Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Fitch: jelentősen gyorsítja a közép-európai EU-gazdaságok kilábalását az EU helyreállítási alapja
Várhatóan jelentősen gyorsítja a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok kilábalását a koronavírus-járvány okozta sokkból az Európai Unió helyreállítási alapja, különösen jövőre - áll a Fitch Ratings szerdán Londonban ismertetett tanulmányában. A nemzetközi hitelminősítő előrejelzése szerint 2022-ben a magyar hazai össztermék (GDP) csaknem 7 százalékkal - az országcsoporton belül a leggyorsabb ütemben - növekszik.
A várakozásokat meghaladva bővült a kínai export decemberben
A várakozásokat meghaladva bővült a kínai export decemberben a hetedik egymást követő hónapja tartó növekedést követően, részben annak köszönhetően, hogy a kínai gyártók előnyös helyzetbe kerültek a külföldi, a járványügyi korlátozások miatt akadályoztatott versenytársaikkal szemben.
Szijjártó Péter: a világjárvány alatt 1676 milliárd forintnyi beruházás érkezett Magyarországra
Tavaly a magyar állami beruházásösztönzési rendszer 1433 beruházást kezelt, amelyre soha korábban nem volt még példa, ezek 1676 milliárd forintnyi beruházást hoztak Magyarországra és mindez a világjárvány alatt történt - mondta a külgazdasági és külügyminiszter vasárnap a Kossuth rádió Vasárnapi Újság című műsorában.
ITM: már hatodik hónapja nő az építőipar teljesítménye
Június óta az építőipar teljesítménye minden hónapban magasabb volt az előző havinál, novemberben az előző havi értékekhez képest újabb 12,1 százalékkal nőtt, így már hatodik hónapja látszik az építőipar kilábalása a koronavírus-járvány okozta válsághelyzetből - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtökön az MTI-vel.
vállalatok
Szijjártó: 3,3 milliárd forintból fejleszti központjait Magyarországon a GE
A GE 3,3 milliárd forintos beruházással bővíti a budapesti és szegedi digitális egészségügyi fejlesztésekkel foglalkozó központjait, a kormány ehhez 675 millió forint támogatást biztosít - mondta a külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön sajtótájékoztatón, Budapesten.
belföld
Szemléletformáló projektet indított a tudatos vízfelhasználás érdekében a DRV Zrt.
Vízbázisvédelem és tudatos vízfelhasználás a klímaváltozás korában címmel, a szemléletformálás érdekében indított projektet a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. (DRV Zrt.) 149,973 millió forintos, vissza nem térítendő európai uniós támogatással, a projekt részeként Vizek háza néven élménypark, bemutatóterem és tanösvény is létesül Siófok-Törekiben - közölte a DRV Zrt. szerdán az MTI-vel.
kkv
A járványhelyzet ellenére is bizakodóan tekintenek a kkv-k az új évre
Nem befolyásolta jelentősen a kkv szektor várakozásait novemberig a járvány második hulláma. A hazai kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó kilátásait előrejelző K&H kkv bizalmi index negyedik negyedéves eredménye alapján ugyanis a cégek optimizmussal tekintenek a 2021-es évre, amit az index jelenlegi, 9 pontos értéke igazol. Az előző időszakhoz képest mért, 2 pontos növekedés hátterében az állhat, hogy javultak a vállalati hitelkamatokra, valamint az európai uniós forrásokra vonatkozó kilátások.
Volánbusz: gyors ütemben halad a járműbeszerzés
Két új közbeszerzési eljárást írt ki a Volánbusz járműflottáját biztosító Volán Buszpark Kft. 503 új autóbusz beszerzésére, mindkét pályázatra 2021. február 8-áig várják az ajánlatokat - közölte a közlekedési társaság hétfőn az MTI-vel.
Vodafone: újabb rekordot döntött az mobilinternetezés 2020-ban
