Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

gazdaság
Magyar Tojásszövetség: továbbra sincs hiány tojásból
Továbbra sincs hiány tojásból, és a drágulás ellenére az alapvető élelmiszerek közül még mindig ez az egyik legolcsóbb - hangsúlyozta a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Magyar Tojásszövetség) az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.
gazdaság
Orbán Berlinben: 2010 óta minden válságból erősebben jöttünk ki, mint ahogy belementünk
Magyarország 2010 óta minden válságból, a 2008-2009-es globális gazdasági válságból, a migrációs válságból és a Covid-válságból is erősebben jött ki, mint ahogy belement - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn Berlinben, a magyar-német gazdasági kapcsolatokról rendezett fórumon.
gazdaság
Menczer: a munkahelyeket meg kell őrizni!
A magyar kormány politikája minden válság idején az, hogy beruházásokkal támogassa a munkahelyek megtartását és új álláshelyek teremtését - jelentette ki a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára a dán Lego nyíregyházi gyárának bővítése alkalmából tartott ünnepségen kedden a nyírségi megyeszékhelyen.
gazdaság
TIM: biológiailag lebomló polimereket fejleszthetnek ki magyar kutatók
A kormány Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben rögzített célja az egyszer használatos műanyagok kivezetése, ezért segíti az olyan innovatív, biológiailag lebomló polimerek fejlesztését, amelyek alkalmasak lehetnek a kőolajszármazékokból és élelmiszer-alapanyagokból előállított műanyagok részarányának csökkentésére. A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatóközpont projektjére három év alatt 2 milliárd forint áll rendelkezésre a Nemzeti Kutatási és Innovációs Alap támogatása révén - közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) kedden az MTI-vel.
gazdaság
Szigetüzemű energiaellátó rendszerek tervezését támogató kutatások a Pannon Egyetem és a SagemCom együttműködésében
A Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kara a SagemCom Magyarország vezetésével a GINOP-2.2.1-15-2017-00038 (SMARTCity és SMARTVillage technológiák és szolgáltatások fejlesztése a SAGEMComnál, egyetemi együttműködésben) kódszámú pályázat keretében, melynek összköltségvetése 2.378.634.698 Ft, olyan szoftveres rendszereket dolgozott ki, amelyek támogatják a főként megújuló energiát felhasználó, szigetüzemű energiaellátó rendszerek tervezését és optimalizálását.
gazdaság
Ingatlan.com: a balatoni és a velencei-tavi nyaralók a legkeresettebbek
A nyaralók piacán továbbra is a balatoni és a velencei-tavi nyaralók a legkeresettebbek az ingatlan.com vasárnap közzétett elemzése szerint.
gazdaság
Mol: Magyarországra is megérkezett a kőolaj
Szlovákia után Magyarországra is megérkezett a kőolaj a Barátság vezetéken keresztül: csütörtök reggelre helyreállt a szállítás - közölte a társaság az MTI-vel.
gazdaság
Hogyan lehet pénzt keresni a TikTok-on 2022-ben: 3 mód a bevételszerzéshez
A TikTok elgondolkodtathat: Hová tűnt az elmúlt egy óra, miközben koreografált tánckihívások, zavarba ejtő illúziók, sminkelős bemutatók, vihogó babák, tréfás viccek és ki tudja, mi minden más mikrovideóit görgetted végig? De akár az is felmerülhet benned, hogyan keresnek pénzt a TikTokosok? És ha te is szeretnéd ezt a vállalkozást folytatni - hogyan lehet nézőkből alkotókká válni? A következők a legismertebb módok:
gazdaság
Turisztikai ügynökség: a júniusi vendégforgalom túlszárnyalta a járvány előttit
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatai alapján kiemelkedő eredménnyel zárt a nyár első hónapja: júniusban a belföldi vendégéjszakák száma 15 százalékkal meghaladta a 2019-es rekord évet - tudatta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) az MTI-vel kedden.
