Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Palkovics: erősíteni kell a magyar tulajdonú vállalkozásokat
Szükség van arra, hogy a koronavírus-járvány miatt a tavasszal leálló gazdaság újból magasabb fokozatba kapcsoljon, ehhez pedig meg kell erősíteni a magyar tulajdonú vállalkozásokat, ezáltal Magyarország megerősödve kerülhet ki a vírus okozta válságból - jelentette ki az innovációs és technológiai miniszter szombaton Lentiben.
Meredeken csökkent a gazdaság teljesítménye az euróövezetben a második negyedévben
Zuhant a gazdasági teljesítmény és jelentősen csökkent a foglalkoztatottak száma a második negyedévben az Európai Unióban és az euróövezetben egyaránt az egész világon tomboló koronavírus-járvány következményeként.
vállalatok
Az Aldi 250 új munkahelyet hoz létre Magyarországon
Az Aldi magyarországi vállalatai az év végéig 250 új, kereskedelmi, logisztikai és informatikai munkahelyet hoznak létre Magyarországon - közölték az áruházlánc pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten.
A vállalati felvásárlások jelenthetik a válságból való gyors kilábalás egyik kulcsát
Látványos megtérülésre számíthatnak a gazdasági krízisre gyors portfólió-felülvizsgálattal reagáló vállalkozások – mutat rá az EY nemzetközi tanulmánya. A globális válságból való kilábalás során a tőkebefektetések kulcsfontosságúvá válnak a cégek átalakulása és jövőbeni növekedése szempontjából.
belföld
Budapest Airport: folyamatosan nő az utasok száma
Folyamatosan nő a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megfordulók száma, júliusban már 300 ezren utaztak repülővel, augusztusban pedig várhatóan ennél is többen fognak - közölte Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője szerdán, a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Megmaradhat a home office és a csökkentett munkaidő a kkv-k körében
A gazdaság részleges újraéledésével a cégek várakozásai is javultak az idei évre, ugyanis a K&H júniusi felmérése alapján a hazai kis- és középvállalkozások közel fele optimista saját helyzetét tekintve. Mivel a vírus miatt bevezetett intézkedések – mint például a csökkentett munkaidő és a home office – sok vállalkozás esetében hatékonynak bizonyultak, így ezek megmaradhatnak a jövőben is.
A háztartások mindössze felének van 2 hónapra tartaléka egy felmérés szerint
A magyar munkavállalók mindössze felének van 2 hónapra elegendő tartaléka, míg a mostanában munka nélkül maradtak átlagosan 3 hónapra tartalékoltak be - derül ki a BNP Paribas Cardif és a Medián kedden közölt felméréséből.
Emelkedtek az élelmiszerárak júliusban
Már a második hónapja, hogy nőnek a nemzetközi élelmiszerárak, a júliusi drágulást a növényi olajok és a tejtermékek generálták – adta hírül az ENSZ jelentés.
Örökre megváltoznak a vásárlási szokásaink
Hosszú távon minden második ember fogyasztási szokásait átalakítja az egészségügyi vészhelyzet világszerte – derül ki az EY több mint 14 ezer fős nemzetközi kutatásából. A krízist követően a vevők egy meghatározó része visszatérne a megszokott életviteléhez, azonban ők se bíznak abban, hogy ez maradéktalanul megvalósulhat. Az átformálódó igények miatt a cégeknek újra kell gondolniuk szolgáltatásaikat.
Szakértők a várható trendekről: milyen lesz a jövő irodája?
A Profession.hu nyári felmérésének eredményei szerint a hazai cégvezetők több mint fele úgy tapasztalta, alkalmazottai ugyanúgy teljesítettek otthonról dolgozva, mint korábban az irodában, 18 százalékuk szerint javított a vállalat hatékonyságán a home office. Így jogosan merül fel a kérdés: szükség van még egyáltalán irodákra? Ha igen, akkor milyenekre? Átalakuló munkaterek, újraértelmezett közösségi élet, agilis irodák – a Profession.hu összegyűjtötte a várható trendeket.
Balaton-körkép 2020: Siófok, Balatonfüred és Hévíz a legnépszerűbbek
Az átlagos foglalási érték 12 százalékkal több idén nyáron a Balaton térségében, mint tavaly. Az aktív foglalások darabszáma 6 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Siófok, Balatonfüred és Hévíz a legnépszerűbb úti célok a magyar tenger környékén. Az augusztus huszadikai hétvége teltházas lesz a Balatonon.
ÁKK: jól fogyott a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád
Továbbra is közkedvelt a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád a lakosság körében, a második negyedévben állománynövekedése csaknem 400 milliárd forint volt - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) szerdán.
MÁV-Start: év végéig huszonkét légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsi érkezik
A MÁV-Start az év végéig 22 használt, légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsival bővíti nemzetközi járműparkját a szlovákiai Wagon Service Travellel kötött szerződés alapján - közölte a vasúttársaság.
Donald Trump nem bánja, ha a Microsoft felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót
Nem bánja, sőt, jóvá is hagyja, ha a Microsoft amerikai szoftvergyártó óriásvállalat felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót - jelentette ki Donald Trump amerikai elnök újságíróknak hétfőn a Fehér Házban, hozzátéve, hogy ha szeptember 15-ig nem jön létre megállapodás a vásárlásról, akkor a TikTokot betiltja az Egyesült Államok területén.
Kampány indult az élelmiszerpazarlás csökkentésére
"Élj maradéktalanul!" elnevezéssel társadalmi célú kampányt indított a Médiaunió Alapítvány az élelmiszerpazarlás visszaszorítása érdekében - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