Újabb rekordot döntött a mobilinternetezés 2020-ban, a Vodafone ügyfeleinek adathasználata 54 százalékkal nőtt 2019-hez képest, a legtöbbet december második hetében interneteztek - közölte a szolgáltató az MTI érdeklődésére pénteken.
belföld
ITM: ezer kilométernyi útszakasz újulhat meg 2021-ben
A közutak megfelelő műszaki állapota fontos a magyar emberek, a vállalkozások és az egész gazdaság számára, a tervek szerint idén több mint 350 projektben, mintegy 1000 kilométernyi szakaszt újítanak fel 190 milliárd forint értékben - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
belföld
Közel 700 millió forintos turisztikai fejlesztés alapkövét tették le Tihanyban
Közel 700 millió forintos turisztikai fejlesztés alapkövét tették le pénteken Tihanyban: a Csokonai-ligetben új tanösvényt alakítanak ki, megújulnak a teraszkertek, valamint az apátsági lépcső.
FAO
Kitart az élelmiszerárak emelkedése nemzetközi szinten
Hat hónap drágulást követően tovább nőttek az élelmiszerárak a nemzetközi piacokon decemberben, főként a tejtermékek és a növényi olajok miatt – adta hírül az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO).
belföld
Miniszterelnökség: már 2000 milliárd forintot fordított a kormány a vidéki nagyvárosok fejlesztésére
Megfelelő ütemben haladnak a Modern városok programnak köszönhető fejlesztések a megyei jogú városokban - tudatta a Miniszterelnökség az MTI-vel kedden közleményben.
bank
Az öt legfontosabb változás a bankolásban 2021-től
A koronavírus-járvány még 2021-ben is hatással lesz a pénzügyekre, a pandémiás helyzet várható javulásával azonban a bankok is több erőforrást tudnak az egyéb fejlesztésekre fordítani, új szolgáltatások, személyre szabható online megoldások jöhetnek. Januártól már nem lesz szükségünk készpénzre, amikor vásárolni megyünk, az internetes bankkártyás vásárlások pedig még biztonságosabbak lesznek. A fogyasztási hiteleknél megszűnik a THM-plafon, a személyi kölcsönöknél azonban jönnek a fogyasztóbarát hitelek.
Panellakás milliós négyzetméteráron, rekord az albérleteknél, ház 300 ezerért - lakáspiaci legek, érdekességek 2020-ból
Bár a 2020 a hullámvasutazás éve volt, akadtak érdekes rekordok a lakáspiacon. Tavaly a legolcsóbb ház 300 ezer forintért kereste a gazdáját, a legdrágább eladott panellakás pedig a Balaton partján kelt el 74 millió forintért - derül ki az ingatlan.com összefoglalójából. Akadtak, akik kevesebb mint egy napon belül túladtak az ingatlanukon, a meghirdetett kiadó lakások száma pedig rekordszintre nőtt: 115 ezer albérlethirdetést adtak fel a tulajdonosok és ingatlanközvetítők, amire még nem volt példa az ingatlan.com történetében.
Az elmúlt száz év leggyorsabb gazdasági helyreállása jöhet hazánkban
A jegybank elnöke, Matolcsy György szerint minden esély megvan, hogy Magyarország az elmúlt száz év egyik leggyorsabb válság utáni gazdasági növekedését érje el. Meghatározó lesz azonban, hogy mikorra sikerül elérni a lakosság fertőzéssel szembeni védettségét.
vállalatok
Szijjártó: soha nem volt még ilyen sikeres év a beruházások szempontjából
A nagyszabású beruházás-ösztönzési programoknak köszönhetően elmondható: "soha nem zártunk még ilyen sikeres évet a beruházások szempontjából" - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfői Facebook-bejegyzésében.
ITM-államtitkár: tartósan javultak a foglalkoztatási mutatók 2020 második felében
A kormányzati intézkedéseknek köszönhetően folyamatosan mérséklődik, 2020 decemberére 290 ezerre csökkent az álláskeresők száma - mondta Bodó Sándor, az Innovációs és Technológiai Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára az MTI-nek eljuttatott közleményben kedden.
