Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

Meredeken csökkent a gazdaság teljesítménye az euróövezetben a második negyedévben
Zuhant a gazdasági teljesítmény és jelentősen csökkent a foglalkoztatottak száma a második negyedévben az Európai Unióban és az euróövezetben egyaránt az egész világon tomboló koronavírus-járvány következményeként.
vállalatok
Az Aldi 250 új munkahelyet hoz létre Magyarországon
Az Aldi magyarországi vállalatai az év végéig 250 új, kereskedelmi, logisztikai és informatikai munkahelyet hoznak létre Magyarországon - közölték az áruházlánc pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten.
A vállalati felvásárlások jelenthetik a válságból való gyors kilábalás egyik kulcsát
Látványos megtérülésre számíthatnak a gazdasági krízisre gyors portfólió-felülvizsgálattal reagáló vállalkozások – mutat rá az EY nemzetközi tanulmánya. A globális válságból való kilábalás során a tőkebefektetések kulcsfontosságúvá válnak a cégek átalakulása és jövőbeni növekedése szempontjából.
belföld
Budapest Airport: folyamatosan nő az utasok száma
Folyamatosan nő a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megfordulók száma, júliusban már 300 ezren utaztak repülővel, augusztusban pedig várhatóan ennél is többen fognak - közölte Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője szerdán, a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Megmaradhat a home office és a csökkentett munkaidő a kkv-k körében
A gazdaság részleges újraéledésével a cégek várakozásai is javultak az idei évre, ugyanis a K&H júniusi felmérése alapján a hazai kis- és középvállalkozások közel fele optimista saját helyzetét tekintve. Mivel a vírus miatt bevezetett intézkedések – mint például a csökkentett munkaidő és a home office – sok vállalkozás esetében hatékonynak bizonyultak, így ezek megmaradhatnak a jövőben is.
A háztartások mindössze felének van 2 hónapra tartaléka egy felmérés szerint
A magyar munkavállalók mindössze felének van 2 hónapra elegendő tartaléka, míg a mostanában munka nélkül maradtak átlagosan 3 hónapra tartalékoltak be - derül ki a BNP Paribas Cardif és a Medián kedden közölt felméréséből.
Emelkedtek az élelmiszerárak júliusban
Már a második hónapja, hogy nőnek a nemzetközi élelmiszerárak, a júliusi drágulást a növényi olajok és a tejtermékek generálták – adta hírül az ENSZ jelentés.
Örökre megváltoznak a vásárlási szokásaink
Hosszú távon minden második ember fogyasztási szokásait átalakítja az egészségügyi vészhelyzet világszerte – derül ki az EY több mint 14 ezer fős nemzetközi kutatásából. A krízist követően a vevők egy meghatározó része visszatérne a megszokott életviteléhez, azonban ők se bíznak abban, hogy ez maradéktalanul megvalósulhat. Az átformálódó igények miatt a cégeknek újra kell gondolniuk szolgáltatásaikat.
Szakértők a várható trendekről: milyen lesz a jövő irodája?
A Profession.hu nyári felmérésének eredményei szerint a hazai cégvezetők több mint fele úgy tapasztalta, alkalmazottai ugyanúgy teljesítettek otthonról dolgozva, mint korábban az irodában, 18 százalékuk szerint javított a vállalat hatékonyságán a home office. Így jogosan merül fel a kérdés: szükség van még egyáltalán irodákra? Ha igen, akkor milyenekre? Átalakuló munkaterek, újraértelmezett közösségi élet, agilis irodák – a Profession.hu összegyűjtötte a várható trendeket.
Balaton-körkép 2020: Siófok, Balatonfüred és Hévíz a legnépszerűbbek
Az átlagos foglalási érték 12 százalékkal több idén nyáron a Balaton térségében, mint tavaly. Az aktív foglalások darabszáma 6 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Siófok, Balatonfüred és Hévíz a legnépszerűbb úti célok a magyar tenger környékén. Az augusztus huszadikai hétvége teltházas lesz a Balatonon.