Még mindig alacsony a lakossági fizetőképesség, de a mélyponton már túl van a magyar gazdaság
Jelentősen esett a COVID-járvány csúcsán a magyarok fizetőképessége, ám a gazdaságnak a fő problémát nem ez, hanem a nemzetközi kereskedelem visszaesése okozza. A második negyedévben már láthatóan elkezdődött a gazdaság visszakapaszkodása, de a válság még nem mindenki számára ért véget.
A hivatalos adatok szerint már a koronavírus előtt új pályára állt a lakáspiac
Guller: Nulla százalékos, szabad felhasználású hitel a turisztikai vállalkozásoknak, állami garanciavállalással
A kormány döntése értelmében a Széchenyi Kártya Program szeptemberben új hitelkonstrukcióval bővül, amely csak a turisztikai szektorban tevékenykedő mikro-, kis- és közepes vállalkozások számára lesz elérhető - mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szombaton az MTI-nek.
188 milliárd forint ment online vásárlásra a második negyedévben
2019-hez képest 34%-kal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk online vásárlásra április, május és június során, miközben sok vállalkozás „növesztett” hirtelen internetes lábat. A piacvezető, havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás a GKI Digitallal közösen tekinti át, hogy a járványhelyzet miatt felgyorsulva változó felhasználói igények milyen hatással voltak az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.
2008-as sokk kontra koronavírus-járvány
Bár sokszor hasonlítják gazdasági szempontból a jelenlegi koronavírusjárvány-helyzetet a 2008-as válsághoz, a családi vállalatoknál az látható, hogy az akkori, illetve a jelenlegi krízis lényegesen más helyzetben érte a cégeket. Mennyire voltak felkészülve a mostani pandémia és a 12 évvel ezelőtti kihívásokra? Mit érdemes egy vállalkozásnak szem előtt tartania stratégiája megalkotásakor, hogy egy következő válsághelyzetben is sikeresen tudjon működni? A K&H családi vállalatok szakértői ezekre a kérdésekre keresték a választ, a legutóbbi recesszió tapasztalatainak felidézése alapján pedig három fő „összetevőjét” határozták meg a válságálló cégnek.
Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban
Míg áprilisban százból csupán négy cég vezetője várt javulást a következő fél évben, addig most már minden második vállalat optimistán tekint a jövőbe. Jelenleg minden ötödik cég távmunkában dolgozik továbbra is, minden másodiknál pedig hosszú távon megmarad a home office lehetősége – derül ki a Profession.hu friss, 750 hazánkban működő cég helyzetét vizsgáló felmérésének adataiból.
Bezár a balatonfüredi és a zirci ügyfélszolgálati hely
A NAV Veszprém Megyei Adó- és Vámigazgatóság balatonfüredi és zirci ügyfélszolgálatai augusztusban zárva tartanak.
Egyre olcsóbbak a nagyvárosi garzonok
vállalatok
Négymilliárdos veszteséget jelentett a Boeing az első fél évre
Több mint 4 milliárd dollár üzemi veszteséget jelentett a június 30-án zárult első pénzügyi fél évre a Boeing, az amerikai gyártó emellett bejelentette: egy évvel elhalasztja új típusa, a 777X premierjét.
Módosul a CIG Pannónia részvényeinek névértéke
A CIG Pannónia törzsrészvényeinek névértéke 33 forintról 100 forintra nő, mivel az igazgatóság szerdai döntése alapján ezzel emelik a társaság alaptőkéjét - közölték a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Harley Davidson
A Harley-Davidson negyedéves veszteségről jelentett
Elemzők által várt minimális nyereség helyett jelentős veszteségről jelentett a Harley-Davidson motorkerékpár-gyártó vállalat a második negyedévről részben a koronavírus miatt visszaeső kereslet hatására.
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi vár
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi Kinizsi-vár a Nemzeti kastélyprogramnak és a Nemzeti várprogramnak köszönhetően mintegy másfél milliárd forintból.
vállalatok
Koronavírus - 95 százalékkal csökkent a Ryanair bevétele az első negyedévben
A koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások következtében 95 százalékkal, 2,2 milliárd euróval csökkent a Ryanair diszkont légitársaság bevétele az első negyedévben.
Újabb nagyszabású portfóliótisztítást indít a nemzeti vagyonkezelő
Portfóliótisztítási stratégiájának megfelelően folytatja az állami feladatellátásához nem szükséges ingatlanok piaci értékesítését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV).
Több mint 150 ezer európai textilipari munkahely került veszélybe
Több mint 150 ezer munkahely került veszélybe az európai ruházati és textiliparban a koronavírus-járvány következtében az Euler Hermes hitelbiztosító nemrég közölt tanulmánya szerint.
NAV
KATA: Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony
A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele annak, hogy Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövőben kiemelt figyelmet fog fordítani a bújtatott munkaviszony elleni harcra – hívja fel a figyelmet az EY. A társaságoknak érdemes megvizsgálni a katás partnereik kapcsán felmerülő kockázatokat, mielőtt az ellenőrök kopogtatnak.
A kkv-k már túl vannak a nehezén?
A vírusjárvány meglepő módon mérsékelten hatott a cégvezetők várakozásaira: nem sokkal maradnak el a hazai kkv-k következő egy évre vonatkozó árbevétel- és nyereségvárakozásai az előző év azonos időszakához képest – derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb kutatásából. A cégek várakozásai továbbra is pozitívak: a következő egy évre átlagosan 6,5 százalékos árbevétel-bővüléssel és 3,6 százalékos profitnövekedéssel számolnak.

