november 16-án lezárult a forgalomirányító és utastájékoztató rendszer közbeszerzési eljárása, a nyertes pályázónak a fedélzeti számítógépeket, a járműveket nyomon követő forgalomirányítási rendszert, az utasokat célzó mobil alkalmazást kell év végéig leszállítania, míg a jövő év során tervező- és elszámolórendszert, tényadat-visszajátszó alkalmazást és az újonnan érkező buszokkal való integrációt kell megoldania.

A szükséges munkaerő toborzása ezekben a hetekben is zajlik, a V-Busz folyamatosan tárgyal az ÉNyKK Zrt. illetékes vezetőivel, illetve a munkavállalói érdekképviseletet gyakorló szakszervezetekkel. A járművezető és kiszolgáló személyzet toborzása, a felvételi beszélgetések folyamatosan zajlanak, a szakszervezetekkel előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a 2019. január 1-től érvényes Kollektív Szerződés megkötésére.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: Domján Attila

További képek