ÁKK: jól fogyott a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád
Továbbra is közkedvelt a Magyar Állampapír Plusz termékcsalád a lakosság körében, a második negyedévben állománynövekedése csaknem 400 milliárd forint volt - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) szerdán.
MÁV-Start: év végéig huszonkét légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsi érkezik
A MÁV-Start az év végéig 22 használt, légkondicionált fekvőhelyes és hálókocsival bővíti nemzetközi járműparkját a szlovákiai Wagon Service Travellel kötött szerződés alapján - közölte a vasúttársaság.
Donald Trump nem bánja, ha a Microsoft felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót
Nem bánja, sőt, jóvá is hagyja, ha a Microsoft amerikai szoftvergyártó óriásvállalat felvásárolja a TikTok kínai videómegosztót - jelentette ki Donald Trump amerikai elnök újságíróknak hétfőn a Fehér Házban, hozzátéve, hogy ha szeptember 15-ig nem jön létre megállapodás a vásárlásról, akkor a TikTokot betiltja az Egyesült Államok területén.
Kampány indult az élelmiszerpazarlás csökkentésére
"Élj maradéktalanul!" elnevezéssel társadalmi célú kampányt indított a Médiaunió Alapítvány az élelmiszerpazarlás visszaszorítása érdekében - közölte a szervezet hétfőn az MTI-vel.
Még mindig alacsony a lakossági fizetőképesség, de a mélyponton már túl van a magyar gazdaság
Jelentősen esett a COVID-járvány csúcsán a magyarok fizetőképessége, ám a gazdaságnak a fő problémát nem ez, hanem a nemzetközi kereskedelem visszaesése okozza. A második negyedévben már láthatóan elkezdődött a gazdaság visszakapaszkodása, de a válság még nem mindenki számára ért véget.
A hivatalos adatok szerint már a koronavírus előtt új pályára állt a lakáspiac
Guller: Nulla százalékos, szabad felhasználású hitel a turisztikai vállalkozásoknak, állami garanciavállalással
A kormány döntése értelmében a Széchenyi Kártya Program szeptemberben új hitelkonstrukcióval bővül, amely csak a turisztikai szektorban tevékenykedő mikro-, kis- és közepes vállalkozások számára lesz elérhető - mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szombaton az MTI-nek.
188 milliárd forint ment online vásárlásra a második negyedévben
2019-hez képest 34%-kal többet, csaknem bruttó 188 milliárd forintot költöttünk online vásárlásra április, május és június során, miközben sok vállalkozás „növesztett” hirtelen internetes lábat. A piacvezető, havonta 2,6 millió látogatót fogadó Jófogás a GKI Digitallal közösen tekinti át, hogy a járványhelyzet miatt felgyorsulva változó felhasználói igények milyen hatással voltak az e-kereskedelmi szereplők üzleti megoldásaira, a kapcsolódó logisztikai folyamatokra és a legnépszerűbb termékkategóriákra.
2008-as sokk kontra koronavírus-járvány
Bár sokszor hasonlítják gazdasági szempontból a jelenlegi koronavírusjárvány-helyzetet a 2008-as válsághoz, a családi vállalatoknál az látható, hogy az akkori, illetve a jelenlegi krízis lényegesen más helyzetben érte a cégeket. Mennyire voltak felkészülve a mostani pandémia és a 12 évvel ezelőtti kihívásokra? Mit érdemes egy vállalkozásnak szem előtt tartania stratégiája megalkotásakor, hogy egy következő válsághelyzetben is sikeresen tudjon működni? A K&H családi vállalatok szakértői ezekre a kérdésekre keresték a választ, a legutóbbi recesszió tapasztalatainak felidézése alapján pedig három fő „összetevőjét” határozták meg a válságálló cégnek.
Hazai cégvezetők: optimista hangulat a következő 6 hónappal kapcsolatban
