Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Meredeken csökkent a gazdaság teljesítménye az euróövezetben a második negyedévben
Zuhant a gazdasági teljesítmény és jelentősen csökkent a foglalkoztatottak száma a második negyedévben az Európai Unióban és az euróövezetben egyaránt az egész világon tomboló koronavírus-járvány következményeként.
vállalatok
Az Aldi 250 új munkahelyet hoz létre Magyarországon
Az Aldi magyarországi vállalatai az év végéig 250 új, kereskedelmi, logisztikai és informatikai munkahelyet hoznak létre Magyarországon - közölték az áruházlánc pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten.
A vállalati felvásárlások jelenthetik a válságból való gyors kilábalás egyik kulcsát
Látványos megtérülésre számíthatnak a gazdasági krízisre gyors portfólió-felülvizsgálattal reagáló vállalkozások – mutat rá az EY nemzetközi tanulmánya. A globális válságból való kilábalás során a tőkebefektetések kulcsfontosságúvá válnak a cégek átalakulása és jövőbeni növekedése szempontjából.
belföld
Budapest Airport: folyamatosan nő az utasok száma
Folyamatosan nő a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megfordulók száma, júliusban már 300 ezren utaztak repülővel, augusztusban pedig várhatóan ennél is többen fognak - közölte Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője szerdán, a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Megmaradhat a home office és a csökkentett munkaidő a kkv-k körében
A gazdaság részleges újraéledésével a cégek várakozásai is javultak az idei évre, ugyanis a K&H júniusi felmérése alapján a hazai kis- és középvállalkozások közel fele optimista saját helyzetét tekintve. Mivel a vírus miatt bevezetett intézkedések – mint például a csökkentett munkaidő és a home office – sok vállalkozás esetében hatékonynak bizonyultak, így ezek megmaradhatnak a jövőben is.
A háztartások mindössze felének van 2 hónapra tartaléka egy felmérés szerint
A magyar munkavállalók mindössze felének van 2 hónapra elegendő tartaléka, míg a mostanában munka nélkül maradtak átlagosan 3 hónapra tartalékoltak be - derül ki a BNP Paribas Cardif és a Medián kedden közölt felméréséből.
Emelkedtek az élelmiszerárak júliusban
Már a második hónapja, hogy nőnek a nemzetközi élelmiszerárak, a júliusi drágulást a növényi olajok és a tejtermékek generálták – adta hírül az ENSZ jelentés.
Örökre megváltoznak a vásárlási szokásaink
Hosszú távon minden második ember fogyasztási szokásait átalakítja az egészségügyi vészhelyzet világszerte – derül ki az EY több mint 14 ezer fős nemzetközi kutatásából. A krízist követően a vevők egy meghatározó része visszatérne a megszokott életviteléhez, azonban ők se bíznak abban, hogy ez maradéktalanul megvalósulhat. Az átformálódó igények miatt a cégeknek újra kell gondolniuk szolgáltatásaikat.
Szakértők a várható trendekről: milyen lesz a jövő irodája?
A Profession.hu nyári felmérésének eredményei szerint a hazai cégvezetők több mint fele úgy tapasztalta, alkalmazottai ugyanúgy teljesítettek otthonról dolgozva, mint korábban az irodában, 18 százalékuk szerint javított a vállalat hatékonyságán a home office. Így jogosan merül fel a kérdés: szükség van még egyáltalán irodákra? Ha igen, akkor milyenekre? Átalakuló munkaterek, újraértelmezett közösségi élet, agilis irodák – a Profession.hu összegyűjtötte a várható trendeket.
Balaton-körkép 2020: Siófok, Balatonfüred és Hévíz a legnépszerűbbek
Az átlagos foglalási érték 12 százalékkal több idén nyáron a Balaton térségében, mint tavaly. Az aktív foglalások darabszáma 6 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Siófok, Balatonfüred és Hévíz a legnépszerűbb úti célok a magyar tenger környékén. Az augusztus huszadikai hétvége teltházas lesz a Balatonon.