Izer Norbert: az új adóügyi könnyítések szinte mindenkit érintenek majd
A 2021-ben hatályba életbe lépő adóügyi könnyítések szinte mindenkit érintenek - hangsúlyozta Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára az MTI-nek.
Hússzövetség: a legtöbb virsli decemberben fogy
Némileg lassult a koronavírus-járvány miatt a magasabb hústartalmú, nem műbélbe töltött, drágább virslik iránti kereslet erősödése; az év végén egyébként hagyományosan az időarányosnál 20-25 százalékkal többet vásárol a lakosság ebből a termékből - közölte a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) társadalmi elnöke az MTI-vel.
kkv
Így virágozhatnak ki a magyar kkv-k
A pandémia miatt kialakult gazdasági nehézségek katalizáló erővel hatottak a magyar kis- és középvállalkozások digitális fejlődésére. A válsághelyzet pozitív következményeként sokan döntöttek olyan informatikai háttérfejlesztések mellett, amelyek lehetővé tették a helytől független munkavégzést és a távmunkát. A kötelező minimumon túlmutató megoldások iránt is érezhetően megnőtt az igény, és egyre nagyobb teret nyertek a felhőalapú vállalatirányítási rendszerek, amivel hosszútávon óriásit nyerhetnek a vállalkozások. „Ma ott tartunk, hogy már a kis cégektől sem teljesen idegen a mesterséges intelligencia, az adatalapú döntéshozatal vagy a valós idejű készletgazdálkodás fogalma” – mondta Iván László, a felhőszolgáltató Kvazar.cloud cégvezetője.
belföld
Gépjárműadó: mi változik jövőre?
A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat jövőre a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) veszi át. A változás a gépjármű-üzembentartókat (tulajdonosokat) nem érinti, plusz teendőjük nem lesz. Az első részletet március 15-e helyett elég április 15-éig befizetni.
külföld
Az európaiak csökkenő arányban vásárolnak hamisított termékeket egy felmérés szerint
Egyre kevesebben vásárolnak hamisított terméket, illetve használnak illegális online forrásokat Európában és Magyarországon egyaránt az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) kutatása szerint, amely megállapította, hogy uniós szinten a vásárlók 80-, a magyarok 75 százaléka helyesen értelmezi a szellemitulajdon-jogokat.
belföld
DIW: februártól indulhat meg ismét a német gazdaság növekedése
A fertőzések növekvő száma és az emiatt bevezetett újabb korlátozások az év végére visszavetették a német gazdaság növekedési dinamikáját és legkorábban csak februárban lehet ismét javulásra számítani a berlini DIW gazdaságkutató intézet hétfőn publikált elemzése szerint.
vállalatok
GVH: hiányosan tájékoztathatta a fogyasztóit a DIGI
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a DIGI-vel szemben, mert nagysebességű internet szolgáltatásának népszerűsítése megtévesztheti a fogyasztókat - közölte a hivatal hétfőn az MTI-vel.
belföld
ITM: közel félmillió forintot is kereshetnek a frissdiplomások
Az Oktatási Hivatal most lezárult, mintegy 600 ezer hallgató munkaerőpiaci követése alapján készült kutatása azt bizonyítja, hogy a felsőfokú képzéseket végzettek rövid idő alatt, a tudásukhoz méltó bérezést kaphatnak. A legmagasabb bért az informatikai képzéseket végzettek kapják, ez átlagosan havonta 487 775 forintot jelent, ismertette az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) MTI-hez hétfőn eljuttatott közleménye.
Veszprém
Hárommilliárdos városi tőkealapot hoztak létre Veszprémben
Aláírta a városi tőkealap létrehozását szentesítő megállapodást Porga Gyula polgármester és Bugár Csaba, az MFB Invest vezérigazgatója december 10-én.

