Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

A belföldi turizmus legerősebb időszaka jöhet Magyarországon egy friss kutatás szerint
A magyarok 71,7 százaléka tervez utazást az idén, háromból két ember pedig belföldön szeretne kikapcsolódni; sosem látott népszerűségnek örvend a Balaton és hatalmas lehetőséget kaphat Budapest - derül ki az Everguest turisztikai tanácsadó cég és a Tárki friss felméréséből.
külföld
Megszűnik a 22 eurós áfamentességi értékhatár
2021. július 1-jén az Európai Unióban megszűnik az unión kívülről érkező 22 euró alatti áruk áfamentessége, 150 eurós értékig azonban a termékek behozatala továbbra is vámmentes marad. A Magyar Posta automatikus vámeljárással készül a jogszabályi változásra.
belföld
Varga Mihály: az átoltottság növekedésével visszatérhet a gazdaság dinamikus növekedése
Az átoltottság növekedésével, az oltási lendület folytatásával hamarosan meg lehet nyitni a még zárva levő helyeket, a magyar gazdaság visszaállhat korábbi dinamikus, és stabil növekedési pályájára - mondta a pénzügyminiszter pénteken Tiszafüreden, a város főterének ünnepélyes átadásán.
belföld
Letették a Veszprémi Iparos Park alapkövét
A mintaprojektnek is beillő közel 9 milliárd forintos beruházással a szakképzésben tanuló fiatal generációk XXI. századi ipari körülmények között tanulhatnak helyi vállalkozók közreműködésével.
belföld
Megháromszorozta a magyar aranytartalékot az MNB
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 31,5 tonnáról 94,5 tonnára növelte Magyarország aranytartalékát - közölte az MNB szerdán.
belföld
György László: indul a Magyar falu vállalkozás-újraindítási program
Hamarosan, még tavasszal indul a Magyar falu vállalkozás-újraindítási program, amelynek alapvető célja a beruházások ösztönzése - jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.

Haldoklik a tévé: a fiatalokat egyáltalán nem érdekli

Kultúra
2018. december 11. 18:09

A mai fiatalok az online streaming szolgáltatásokat nézik, nem a tévét. A trend a világban teljesen egyértelmű, de már Magyarországon is látványos.

Közhely, hogy a magyar média többéves lemaradásban van a nemzetközi élmezőnyhöz képest, de a trendek lassan hozzánk is begyűrűznek. Ha megnézzük, mi folyik például az Egyesült Királyságban, lehet elképzelésünk arról, merre tartunk.

Arccal az internet felé

A brit televíziózás fél évszázada töretlen menetelésében négy éve történt az első botlás, amikor a közszolgálati BBC bejelentette, hogy megszünteti a fiataloknak szóló tévécsatornáját, a BBC 3-at. Illetve a hivatalos kommunikáció szerint nem megszünteti, hanem online streaming szolgáltatássá alakítja. A Beeb fejesei ugyanis egymás után több kutatásban is azzal szembesültek, hogy a célközönségük, vagyis a tinik körében zuhan a tévé népszerűsége, és egyre inkább a tabletjükön YouTube-oznak meg Netflixeznek. A BBC 3 végül 2016 februárjában költözött végleg az internetre.

A lépés nagy port kavart, sokan csóválták a fejüket a szigetállamban, a trend azonban, amit a BBC észrevett, valós – csak még annál is erősebb, mint ők gondolták. Idén nyáron jött ki az első olyan nézettségi kutatás, amely szerint az Egyesült Királyságban már többen fizetnek elő streaming szolgáltatásokra, mint kábeltévére. Amerikában ezen a ponton rég túl vannak: ott a fiatalok képernyő előtt töltött idejének 61%-át a YouTube és a Netflix teszi ki, és csak ennek negyede, 14% jut a hagyományos tévére. De már a BBC is szembesült vele, hogy hiába minden igyekezetük, a Netflix és a Spotify lenyomja őket azokon a piacokon, amiket idestova 90 éve ők uraltak.

Egyelőre a brit médiaóriáson a bizonytalanság jelei látszódnak, a nyilatkozatokból az látszik, még a világ egyik legnagyobb média brandjét is megrengetik az új generáció médiafogyasztási szokásai.

Ők uralják a hazai Youtube-szférát

Bár a hazai vlogger piac még nem tart ott, ahol a nemzetközi versenytársak, itthon is egyre többen tudják forintra váltani a Youtube feliratkozók számát. A Star Network influencer ügynökség folyamatosan monitorozza a statisztikákat – jelentésük szerint 2018 novemberében ez a 10 magyar vlogger harap a legnagyobbat a Youtube-tortából.