gazdaság
AM: elkezdődött a nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés
A korábbi évekhez hasonlóan idén is elkezdődött a nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés, melyre július 1. és augusztus 20. között kerül sor - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken az MTI-vel.
gazdaság
TIM: Magyarország jól teljesít a klímapolitikai vállalásai végrehajtásában
A 2030-ra kitűzött magyar klímacélok akár már 2024-ben, a 2050-es törekvések pedig az évtized végére valóra válthatók - mondta a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) csütörtöki közleménye szerint Palkovics László tárcavezető az Eötvös Loránd Tudományegyetem budapesti workshopján.
gazdaság
Diákhitel Központ: továbbra is kamatmentes marad a Diákhitel 2
A jelentősen emelkedő kamatszintek, a háborús gazdasági helyzet és a globális inflációs hatások ellenére továbbra is kamatmentes marad a Diákhitel 2, a Képzési Hitel és a Diákhitel Plusz - közölte a Diákhitel Központ hétfőn az MTI-vel.
gazdaság
K&H Bank: két új, speciális támogatást nyújt a Széchenyi kártya program MAX
A Széchenyi kártya program MAX az emelkedő kamatkörnyezethez igazítva, továbbra is kedvező finanszírozást, valamint két új, speciális támogatást is nyújt a kkv szektornak - ismertette a K&H Bank vasárnapi, MTI-nek küldött közleményében.
gazdaság
TIM: minőségi vasúti hálózattal kell összekapcsolni Közép-Európát
A nagysebességű vasúti összeköttetések előkészítésének felgyorsításáról, összehangolásáról és az ukrán gabonaexport hathatósabb elősegítéséről állapodtak meg a visegrádi államok közlekedési miniszterhelyettesei, államtitkárai pénteken Budapesten - közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) az MTI-vel.
gazdaság
Elektromos kiszállító furgonokat vezetett be a Tesco
Teljesen elektromos meghajtású furgonokat vezetett be házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco; az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja kiszállítani - tájékoztatta a cég az MTI-t csütörtökön.
gazdaság
Az idén újra lesz Strandok éjszakája
A Magyar Fürdőszövetség kezdeményezésére az idén ismét megrendezik a Strandok éjszakáját július 30-án, amikor várhatóan megtelnek a magyarországi fürdők.
gazdaság
Újabb logisztikai beruházásokat kezd a Magyar Posta
Központi csomagfeldolgozót épít és jelentősen bővíti a csomagautomata-hálózatát a Magyar Posta - közölte a társaság hétfőn az MTI-vel.
gazdaság
Cordia: előrehozott vásárlások jellemezték a fővárosi ingatlanpiacot az első negyedévben
Az első negyedévben az inflációval összefüggő aggodalmak, a zöldhitel-program keretének várható kifutása és az áprilisi választások előtti bizonytalanság előrehozott vásárlásokat generáltak a fővárosi ingatlanpiacon - közölte a Cordia lakóingatlan-fejlesztő pénteken az MTI-vel.
gazdaság
Agrárminisztérium: újabb segítség a fagykár elleni védekezésben
Újra megnyílik a tavaszi fagykár elleni gépek beszerzésére irányuló felhívás - közölte az Agrárminisztérium szombaton az MTI-vel.
gazdaság
TIM: továbbra is biztosított az üzemanyagellátás Magyarországon
Továbbra is biztosított az üzemanyagellátás Magyarországon - közölte a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) az MTI-vel szombaton.
gazdaság
TIM-államtitkár: jövőre hat hosszú hétvége lesz
Jövőre kétszer - húsvétkor és karácsonykor - lesz 4 napos a hétvége, ezen felül négyszer tölthetnek az emberek majd 3 napot pihenéssel, kikapcsolódással - írta Koncz Zsófia, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) parlamenti államtitkára pénteken a Facebook-oldalán.