Következő megálló: a XXI. század

Trend
2018. december 11. 17:17

2019. január elsejétől Veszprém a saját kezébe veszi a helyi közösségi közlekedést: a feladatot egy idén alapított önkormányzati tulajdonú cég, a V-Busz Kft. végzi majd. Hogyan jutottunk el oda, hogy a városvezetés szakít az ÉNYKK-val, és mit várhatunk az új konstrukciótól?

A veszprémi tömegközlekedést a tízes években leginkább egy végnapjait élő házasság analógiájával lehet leírni: amikor már tudjuk, hogy a kapcsolat menthetetlen, de még évekig élünk együtt – részben megszokásból, részben mert pillanatnyilag nincs jobb megoldás – mire képesek vagyunk továbblépni.

A több évtizedes együttműködés 2012-ben ingott meg először, amikor az önkormányzat kiírta a pályázatot a helyi közösségi közlekedés ellátására. A Balaton Volán Zrt.-nek akkor év végén járt le a 2005 óta érvényes szerződése, a város pedig hasonlóan hosszú távra tervezett. A kiírásra végül két cég jelentkezett – a volán mellett az Orangeways City Kft. –, de mivel mindkét ajánlat „túlzott terheket rótt volna a szolgáltatást megrendelő önkormányzatra”, a képviselő-testület végül csak egy kétéves, átmeneti szerződést kötött a Balaton Volánnal.

A két év elteltével újabb pályázatot írtak ki a 2015-2022 közötti időszakra vonatkozóan, a várt megállapodás azonban ismét elmaradt: a felvázolt költségvetést ezúttal is túlzónak ítélte meg a közgyűlés, és megint csak kétéves közszolgáltatási szerződést írtak alá.

A sikertelen pályázatok hatására a városvezetés elkezdett alternatív megoldásokat keresni: 2016-ban már eleve csak két évre írták ki a következő tendert, időt nyerve ezzel arra, hogy egy új, közvetlenül az önkormányzat irányítása alatt álló konstrukciót alakíthassanak ki. A háttérben megkezdődtek az egyeztetések arról, hogy a VKSZ Zrt. vehetné át a feladatot 2019-től. A Veszprémi Közüzemi Szolgáltatón belül hamarosan létrejött egy közlekedési igazgatóság – ami végül egy különálló cégbe, a V-Busz Kft.-be öröklődve válthatja valóra az elképzeléseket.

A szolgáltatóváltásnak amellett, hogy a pályázatokat rendre a beérkezett ajánlatok aránytalanul nagy költségigényei miatt érvénytelenítették, nemcsak pénzügyi okai voltak. Egyre több kifogás fogalmazódott meg a szolgáltatás színvonalát illetően, nem volt olyan városrész, ahol a lakossági fórumokon ne vált volna központi kérdéssé az elavult menetrend és a lestrapált buszpark.

„A közlekedési vizsgálatok Veszprém városban azt mutatják, hogy a helyi menetrend szerinti közösségi közlekedéssel járnak a legkevesebben munkába, ebből a célból a legtöbben gépjárművel és kerékpárral közelednek, aminek a fő oka a közösségi közlekedés alacsony szolgáltatási szintje, illetve az infrastruktúra-központú és kevésbé utasbarát szemléletmód” – mutatott rá a problémára Porga Gyula polgármester egy általa jegyzett közgyűlési előterjesztésben.

A városvezetés eleinte a válás helyett még más megoldásban gondolkodott: tervben volt egy intermodális közlekedési csomópont kialakítása a vasútállomás mellett, ami alapjaiban formálta volna újra a veszprémi közösségi közlekedést. Az ezt finanszírozó program iránt azonban nagy volt az érdeklődés, a rendelkezésre álló keretre az összes megyei jogú város le akart csapni, a forrást elkapkodták Veszprém elől. Az önkormányzatnak nem maradt más lehetősége a helyi járatos közlekedés megújítására, mint saját kezébe venni a rendszert, és kidolgozni egy hosszú távon hatékonyabb, olcsóbban működtethető megoldást.