ÁKK: jól fogyott a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád
Továbbra is közkedvelt a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád a lakosság körében, a második negyedévben állománynövekedése csaknem 400 milliárd forint volt - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) szerdán.
MÁV-Start: év végéig huszonkét légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsi érkezik
A MÁV-Start az év végéig 22 használt, légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsival bővíti nemzetközi járműparkját a szlovákiai Wagon Service Travellel kötött szerződés alapján - közölte a vasúttársaság.
Donald Trump nem bánja, ha a Microsoft felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót
Nem bánja, sőt, jóvá is hagyja, ha a Microsoft amerikai szoftvergyártó óriásvállalat felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót - jelentette ki Donald Trump amerikai elnök újságíróknak hétfőn a Fehér Házban, hozzátéve, hogy ha szeptember 15-ig nem jön létre megállapodás a vásárlásról, akkor a TikTokot betiltja az Egyesült Államok területén.
Kampány indult az élelmiszerpazarlás csökkentésére
"Élj maradéktalanul!" elnevezéssel társadalmi célú kampányt indított a Médiaunió Alapítvány az élelmiszerpazarlás visszaszorítása érdekében - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
Még mindig alacsony a lakossági fizetőképesség, de a mélyponton már túl van a magyar gazdaság
Jelentősen esett a COVID-járvány csúcsán a magyarok fizetőképessége, ám a gazdaságnak a fő problémát nem ez, hanem a nemzetközi kereskedelem visszaesése okozza. A második negyedévben már láthatóan elkezdődött a gazdaság visszakapaszkodása, de a válság még nem mindenki számára ért véget.
A hivatalos adatok szerint már a koronavírus előtt új pályára állt a lakáspiac
Guller: Nulla százalékos, szabad felhasználású hitel a turisztikai vállalkozásoknak, állami garanciavállalással
A kormány döntése értelmében a Széchenyi Kártya Program szeptemberben új hitelkonstrukcióval bővül, amely csak a turisztikai szektorban tevékenykedő mikro-, kis- és közepes vállalkozások számára lesz elérhető - mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szombaton az MTI-nek.
188 milliárd forint ment online vásárlásra a második negyedévben
2019-hez képest 34%-kal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk online vásárlásra április, május és június során, miközben sok vállalkozás „növesztett” hirtelen internetes lábat. A piacvezető, havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás a GKI Digitallal közösen tekinti át, hogy a járványhelyzet miatt felgyorsulva változó felhasználói igények milyen hatással voltak az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.
2008-as sokk kontra koronavírus-járvány
Bár sokszor hasonlítják gazdasági szempontból a jelenlegi koronavírusjárvány-helyzetet a 2008-as válsághoz, a családi vállalatoknál az látható, hogy az akkori, illetve a jelenlegi krízis lényegesen más helyzetben érte a cégeket. Mennyire voltak felkészülve a mostani pandémia és a 12 évvel ezelőtti kihívásokra? Mit érdemes egy vállalkozásnak szem előtt tartania stratégiája megalkotásakor, hogy egy következő válsághelyzetben is sikeresen tudjon működni? A K&H családi vállalatok szakértői ezekre a kérdésekre keresték a választ, a legutóbbi recesszió tapasztalatainak felidézése alapján pedig három fő „összetevőjét” határozták meg a válságálló cégnek.
Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban
Míg áprilisban százból csupán négy cég vezetője várt javulást a következő fél évben, addig most már minden második vállalat optimistán tekint a jövőbe. Jelenleg minden ötödik cég távmunkában dolgozik továbbra is, minden másodiknál pedig hosszú távon megmarad a home office lehetősége – derül ki a Profession.hu friss, 750 hazánkban működő cég helyzetét vizsgáló felmérésének adataiból.
Bezár a balatonfüredi és a zirci ügyfélszolgálati hely
A NAV Veszprém Megyei Adó- és Vámigazgatóság balatonfüredi és zirci ügyfélszolgálatai augusztusban zárva tartanak.
Egyre olcsóbbak a nagyvárosi garzonok
vállalatok
Négymilliárdos veszteséget jelentett a Boeing az első fél évre
Több mint 4 milliárd dollár üzemi veszteséget jelentett a június 30-án zárult első pénzügyi fél évre a Boeing, az amerikai gyártó emellett bejelentette: egy évvel elhalasztja új típusa, a 777X premierjét.
Módosul a CIG Pannónia részvényeinek névértéke
A CIG Pannónia törzsrészvényeinek névértéke 33 forintról 100 forintra nő, mivel az igazgatóság szerdai döntése alapján ezzel emelik a társaság alaptőkéjét - közölték a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Harley Davidson
A Harley-Davidson negyedéves veszteségről jelentett
Elemzők által várt minimális nyereség helyett jelentős veszteségről jelentett a Harley-Davidson motorkerékpár-gyártó vállalat a második negyedévről részben a koronavírus miatt visszaeső kereslet hatására.
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi vár
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi Kinizsi-vár a Nemzeti kastélyprogramnak és a Nemzeti várprogramnak köszönhetően mintegy másfél milliárd forintból.
vállalatok
Koronavírus - 95 százalékkal csökkent a Ryanair bevétele az első negyedévben
A koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások következtében 95 százalékkal, 2,2 milliárd euróval csökkent a Ryanair diszkont légitársaság bevétele az első negyedévben.
Újabb nagyszabású portfóliótisztítást indít a nemzeti vagyonkezelő
Portfóliótisztítási stratégiájának megfelelően folytatja az állami feladatellátásához nem szükséges ingatlanok piaci értékesítését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV).
Több mint 150 ezer európai textilipari munkahely került veszélybe
Több mint 150 ezer munkahely került veszélybe az európai ruházati és textiliparban a koronavírus-járvány következtében az Euler Hermes hitelbiztosító nemrég közölt tanulmánya szerint.
NAV
KATA: Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony
A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele annak, hogy Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövőben kiemelt figyelmet fog fordítani a bújtatott munkaviszony elleni harcra – hívja fel a figyelmet az EY. A társaságoknak érdemes megvizsgálni a katás partnereik kapcsán felmerülő kockázatokat, mielőtt az ellenőrök kopogtatnak.
A kkv-k már túl vannak a nehezén?
A vírusjárvány meglepő módon mérsékelten hatott a cégvezetők várakozásaira: nem sokkal maradnak el a hazai kkv-k következő egy évre vonatkozó árbevétel- és nyereségvárakozásai az előző év azonos időszakához képest – derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb kutatásából. A cégek várakozásai továbbra is pozitívak: a következő egy évre átlagosan 6,5 százalékos árbevétel-bővüléssel és 3,6 százalékos profitnövekedéssel számolnak.
A használt autók húzzák a hazai autópiacot
A személyautó-tulajdonosváltások száma igazolja azt, amit a piacvezető Használtautó.hu keresései már május közepétől mutattak: a vásárlók visszatértek a használt autók piacára. A júniusi használtautó-piaci adatokat a Használtautó.hu szakértője elemzi.