gazdaság
Az idén is kinyit Budapest egyetlen dunai strandja
Az idén is kinyit a SHO Beach, Budapest egyetlen dunai strandja a Kopaszi gáton szerdán - közölte a strand területének tulajdonosa, a Property Market Kft. az MTI-vel.
gazdaság
Kulturális örökségünk, mint a tapasztalatcsere és együttműködés eszköze
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata "ISTER” nemzetközi projektjének keretében 2022. május 18-án harmadik alkalommal találkoztak a régészeti szakma, a kulturális főváros, a térség településeinek és turizmusának képviselői, a helyi és megyei önkormányzat munkatársai és területfejlesztési szakértők, hogy megismerjék a kulturális örökség hasznosításának jó példáit, az európai tematikus utak rendszerét, feltárják a közös fejlesztési lehetőségeket és közös víziót fogalmazzanak meg a római kori örökség és a Via Ister kapcsán.
gazdaság
DiákÉSZ: a diákok nyáron főként a kereskedelemben és a vendéglátásban vállalnak munkát
A nyáron munkát vállaló diákok körében idén is a kereskedelem, a vendéglátás, a mezőgazdaság és a feldolgozóipar a legnépszerűbb terület, ahol a tanulók szívesen dolgoznak részmunkaidőben - közölte a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetsége (DiákÉSZ) kedden az MTI-vel.
gazdaság
Nagy István: a pálinka igazi hungarikum
A pálinka nemcsak kiemelkedő minőségű ital, hanem igazi jelkép, hungarikum, amely egyszerre hordozza a magyar gazda föld iránti szeretetét, a hazai gyümölcsök zamatát és minőségét, és egyben a mestert is jellemzi, aki értő módon elkészítette - mondta az agrárminiszter hétfőn Körmenden, a kilencedik alkalommal megrendezett Országos Pálinka- és Törkölypálinka Verseny megnyitóján.
gazdaság
K&H: javult a lakosság jövedelmi helyzete az első negyedévben
Javult a magyar lakosság jövedelmi helyzete az első negyedévben, egy átlagos háztartás jövedelme 414 ezer forintot tett ki, ami a felmérés több mint 6 éves történetében rekordszintnek felel meg - közölte az MTI-vel a K&H rendszeres reprezentatív felmérése alapján szombaton.
gazdaság
Ovádi: 500 millió forint keretösszegű pályázattal segítik a civil állatvédő szervezeteket
A civil állatvédő szervezetek támogatására 500 millió forint keretösszegű pályázat áll rendelkezésre működési költségre, ivartalanításra, állategészségügyi szolgáltatásra és férőhelybővítésre - mondta a Nemzeti Állatvédelmi Program megújításáért és végrehajtásáért felelős miniszteri biztos kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
gazdaság
Az elsőrendű "A" kategóriába sorolta a magyar Raiffeisen Bankot a Moody's
Az elsőrendű "A" osztályzati kategóriába sorolta át kedden a magyarországi Raiffeisen Bankot a Moody's Investors Service, elsősorban azzal a várakozásával indokolva a lépést, hogy a magyar Raiffeisen-érdekeltség új adósság-kibocsátásokkal eleget tesz a szavatoló tőkére és a leírható vagy átalakítható kötelezettségekre vonatkozó minimumkövetelményeknek (MREL).
gazdaság
Megnyílt az Ipar Napjai, a Mach-Tech, az Automotive Hungary ipari szakkiállításcsokor
Megnyílt a május 13-áig nyitva tartó ipari szakkiállításcsokor, az Ipar Napjai nemzetközi ipari, a Mach-Tech nemzetközi gépgyártás-technológiai, hegesztéstechnikai és az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás kedden a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban.
gazdaság
Magyar startup forradalmasítaná a beltéri növénytermesztést
Magyarország a modern beltéri növénytermesztési technológiákkal képes lenne egész évben friss zöldséggel és gyümölccsel ellátni a fogyasztóit - mondta az ezzel egy belvárosi helyiségben foglalkozó startup alapító-társtulajdonosa az MTI-nek.