„Az ilyen nagyságú városokban előbb-utóbb felmerül a dilemma, hogy milyen rendszerben működtessék a közösségi közlekedést” – fogalmazott lapunknak Mihálszky Gábor, a V-Busz ügyvezető igazgatója. – „Az látszik, hogy a volántársaságok utódjaként létrejött közlekedési központok egyelőre nem tudták elhozni azt a fejlődést, amit a közösség joggal elvárhat tőlük.”

A V-Busz január elsején induló szolgáltatása választ adna a minőségi kifogásokra. A menetrendet ésszerűsítik, rendszeresen és kiszámíthatóan indítanak majd járatokat az igazgató ígérete szerint. A közelmúltban lakossági fórumokon is ismertetett új közösségi közlekedési rendszer rugalmasabban igazodik majd a városi élethez: lesz például éjszakai járat is, amit igény szerint indítanak majd. A buszokat okos applikációval lehet majd követni, a menetrendet érthetőbb, informatívabb táblákon függesztik ki, az egész várost megkerülő körjáratok helyett pedig inkább a több átszállással, de rövidebb idő alatt teljesíthető utazásra ösztönöznék a lakosságot.

A rendszer kiépítésére Mihálszky olyan kollégáit hívta Veszprémbe, akik a budapesti közösségi közlekedésben már nagy tapasztalatot szereztek. A feladatot ők is – ahogy az igazgató maga is – örömmel fogadták. „Ez közlekedésszakmailag egy olyan óriási lehetőség és kihívás, ami az életben talán csak egyszer adódik.”


A közlekedésmérnök végzettségű Mihálszky Gábor 1987 óta dolgozott a BKV-nál először menetirányítóként, majd 1989-től a társaság fődiszpécser-szolgálatánál, központi diszpécserként. Több éven keresztül foglalkozott a nagyobb rendezvényekhez kapcsolódó operatív forgalomszervezési feladatok ellátásával, 1994-ben belügyminiszteri kitüntetésben részesült az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlethez kapcsolódó közösségi közlekedés irányítási-szervezési tevékenységéért. 2008 májusától a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese volt, 2012-ben távozott a BKV-tól, és a Budapesti Közlekedési Központ tömegközlekedési divízióját vezette. (forrás: mti)


Kulcskérdés persze a buszpark cseréje is: az időközben az Északnyugat-Magyarországi Közlekedési Központba olvadt Balaton Volán buszainak átlagos életkora 21 év. Ennek érdekében két közbeszerzést is kiírtak: novemberben indították el azt a tendert, amin kifejezetten a veszprémi igények alapján felszerelt vadonatúj buszokat rendeltek – az igazgató szerint ez iránt a kiírás iránt az összes, Magyarországon aktív buszgyártó érdeklődik. Mivel a gyártás időigényes, a végleges flotta június és szeptember között fokozatosan áll majd hadrendbe. A változás azonban már január elsején kézzel fogható lesz: az átmeneti időszakra egy másik pályázatot írtak ki, így 2019 első óráitól már alacsony padlós, légkondicionált, maximum 600 ezer kilométert futott buszokat bérel a cég.

„A szolgáltatás elindulásának személyi és anyagi feltételei vannak. A tárgyi feltételek közbeszerzési eljáráshoz kötöttek, minden eljárást rendben elindítottunk, amit mostanáig el kellett indítanunk” – fogalmazott Mihálszky Gábor, amikor néhány hete arról kérdeztük, időarányosan hogyan halad a felkészülés a januári üzemkezdésre. A forgalomirányítási rendszerre ekkor már beérkeztek az ajánlatok, a január elsején forgalomba álló buszokra kiírt eljárás november 6-án zárult.