Míg áprilisban százból csupán négy cég vezetője várt javulást a következő fél évben, addig most már minden második vállalat optimistán tekint a jövőbe. Jelenleg minden ötödik cég távmunkában dolgozik továbbra is, minden másodiknál pedig hosszú távon megmarad a home office lehetősége – derül ki a Profession.hu friss, 750 hazánkban működő cég helyzetét vizsgáló felmérésének adataiból.
Bezár a balatonfüredi és a zirci ügyfélszolgálati hely
A NAV Veszprém Megyei Adó- és Vámigazgatóság balatonfüredi és zirci ügyfélszolgálatai augusztusban zárva tartanak.
Egyre olcsóbbak a nagyvárosi garzonok
vállalatok
Négymilliárdos veszteséget jelentett a Boeing az első fél évre
Több mint 4 milliárd dollár üzemi veszteséget jelentett a június 30-án zárult első pénzügyi fél évre a Boeing, az amerikai gyártó emellett bejelentette: egy évvel elhalasztja új típusa, a 777X premierjét.
Módosul a CIG Pannónia részvényeinek névértéke
A CIG Pannónia törzsrészvényeinek névértéke 33 forintról 100 forintra nő, mivel az igazgatóság szerdai döntése alapján ezzel emelik a társaság alaptőkéjét - közölték a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Harley Davidson
A Harley-Davidson negyedéves veszteségről jelentett
Elemzők által várt minimális nyereség helyett jelentős veszteségről jelentett a Harley-Davidson motorkerékpár-gyártó vállalat a második negyedévről részben a koronavírus miatt visszaeső kereslet hatására.
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi vár
Jövő nyárra megújul a nagyvázsonyi Kinizsi-vár a Nemzeti kastélyprogramnak és a Nemzeti várprogramnak köszönhetően mintegy másfél milliárd forintból.
vállalatok
Koronavírus - 95 százalékkal csökkent a Ryanair bevétele az első negyedévben
A koronavírus-járvány miatt bevezetett utazási korlátozások következtében 95 százalékkal, 2,2 milliárd euróval csökkent a Ryanair diszkont légitársaság bevétele az első negyedévben.
Újabb nagyszabású portfóliótisztítást indít a nemzeti vagyonkezelő
Portfóliótisztítási stratégiájának megfelelően folytatja az állami feladatellátásához nem szükséges ingatlanok piaci értékesítését a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV).
Több mint 150 ezer európai textilipari munkahely került veszélybe
Több mint 150 ezer munkahely került veszélybe az európai ruházati és textiliparban a koronavírus-járvány következtében az Euler Hermes hitelbiztosító nemrég közölt tanulmánya szerint.
NAV
KATA: Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony
A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele annak, hogy Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövőben kiemelt figyelmet fog fordítani a bújtatott munkaviszony elleni harcra – hívja fel a figyelmet az EY. A társaságoknak érdemes megvizsgálni a katás partnereik kapcsán felmerülő kockázatokat, mielőtt az ellenőrök kopogtatnak.
A kkv-k már túl vannak a nehezén?
A vírusjárvány meglepő módon mérsékelten hatott a cégvezetők várakozásaira: nem sokkal maradnak el a hazai kkv-k következő egy évre vonatkozó árbevétel- és nyereségvárakozásai az előző év azonos időszakához képest – derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb kutatásából. A cégek várakozásai továbbra is pozitívak: a következő egy évre átlagosan 6,5 százalékos árbevétel-bővüléssel és 3,6 százalékos profitnövekedéssel számolnak.
A használt autók húzzák a hazai autópiacot
A személyautó-tulajdonosváltások száma igazolja azt, amit a piacvezető Használtautó.hu keresései már május közepétől mutattak: a vásárlók visszatértek a használt autók piacára. A júniusi használtautó-piaci adatokat a Használtautó.hu szakértője elemzi.