Következő megálló: a XXI. század

Trend
2018. december 11. 17:17

2019. január elsejétől Veszprém a saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést: a feladatot egy idén alapított önkormányzati tulajdonú cég, a V-Busz Kft. végzi majd. Hogyan jutottunk el oda, hogy a városvezetés szakít az ÉNYKK-val, és mit várhatunk az új konstrukciótól?

A veszprémi tömegközlekedést a tízes években leginkább egy végnapjait élő házasság analógiájával lehet leírni: amikor már tudjuk, hogy a kapcsolat menthetetlen, de még évekig élünk együtt – részben megszokásból, részben mert pillanatnyilag nincs jobb megoldás – mire képesek vagyunk továbblépni.

A több évtizedes együttműködés 2012-ben ingott meg először, amikor az önkormányzat kiírta a pályázatot a helyi közösségi közlekedés ellátására. A Balaton Volán Zrt.-nek akkor év végén járt le a 2005 óta érvényes szerződése, a város pedig hasonlóan hosszú távra tervezett. A kiírásra végül két cég jelentkezett – a volán mellett az Orangeways City Kft. –, de mivel mindkét ajánlat „túlzott terheket rótt volna a szolgáltatást megrendelő önkormányzatra”, a képviselő-testület végül csak egy kétéves, átmeneti szerződést kötött a Balaton Volánnal.

A két év elteltével újabb pályázatot írtak ki a 2015-2022 közötti időszakra vonatkozóan, a várt megállapodás azonban ismét elmaradt: a felvázolt költségvetést ezúttal is túlzónak ítélte meg a közgyűlés, és megint csak kétéves közszolgáltatási szerződést írtak alá.

A sikertelen pályázatok hatására a városvezetés elkezdett alternatív megoldásokat keresni: 2016-ban már eleve csak két évre írták ki a következő tendert, időt nyerve ezzel arra, hogy egy új, közvetlenül az önkormányzat irányítása alatt álló konstrukciót alakíthassanak ki. A háttérben megkezdődtek az egyeztetések arról, hogy a VKSZ Zrt. vehetné át a feladatot 2019-től. A Veszprémi Közüzemi Szolgáltatón belül hamarosan létrejött egy közlekedési igazgatóság – ami végül egy különálló cégbe, a V-Busz Kft.-be öröklődve válthatja valóra az elképzeléseket.

A szolgáltatóváltásnak amellett, hogy a pályázatokat rendre a beérkezett ajánlatok aránytalanul nagy költségigényei miatt érvénytelenítették, nemcsak pénzügyi okai voltak. Egyre több kifogás fogalmazódott meg a szolgáltatás színvonalát illetően, nem volt olyan városrész, ahol a lakossági fórumokon ne vált volna központi kérdéssé az elavult menetrend és a lestrapált buszpark.

„A közlekedési vizsgálatok Veszprém városban azt mutatják, hogy a helyi menetrend szerinti közösségi közlekedéssel járnak a legkevesebben munkába, ebből a célból a legtöbben gépjárművel és kerékpárral közelednek, aminek a fő oka a közösségi közlekedés alacsony szolgáltatási szintje, illetve az infrastruktúra-központú és kevésbé utasbarát szemléletmód” – mutatott rá a problémára Porga Gyula polgármester egy általa jegyzett közgyűlési előterjesztésben.

A városvezetés eleinte a válás helyett még más megoldásban gondolkodott: tervben volt egy intermodális közlekedési csomópont kialakítása a vasútállomás mellett, ami alapjaiban formálta volna újra a veszprémi közösségi közlekedést. Az ezt finanszírozó program iránt azonban nagy volt az érdeklődés, a rendelkezésre álló keretre az összes megyei jogú város le akart csapni, a forrást elkapkodták Veszprém elől. Az önkormányzatnak nem maradt más lehetősége a helyi járatos közlekedés megújítására, mint saját kezébe venni a rendszert, és kidolgozni egy hosszú távon hatékonyabb, olcsóbban működtethető megoldást.