„Hiszek abban, hogy minőségében egy nagyon látványos megújulást eredményez [a váltás], bízok benne, hogy 2019. január elsejétől a veszprémiek is érzékelni fogják ezt a minőségi változást” – fogalmazott Porga Gyula polgármester júniusban, amikor a V-Busz a közgyűlés előtt is számot adott addigi munkájáról.

A társaság az előkészületek legfrissebb állapotáról a képviselő-testület novemberi ülésén számolt be legutóbb, alig több mint egy hónappal az üzemkezdés előtt. Mint itt bemutatták, november 16-án lezárult a forgalomirányító és utastájékoztató rendszer közbeszerzési eljárása, a nyertes pályázónak a fedélzeti számítógépeket, a járműveket nyomon követő forgalomirányítási rendszert, az utasokat célzó mobil alkalmazást kell év végéig leszállítania, míg a jövő év során tervező- és elszámolórendszert, tényadat-visszajátszó alkalmazást és az újonnan érkező buszokkal való integrációt kell megoldania.

A szükséges munkaerő toborzása ezekben a hetekben is zajlik, a V-Busz folyamatosan tárgyal az ÉNyKK Zrt. illetékes vezetőivel, illetve a munkavállalói érdekképviseletet gyakorló szakszervezetekkel. A járművezető és kiszolgáló személyzet toborzása, a felvételi beszélgetések folyamatosan zajlanak, a szakszervezetekkel előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a 2019. január 1-től érvényes Kollektív Szerződés megkötésére.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: Domján Attila

További képek

További cikkek

Trend
Legyen a magyar kultúra a közös nemzeti minimum!
A kultúra harcmezején vállalt tábornoki szerepet, a taktikáját pedig a párbeszédre építi. Demeter Szilárd a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója és a magyar könnyűzene megújításáért felelős miniszteri biztos, akivel irodalomról, zenéről, évszázados kultúrvitákról és a magyar kitörési lehetőségekről is beszélgettünk.
Üzlet-trend
Minden elvégzett munkáért felelősséget kell tudni vállalni
Évtizedes brand az építőiparban, most pedig új cégformát öltve néznek szembe a kor változó kihívásaival. Az ő nevükhöz kötődik többek közt a kolontári iszapkatasztrófa után rekordgyorsasággal felépített lakópark is, de a Dunától az osztrák határig, számos beruházásban érdekeltek. Hajdu Attilával, a VeszprémBer Építő Kft. újonnan kinevezett ügyvezetőjével beszélgettünk a régi-új vállalatról és a piaci trendekről.
Trend
Szakképzéssel felvértezve a negyedik ipari forradalom korában
Dübörög az Ipar 4.0, az overállos szakmunkások pedig már nem azok, akikre évekkel ezelőtt emlékszünk. Mi rejlik a fogalom mögött és milyen összefonódása van a szakképzéssel? Erről Pap Mátéval, a Veszprémi Szakképzési Centrum kancellárjával beszélgettünk.
Trend
A legnagyobbak közé vezetni a Pannon Egyetemet
Alig van az intézményi ranglétrának olyan foka, amit ne járt volna végig, harmincas évei végére pedig az ország legfiatalabb egyetemi kancellárja lett. A felsőoktatás folyamatosan változó világát lehetőségnek éli meg, miközben a sakktáblára már felhelyezte a bábukat. Csillag Zsolttal, a Pannon Egyetem kancellárjával beszélgettünk.
Trend
Hogyan legyünk műgyűjtők?
Először is: tegyünk szert tőkére. Emellett természetesen az sem árt, ha kellő művészeti látásmóddal rendelkezünk és tisztában vagyunk a kereskedelmi szabályokkal. A műgyűjtés iránti vágy világszerte egyre többekben ébred fel az utóbbi években, a trend pedig jól láthatóan hozzánk is begyűrűzött.