Haldoklik a tévé: a fiatalokat egyáltalán nem érdekli

Kultúra
2018. december 11. 17:09

A mai fiatalok az online streaming szolgáltatásokat nézik, nem a tévét. A trend a világban teljesen egyértelmű, de már Magyarországon is látványos.

Közhely, hogy a magyar média többéves lemaradásban van a nemzetközi élmezőnyhöz képest, de a trendek lassan hozzánk is begyűrűznek. Ha megnézzük, mi folyik például az Egyesült Királyságban, lehet elképzelésünk arról, merre tartunk.

Arccal az internet felé

A brit televíziózás fél évszázada töretlen menetelésében négy éve történt az első botlás, amikor a közszolgálati BBC bejelentette, hogy megszünteti a fiataloknak szóló tévécsatornáját, a BBC 3-at. Illetve a hivatalos kommunikáció szerint nem megszünteti, hanem online streaming szolgáltatássá alakítja. A Beeb fejesei ugyanis egymás után több kutatásban is azzal szembesültek, hogy a célközönségük, vagyis a tinik körében zuhan a tévé népszerűsége, és egyre inkább a tabletjükön YouTube-oznak meg Netflixeznek. A BBC 3 végül 2016 februárjában költözött végleg az internetre.

A lépés nagy port kavart, sokan csóválták a fejüket a szigetállamban, a trend azonban, amit a BBC észrevett, valós – csak még annál is erősebb, mint ők gondolták. Idén nyáron jött ki az első olyan nézettségi kutatás, amely szerint az Egyesült Királyságban már többen fizetnek elő streaming szolgáltatásokra, mint kábeltévére. Amerikában ezen a ponton rég túl vannak: ott a fiatalok képernyő előtt töltött idejének 61%-át a YouTube és a Netflix teszi ki, és csak ennek negyede, 14% jut a hagyományos tévére. De már a BBC is szembesült vele, hogy hiába minden igyekezetük, a Netflix és a Spotify lenyomja őket azokon a piacokon, amiket idestova 90 éve ők uraltak.

Egyelőre a brit médiaóriáson a bizonytalanság jelei látszódnak, a nyilatkozatokból az látszik, még a világ egyik legnagyobb média brandjét is megrengetik az új generáció médiafogyasztási szokásai.

Ők uralják a hazai Youtube-szférát

Bár a hazai vlogger piac még nem tart ott, ahol a nemzetközi versenytársak, itthon is egyre többen tudják forintra váltani a Youtube feliratkozók számát. A Star Network influencer ügynökség folyamatosan monitorozza a statisztikákat – jelentésük szerint 2018 novemberében ez a 10 magyar vlogger harap a legnagyobbat a Youtube-tortából.

1.Videómánia (Dancsó Péter) – 975 992 feliratkozó
2.PamKutya – 908 294 feliratkozó
3.TheVR – 632 415 feliratkozó
4.Radics Peti – 590 841 feliratkozó
5.luckeY – 589 850 feliratkozó
6.Peter Gergely – 583 882 feliratkozó
7.UNFIELD – 564 231 feliratkozó
8.Barni – 505 314 feliratkozó
9.JustVidman – 474 408 feliratkozó
10.LEGJOBB (MAGYAR TOP 10) - 471 239 feliratkozó]

A magyar tévék is beleállnak a földbe

Hiába versenyez nagyotmondásban az RTL és a TV2, a magyar tévécsatornák nézettségi versenyének csak egymáshoz képest van értelme. Ha a teljes magyar piacot nézzük, siralmas a helyzet: 2016-ra tíz év alatt felére csökkent a tévénézők száma, és azóta csak gyorsult a folyamat: az elmúlt egy évben negyedmillióval csökkent a magyar tévéelőfizetők száma. Ha korosztályokra lebontjuk a hazai tévénézőket, könnyen megjósolhatjuk a jövőt: a legtöbb időt a nyugdíjasok töltik a doboz előtt, a legkevesebbet pedig a fiatalok.

Nem nagy kockázat kijelenteni, hogy tíz év múlva a televízió is a nyomtatott sajtó sorsára jut: megszűnni ugyan nem fog, de marginalizálódik, és már csak az időseket lesz képes megtartani.

Nem véletlen, hogy a magyar csatornák és tévés személyiségek is igyekeznek bebetonozni magukat az online térbe: az RTL komoly fejlesztéseket hajtott végre az RTL Most! szolgáltatásán, próbálják azt partiképessé tenni a Netflix-szel vagy az HBO GO-val szemben. De az is sokatmondó, hogy a népszerű műsorvezetők a közösségi médiára költöznek: Istenes Bence és Ördög Nóra is saját YouTube-csatornát indított, sőt, utóbbi podcastet is működtet fotós férjével. Ők már a saját bőrükön tapasztalják: a mai fiatalok előbb fognak megismerni az utcán egy vloggert, mint bármelyik tévés celebet.

Ez nem a jövő, ez a jelen: Szirmai, Dancsó vagy a PamKutya a magyar fiatalok számára ismertebb név, mint Sebestyén Balázs.

Felnőtt az első generáció, akiknek már nincsenek emlékeik az internet előtti korszakról, az ő valóságuknak természetes része az internet, és őket nem fogják meghatni a dohszagú berögződéseink, amik évtizedeken át működtették a médiát.

Schöngrundtner Tamás | Fotó: internet

További képek