„A világháló megjelenésével is pont úgy éreznek és gondolkoznak az emberek, mint előtte.”

Útlevél
2018. december 11. 17:16

Talán senkinek sem ismeretlen az online világról alkotott, főleg negatív, olykor akár elutasító gondolkodásmód. Egyre többet halljuk, hogy a médiavilág beszippantja az embert, ezzel párhuzamosan a valódi értékek elvesznek, a kultúrára pedig egyre kevesebb az igény. Vajon tényleg így van? Milyen arányban beszélhetünk az információs társadalom negatív és pozitív hozadékairól? Gózon Ákosnak, az Élet és Tudomány főszerkesztőjének, rádiós kulturális szerkesztőnek, az NKA Bizottság tagjának tettük fel ezeket a kérdéseket.

Amikor azt mondjuk: „kultúra”, miről beszélünk? Hogyan definiálná?

A kultúra nagyon komplex fogalom. Ha önmagában az embert nézzük, azt mondhatjuk, hogy viselkedésformák összességét, ezen kívül az egyén műveltségét, hétköznapi viselkedését és a környezetéhez történő viszonyulását jelenti. Ha tágabb értelemben vizsgáljuk, akkor mindenféle szellemi javak, szellemi termékek egyvelege. Nekem szívügyem a tudományos ismeretterjesztés; szerintem érdemes kitágítani a kultúra halmazát és belefoglalni a természettudományokat, a társadalomtudományokat és a műszaki tudományokat is.

Az utóbbiakat ezek szerint nem sorolják ide?