Nem szabad lemenni a bulvár szintjére

Kávészünet
2018. december 11. 17:06

Szenvedélye a kultúra és meggyőződéssel vallja: nem kell temetni a régmúlt értékeit, csak a módszert kell megtalálni, amivel a mában is értékesíthetők. Schmidtné Kositzky Anett-tel, a Balatonfüred Kulturális Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Nem tűnik „szédelgőnek”: 21 éve dolgozik a közművelődés területén. Egyértelmű volt, hogy ezzel akar foglalkozni?

A kultúra mindig jelen volt a családomban. Édesapám vadászrepülő pilótaként szolgált, ezért próbáltak engem a katonai pálya felé irányítani. Nem lettem katona, de szeretnék olyan sikereket elérni a saját utamon, mint ő. Emellett apukám rendkívül olvasott – 75 évesen is olyan tudással és memóriával van megáldva, amilyennel én csak szeretnék a saját koromban. Mivel egy házban lakunk, hatalmas napi inspirációt jelent vele beszélgetni. Anyukám ugyancsak jártas a kultúrában. Korábban a Petőfi Színház munkatársa volt, majd a marketing lett a szakterülete. Több előadói estet, programot szervezett Füreden a 70-es, nyolcvanas években.

A kultúraközvetítés kemény dió. Mi a titka, hogy minőséget adjanak, de a profitérdekek se sérüljenek? Kell meríteni a popkultúrából?

Nem szabad a könnyen fogyasztható, felületes, szenzációvadász tartalmak, a „bulvár” szintjére lemenni. De meg kell találni azokat a pontokat a populáris kultúrában, amivel megtámogathatjuk a magas kultúrát. Folyamatosan egyensúlyozunk, hogy mi az az érték, amit az intézmény közvetíteni akar, és mi az, ami ebbe a szeletbe belefér – tartalom és kommunikáció terén is.

Borzasztó nagy felelőssége van egy kultúraközvetítőnek, milyen tartalmat hoz a településre, mert az meghatározza, kik látogatnak oda és milyen lesz a hely arculata. Ezért nagyon fontos, hogy egy település ráleljen az identitására, felfedezze helyi értékeit. Balatonfüred szerencsés, mert az Anna-bál vagy Jókai személye erős és útmutató brandet jelentenek.

Persze mondhatnánk, hogy Jókai poros a mai korban, a gyerekeket, a fiatalokat kevéssé érdekli, de megfelelő módszerekkel igenis befogadhatóvá lehet tenni. Tartunk olyan foglalkozásokat a gyerekeknek, ahol eljátsszuk az Aranyember egyes jeleneteit, karaktereit, megismertetve velük nemcsak az Aranyembert, hanem magát Jókait és munkásságát is. Kissé vagányabb formában, nem klasszikus iskolai módszerrel oktatunk, hanem a kultúraközvetítés egyéb eszközeivel.

A közönség részéről milyen a kultúra megbecsültsége?

Balatonfüreden azért is élvezem a munkámat, mert itt nagyon megbecsülik a kultúra minden szegmensét, újra és újra gyöngyszemekre lelünk. Állandóan kapunk pozitív visszajelzéseket a közönségtől, a látogatóktól. Ez Veszprémben is megvolt, egy nagyvárosban azonban sokkal nehezebb a lakosság igényeinek széles spektrumát tekintve megfelelni; összeegyeztetni a lehetőségeket ezen igényekkel és a „nagy gondolatokkal”.

Egy kisvárosban könnyebben közvetíti az igényeit a közösség, emiatt a kommunikáció is hatékonyabb. Persze Balatonfüred nyáron nem a kisváros kategóriájába tartozik, de a szélesebb nagyközönséggel is megtaláltuk a közös hangot, és a kritikát mindig építő szándéknak próbáljuk értelmezni.

Nagy, szerteágazó céget igazgat. Tulajdonképpen mi az Ön feladata a gépezetben?