„Az ilyen nagyságú városokban előbb-utóbb felmerül a dilemma, hogy milyen rendszerben működtessék a közösségi közlekedést” – fogalmazott lapunknak Mihálszky Gábor, a V-Busz ügyvezető igazgatója. – „Az látszik, hogy a volántársaságok utódjaként létrejött közlekedési központok egyelőre nem tudták elhozni azt a fejlődést, amit a közösség joggal elvárhat tőlük.”

A V-Busz január elsején induló szolgáltatása választ adna a minőségi kifogásokra. A menetrendet ésszerűsítik, rendszeresen és kiszámíthatóan indítanak majd járatokat az igazgató ígérete szerint. A közelmúltban lakossági fórumokon is ismertetett új közösségi közlekedési rendszer rugalmasabban igazodik majd a városi élethez: lesz például éjszakai járat is, amit igény szerint indítanak majd. A buszokat okos applikációval lehet majd követni, a menetrendet érthetőbb, informatívabb táblákon függesztik ki, az egész várost megkerülő körjáratok helyett pedig inkább a több átszállással, de rövidebb idő alatt teljesíthető utazásra ösztönöznék a lakosságot.

A rendszer kiépítésére Mihálszky olyan kollégáit hívta Veszprémbe, akik a budapesti közösségi közlekedésben már nagy tapasztalatot szereztek. A feladatot ők is – ahogy az igazgató maga is – örömmel fogadták. „Ez közlekedésszakmailag egy olyan óriási lehetőség és kihívás, ami az életben talán csak egyszer adódik.”


A közlekedésmérnök végzettségű Mihálszky Gábor 1987 óta dolgozott a BKV-nál először menetirányítóként, majd 1989-től a társaság fődiszpécser-szolgálatánál, központi diszpécserként. Több éven keresztül foglalkozott a nagyobb rendezvényekhez kapcsolódó operatív forgalomszervezési feladatok ellátásával, 1994-ben belügyminiszteri kitüntetésben részesült az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlethez kapcsolódó közösségi közlekedés irányítási-szervezési tevékenységéért. 2008 májusától a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese volt, 2012-ben távozott a BKV-tól, és a Budapesti Közlekedési Központ tömegközlekedési divízióját vezette. (forrás: mti)


Kulcskérdés persze a buszpark cseréje is: az időközben az Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Központba olvadt Balaton Volán buszainak átlagos életkora 21 év. Ennek érdekében két közbeszerzést is kiírtak: novemberben indították el azt a tendert, amin kifejezetten a veszprémi igények alapján felszerelt vadonatúj buszokat rendeltek – az igazgató szerint ez iránt a kiírás iránt az összes, Magyarországon aktív buszgyártó érdeklődik. Mivel a gyártás időigényes, a végleges flotta június és szeptember között fokozatosan áll majd hadrendbe. A változás azonban már január elsején kézzel fogható lesz: az átmeneti időszakra egy másik pályázatot írtak ki, így 2019 első óráitól már alacsony padlós, légkondicionált, maximum 600 ezer kilométert futott buszokat bérel a cég.

„A szolgáltatás elindulásának személyi és anyagi feltételei vannak. A tárgyi feltételek közbeszerzési eljáráshoz kötöttek, minden eljárást rendben elindítottunk, amit mostanáig el kellett indítanunk” – fogalmazott Mihálszky Gábor, amikor néhány hete arról kérdeztük, időarányosan hogyan halad a felkészülés a januári üzemkezdésre. A forgalomirányítási rendszerre ekkor már beérkeztek az ajánlatok, a január elsején forgalomba álló buszokra kiírt eljárás november 6-án zárult.

„Hiszek abban, hogy minőségében egy nagyon látványos megújulást eredményez [a váltás], bízok benne, hogy 2019. január elsejétől a veszprémiek is érzékelni fogják ezt a minőségi változást” – fogalmazott Porga Gyula polgármester júniusban, amikor a V-Busz a közgyűlés előtt is számot adott addigi munkájáról.