Véleményem szerint sokan elég szűken veszik a fogalmát, hiszen a kultúra szó hallatán a legtöbb ember a színházra, a költészetre, az irodalomra, zenére gondol, nem számolják bele az ismeretterjesztést. Én szeretem tágabb értelemben használni. Néha persze könnyebb úgy az ember dolga, hogyha bizonyos feladatokra koncentrálva használja a kultúra kifejezést, színházra, zenére, képzőművészetre értve – mondjuk, amikor például a Bartók rádióban a Súgólyuk műsort szerkesztem, tudom, hogy az információ kinek szól, kit szeretnék megszólítani. Világossá válik, hogy mire van igény, és akkor leszűkül a kör, amelyből válogathatok.

Látja azt, hogy a kultúrára való igény milyen irányba és mennyit halad?

Sokszor hallom, hogy a hagyományos kultúrafogyasztási formákra, színházra, mozira, kiállításra kevésbé lesz igény, az online kultúra terjedése miatt. Én ezt egyáltalán nem így érzem. Vegyük csak a színházat: sokszor alig lehet hozzájutni a jegyekhez. Ahol minőség van, ott változatlanul igény is van. De például kiállításoknál is látom, hogy nagyon gyorsan cserélődnek a tárlatok, nemcsak Budapesten, de a vidéki városokban is. Én ebből is arra következtetek, hogy az érdeklődés nem csökkent.

Optimista ember vagyok, és azt gondolom, hogy az online világ nem biztos, hogy ellensége a hagyományos kultúrafogyasztásnak, ugyanis a világháló, a maga hatalmasságával bármeddig tágítható. Miért ne gondolhatnánk azt, hogy értelmes tartalommal töltik fel?

A sok információ között nem veszik el a valódi érték?

Az biztos, hogy tudni kell keresgélni. Egyébként az első lépés az, hogy átlépjük a küszöböt egy színházban, egy könyvtárban, vagy egy múzeumban, onnantól kezdve pedig már tudjuk, hogy mit kell keresni. Az idősebbek pontosan tudják, hogy mit keressenek, és ha a fiatalokat is szeretnék bevonni, akkor a mi feladatunk az iránymutatás.

Fontos még, hogy a megszólításuk ne túl bonyolult és szakmai nyelven történjen, hanem úgy, hogy mindenki megértse, mindenkihez elérjen, így nem fognak idegenkedni a dologtól. Sok jó kampány van a fiatalok megszólítására, flashmobok és hasonlók, hiszek abban, hogy ezek a kezdeményezések célba érnek.

Kritikus szemmel vizsgálja a kérdést, amelyről beszélünk?

Az a helyzet, hogy én azt látom: a kultúrára igenis van igény. Nem tudom elfogadni az ellenkezőjét. A világháló megjelenésével is ugyanúgy éreznek az emberek, gondolkoznak, kapcsolatot tartanak egymással, tehát, az alapvető érzéseink nem változnak. A kultúrára fél évszázaddal ezelőtt is volt igény, ez miért változna meg? Természetesen én is látok olyat, aki életében egy könyvet sem olvasott még el, de attól tartok, ilyenek mindig is voltak.

Tehát igény van rá, csak el kell juttatni az emberekhez. Nem nehezíti a dolgot, hogy a televízió is egysíkú lett, kevesebb a beszélgetős műsor?

Én inkább úgy mondanám, hogy a média sokszínűvé vált. Sokféle televízió, rádió és honlap működik. Mások lettek a médiafogyasztási szokások, és a széles kínálatban nehéz rátalálni arra, ami igazán érdekel, illetve amit értékes kulturális tartalomként szoktunk azonosítani. Ettől függetlenül a fórumok még megvannak. Én tizenöt éve vagyok az Élet és Tudomány főszerkesztője, nálunk az a cél, hogy az érdeklődést szinten tudjuk tartani, hiszen a nyomtatott sajtóban az olvasószám növelése nem biztos, hogy reális célkitűzés lenne.

A szinten tartás már hatalmas eredmény. Kimutatták, hogy az emberek régen hét-tíz percig voltak képesek egy dologra koncentrálni, ma már ez három percre csökkent. Ugyanakkor a hatás eléréséhez idő kell. Egy múzeumban sem futhatunk végig az alkotásokon, hiszen meg kell állni, gondolkodni róla. A magaskultúrára tehát rá kell szánni mindenkinek az időt – de megéri!

Szabó Eszter | Fotó: Domján Attila

További képek