A kultúra sosem volt elkényeztetve a pénzügyek és a humánerőforrás területén. Emiatt nemcsak menedzselem az intézményt, de a mai napig belefolyok a rendezvényszervezésbe és más munkaterületekbe is. Számos szakterületért felelünk, és a cég sikeres működtetése csak csapatmunkával lehetséges. Vezetőként viszont külső szemlélőként is kell néznem a csapatot. Ez néha lemondással jár, mert szeretnék családiasabb nexust teremteni a munkatársakkal, de a határokat be kell tartani.

Női vezetőként mi az Ön erőssége?

A türelem és a kitartás.

Amikor keresztül kell vinnie egy döntést, segít, hogy kulturális területen női vezető?

A kultúrával együtt jár az irodalomban, művészetekben, a retorikában, a kommunikációban való jártasság, ami megkönnyíti a helyzetemet az intézményi-, és a partnerekkel való tárgyalásokon. Vallom, hogy vezetőként össze kell fogni a partnereket és megértetni, hogy a Balatonon csak úgy fog működni a turizmus, ha tudomásul vesszük, hogy mind egy csónakban evezünk, kinek hol a helye a csónakban és egy irányba evezünk.

Balatonfüred, mint élettér mit ad Önnek?

Balatonfüred az otthonom. Az első, teljes mértékig füredi évem mégis kicsit ambivalens érzésekkel töltött el: bár idevalósi vagyok, korábban szinte csak aludni jártam haza Veszprémből. Így amikor itt kezdtem el élni a hétköznapjaimat, hirtelen új felfedezések vártak rám, s teljesen elbűvölt, milyen jó a helyi közösség.

Mivel lazít? Akkor is a kultúrát választja?

Imádok olvasni, heti 6-8 könyv az átlagom. Ha este 9-kor hazaérek és lepihenek, éjfélig jobbára ezzel telik az idő.

Van kedvenc?

Nagyon szeretem a verseket, mindig új költőket fedezek fel, ezért nem sorolnék fel kedvenceket. Az írók közül viszont még mindig a latin-amerikai szerzőkhöz húz a szívem: Márquezt, Isabel Allende-t, Miguel Otero Silva-t nagyon szeretem, de mostanában sokat olvasok Oriana Falaccitól.

A legnagyobb találkozás?

Idejövetelemkor az első gondolatom az volt, hogy de szeretnék megvalósítani egy Frida Kahlo kiállítást! Nos, erről lecsúsztam. Nagy büszkeségem viszont az Amrita Sher-Gil kiállításunk, a „nagy találkozás” e kiállítás szervezése során Keserű Katalin művészettörténész asszonnyal volt.

Jövőjét illetően milyen célt tűzött ki?

Csak annyi lenne a vágyam, hogy a mostani működésünket kicsit finomabbra csiszoljuk, és aztán azt a szintet hosszú éveken keresztül megtartsuk.

Schmidtné Kositzky Anett

1997-2013 Városi Művelődési Központ és Könyvtárak, Veszprém – közművelődési munkatárs, 2010-től szakmai igazgatóhelyettes

2013 – Balatonfüred Kulturális Nonprofit Kft. – ügyvezető igazgató
Egységek: Vaszary Galéria, Jókai Mór Emlékház, Városi Helytörténeti Gyűjtemény és Kutatószolgálat, Kisfaludy Galéria, Vitorlázeum, Kisfaludy Színház, Arácsi Népház és Kiállítóház, Kisfaludy Szabadtéri Színpad

Balatonfüredi Turisztikai Egyesület – kulturális területért felelős alelnök

További feladatok: a város művészeti csoportjainak és civil szervezeteinek fenntartása és működésük támogatása, a város rendezvényeinek, fesztiváljainak, kiemelt eseményeinek szervezése, koordinációja, technikai háttér biztosítása

Bertalan Melinda | Fotó: Babják Tamás

További képek