1.Videómánia (Dancsó Péter) – 975 992 feliratkozó
2.PamKutya – 908 294 feliratkozó
3.TheVR – 632 415 feliratkozó
4.Radics Peti – 590 841 feliratkozó
5.luckeY – 589 850 feliratkozó
6.Peter Gergely – 583 882 feliratkozó
7.UNFIELD – 564 231 feliratkozó
8.Barni – 505 314 feliratkozó
9.JustVidman – 474 408 feliratkozó
10.LEGJOBB (MAGYAR TOP 10) - 471 239 feliratkozó]

A magyar tévék is beleállnak a földbe

Hiába versenyez nagyotmondásban az RTL és a TV2, a magyar tévécsatornák nézettségi versenyének csak egymáshoz képest van értelme. Ha a teljes magyar piacot nézzük, siralmas a helyzet: 2016-ra tíz év alatt felére csökkent a tévénézők száma, és azóta csak gyorsult a folyamat: az elmúlt egy évben negyedmillióval csökkent a magyar tévéelőfizetők száma. Ha korosztályokra lebontjuk a hazai tévénézőket, könnyen megjósolhatjuk a jövőt: a legtöbb időt a nyugdíjasok töltik a doboz előtt, a legkevesebbet pedig a fiatalok.

Nem nagy kockázat kijelenteni, hogy tíz év múlva a televízió is a nyomtatott sajtó sorsára jut: megszűnni ugyan nem fog, de marginalizálódik, és már csak az időseket lesz képes megtartani.

Nem véletlen, hogy a magyar csatornák és tévés személyiségek is igyekeznek bebetonozni magukat az online térbe: az RTL komoly fejlesztéseket hajtott végre az RTL Most! szolgáltatásán, próbálják azt partiképessé tenni a Netflix-szel vagy az HBO GO-val szemben. De az is sokatmondó, hogy a népszerű műsorvezetők a közösségi médiára költöznek: Istenes Bence és Ördög Nóra is saját YouTube-csatornát indított, sőt, utóbbi podcastet is működtet fotós férjével. Ők már a saját bőrükön tapasztalják: a mai fiatalok előbb fognak megismerni az utcán egy vloggert, mint bármelyik tévés celebet.

Ez nem a jövő, ez a jelen: Szirmai, Dancsó vagy a PamKutya a magyar fiatalok számára ismertebb név, mint Sebestyén Balázs.

Felnőtt az első generáció, akiknek már nincsenek emlékeik az internet előtti korszakról, az ő valóságuknak természetes része az internet, és őket nem fogják meghatni a dohszagú berögződéseink, amik évtizedeken át működtették a médiát.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: internet

További képek

További cikkek

Kultúra
A felfedezés legalább akkora öröm, mint a kész fotó
Mindig is tudtuk, hogy a Balaton szép, de talán más szemével kellett néznünk, hogy rájöjjünk, mennyire. Mert a fiatal fotós, Orbán Péter kétségtelenül látja a tájat: elszántan kutatja a különleges pillanatokat, a nem mindennapi szögeket, és ez a képeken átütő szenvedély bennünket is arra késztet, hogy újra felfedezzük a vidéket.
Kultúra
„Magamnak választottam a sorsom” - interjú Földes László Hobóval
Hobót nem csupán a blues-rajongók és a verset szerető emberek kedvelik, hanem más műfajok szerelmesei is. Lemezekkel, könyvekkel, színdarabokkal, előadóestekkel a háta mögött most is rengeteg terv szerepel az asztalán. Mint mondja, kevésbé saját magáról, inkább arról szeret beszélni, amit csinál. Abból pedig van bőven merítés…A Nemzeti Színházban találkozunk, hiszen pár óra múlva a József Attila-estjét láthatja a közönség.
Kultúra
A veszprémi festőművész projektekben gondolkodik
Mit ad neki, és miért kell megküzdenie egy képzőművésznek, aki Európa egyik kulturális fővárosában él és alkot? Mit jelent az, ha valaki projektszerűen fogja fel a művészetet, ami kreatív kiteljesedés mellett egy teljes munkaidős hivatásnak is felfogható? Csík Richárd festőművésszel utaztunk a nyugat-európai galériák fényűző pompáján át a veszprémi műtermekig.
Kultúra
'Barcelonai hippi voltam, éjszaka padokon aludtam, napközben meg Csányi Sándorékat hívogattam'
Tóth Eduárd, vagy, ahogy a legtöbben ismerik: Edu, egyetemi éveit Veszprémben kezdte, mára pedig már ismert stand upos, tíz éve a Dumaszínház tagja. A stand up mellett egy másik szál is erősen áthatja mindennapjait, ez pedig az írás. Két könyve is megjelent; amikor éppen nem a színpadon áll, vagy a kisfiával van, akkor a harmadik könyvén dolgozik. Egy rendkívül szellemes, jókedélyű, életvidám emberrel találkoztunk a Dumaszínház melletti bisztróban.
Kultúra
„Komolyan kell venni a közeget, amihez szólsz” – interjú Winkler Nórával
Ha azt mondom: „Winkler Nóra”, talán nem túlzás azt állítani, a név hallatán mindenkinek több dolog is az eszébe jut: televíziózás, újságírás, rádiózás, árverések levezetése, múzeumi tárlatvezetések, könyvírás… és egy dolog, ami mindezt összeköti: a kultúra. A felsoroltak alapján nem is kérdés, hogy miért lehet Nóra a Veszprém 2023 egyik munkacsoportjának tagja, hiszen ha kulturális főváros, akkor a kultúra valódi képviselője segíthet: Winkler Nóra mesélt.