A társaság az előkészületek legfrissebb állapotáról a képviselő-testület novemberi ülésén számolt be legutóbb, alig több mint egy hónappal az üzemkezdés előtt. Mint itt bemutatták, november 16-án lezárult a forgalomirányító és utastájékoztató rendszer közbeszerzési eljárása, a nyertes pályázónak a fedélzeti számítógépeket, a járműveket nyomon követő forgalomirányítási rendszert, az utasokat célzó mobil alkalmazást kell év végéig leszállítania, míg a jövő év során tervező- és elszámolórendszert, tényadat-visszajátszó alkalmazást és az újonnan érkező buszokkal való integrációt kell megoldania.

A szükséges munkaerő toborzása ezekben a hetekben is zajlik, a V-Busz folyamatosan tárgyal az ÉNyKK Zrt. illetékes vezetőivel, illetve a munkavállalói érdekképviseletet gyakorló szakszervezetekkel. A járművezető és kiszolgáló személyzet toborzása, a felvételi beszélgetések folyamatosan zajlanak, a szakszervezetekkel előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a 2019. január 1-től érvényes Kollektív Szerződés megkötésére.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: Domján Attila

További képek

További cikkek

Trend
Új alumínium-technológia, de a régi cégfilozófia – létrejött az Ada-Alu
1997-ben egy veszprémi vállalkozó úgy döntött, belevág tervei megvalósításába és létrehozta műanyag nyílászárók gyártásával és beépítésével foglalkozó cégét. 25 évvel ezután ma már fiai vezetik a céget, az Ada-Bau pedig egy ismert és a régió, de akár a hazai építőiparban is jól csengő márkanévvé nőtte ki magát. 2022-ben a cég ismét egy fontos mérföldkövéhez érkezett, immáron az Ada-Bau mellett, Ada-Alumínium Kft. néven az alumínium nyílászárók területén is saját branddel jelent meg. Az ide vezető útról, a cég filozófiájáról is beszélgettünk Ürményi Adriánnal, az új cég ügyvezetőjével.
Trend
Egy hely, ahol a négylábúból legjobb barát válik
Nem egy hétköznapi állatmenhely épül Veszprém határában, de nem is kizárólag csak egy kutyafuttatót fognak bekeríteni. Az új állatvédelmi kompetenciaközpont egyszerre szolgálja ki a kutyás gazdák igényeit, nyújt állatorvosi szolgáltatást, emellett pedig nagy hangsúlyt fektet a prevencióra és az oktatásra, hogy a négylábúak mellett a leendő gazdák is elsajátítsák azokat a magatartásformákat, amelyek egy kutyával, vagy más társállattal való együttéléshez szükségesek. A fejlesztés egy nagyobb összefogás eredménye lesz, amelyről az érintettek nyilatkoztak.
Trend
Legyen a magyar kultúra a közös nemzeti minimum!
A kultúra harcmezején vállalt tábornoki szerepet, a taktikáját pedig a párbeszédre építi. Demeter Szilárd a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója és a magyar könnyűzene megújításáért felelős miniszteri biztos, akivel irodalomról, zenéről, évszázados kultúrvitákról és a magyar kitörési lehetőségekről is beszélgettünk.
Üzlet-trend
Minden elvégzett munkáért felelősséget kell tudni vállalni
Évtizedes brand az építőiparban, most pedig új cégformát öltve néznek szembe a kor változó kihívásaival. Az ő nevükhöz kötődik többek közt a kolontári iszapkatasztrófa után rekordgyorsasággal felépített lakópark is, de a Dunától az osztrák határig, számos beruházásban érdekeltek. Hajdu Attilával, a VeszprémBer Építő Kft. újonnan kinevezett ügyvezetőjével beszélgettünk a régi-új vállalatról és a piaci trendekről.
Trend
Szakképzéssel felvértezve a negyedik ipari forradalom korában
Dübörög az Ipar 4.0, az overállos szakmunkások pedig már nem azok, akikre évekkel ezelőtt emlékszünk. Mi rejlik a fogalom mögött és milyen összefonódása van a szakképzéssel? Erről Pap Mátéval, a Veszprémi Szakképzési Centrum kancellárjával beszélgettünk.