Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

Hosszú távú haszon a profiton túl

Trend
2016. március 12. 16:41

Egy vállalat számára ma már nem csak az a fontos, hogy jók legyenek a gazdasági mutatói, a társadalmi felelősségvállalásra is oda kell figyelnie. Géring Zsuzsával, a Budapesti Gazdasági Egyetem tudományos munkatársával beszélgettünk a CSR szerepéről.

1953-ban jelent meg Howard Bowen könyve, amelyben arról ír, hogy egy vállalatnak nemcsak profitra kell törekednie, hanem a társadalom egészéért is felelős. Sokan innen eredeztetik a vállalati társadalmi felelősségvállalás – az angol corporate social responsibility rövidítéséből CSR – gondolatrendszerét, amely a vállalatok működésébe a társadalmi és környezeti felelősség elvét is igyekszik beépíteni. Ennek fontossága és formája sokáig vita tárgyát képezte, ma már azonban nagyjából elfogadott, hogy a felelős működés elvét be kell építeni a vállalati folyamatokba. Eszerint a vállalat reagál a működésében érintettek igényeire, aktívan részt vesz a környezeti, társadalmi problémák megoldásában.

Amerikában ennek már elterjedt kultúrája létezik, de mi a helyzet hazánkban?
Magyarországon is vannak történelmi gyökerei a felelősségvállalásnak, de ezek leginkább a munkavállalókkal kapcsolatos kezdeményezéseket ölelik fel a szocializmus örökségeként. Ugyanakkor a multinacionális vállalatok is magukkal hozták az európai és angolszász anyavállalatoknál meghonosodott rendszereket. Mindkettőnek megvannak a pozitív hatásai, utóbbinak pedig nagy előnye, hogy a beszállítók révén a vállalaton kívül nagyobb szervezeti kört is elérhet. Ugyanakkor az is igaz, hogy sok mindent tesznek a vállalatok, ami a CSR fogalomkörébe tartozik, de ők nem ekként tekintenek rá. Vagy azért, mert azt a mindennapi működés részének tekintik – pl. a szakszervezetek biztosítását –, vagy mert úgy vélik, a felelős elköteleződést nem kell hirdetni. Ez részben jogos, mert könnyen érheti a vállalatot az üres PR és a zöldre mosás vádja, megfelelő kommunikáció nélkül viszont nem tud követendő példaként megjelenni és elterjedté válni a CSR.

Melyek a leggyakrabban érintett területek?
Egy 2013-as kutatás, amely 146 hazai közép- és nagyvállalatot vizsgált, azt mutatta, hogy a vállalati honlapokon leginkább kommunikált területek a környezeti fenntarthatóság, illetve a vállalat átláthatóságával kapcsolatos információk, mint a profil, termékek, hitelesítések. Jóval kisebb arányban jelennek meg a mélyebb elköteleződést és vállalati struktúrát igénylő témák, mint a társadalmi kapcsolatok, közösségi programok, adományozás, önkéntesség bemutatása. A legkevésbé kommunikált a gazdasági felelősség, azaz a helyi beszállítók, adózás mellett a helyi gazdasághoz való hozzájárulás, valamint a vállalati etika témakörébe tartozó kezdeményezések.

A tudatosság tehát még hiányzik. Összefüggésben lehet ez azzal, hogy nem vagyunk tisztában a CSR fogalmával?
Bizonyára. A társadalmi szó miatt a vállalati társadalmi felelősségvállalás fogalmát sokan a társadalmi közösségi kapcsolatokkal azonosítják, emellett kezdetben egyenlőségjelet húztak a CSR és az adományozás, valamint a szponzoráció közé. Szerencsére ebből már kezdünk kinőni. De még mindig nagyon kevesen írnak felelősségvállalási jelentést.

Miben különbözik a vállalati társadalmi felelősségvállalás a vállalati felelősségvállalástól, a vállalati társadalmi elkötelezettségtől és a szociális vállalkozástól?
Előbbiek inkább csak szóhasználati különbségek, tartalmukban alig különböznek. A szociális vállalkozások ezzel szemben inkább kisebb csoportokra, egyénekre jellemzők, amelyek már egy konkrét szociális ügy megoldására koncentrálnak. A CSR nagy nehézsége éppen az, hogyan lehet a hagyományos, profitorientált szemléletbe beépíteni a társadalmi szempontot. A vállalatok ugyanis sokszor csak addig támogatják a CSR kezdeményezést, amíg az költséghatékony, jól látható megtakarításokat hoz. A kevésbé számszerűsíthető eredmények esetében, mint például a brand építés vagy a hosszú távú fenntarthatóság, már csökken ez a hajlandóság.

Holott a CSR-nek számos előnye van. Milyen többletet adhat a cégnek?
Három területét szokás meghatározni a CSR-nek: a környezetit, a társadalmit és a gazdaságit. A környezetvédelmi eljárások sok esetben kifejezetten költségmegtakarítással járnak a vállalat számára. De ugyanez igaz a társadalmi kapcsolatokra: a megfelelő vevőkezelés, panaszkezelés, tájékoztatás egyértelműen elősegíti a költséghatékonyságot, az elkötelezett dolgozók pedig kevesebbszer maradnak ki a munkahelyről. A hosszú távú fenntarthatóságot szolgálja a társadalmi beágyazottsággal kapcsolatos felelős gondolkodás, amikor a vállalat minden érintett csoport – dolgozók, természeti környezet, vevők, gazdasági szféra és így tovább – szempontját figyelembe veszi. Mind az anyagiakban, mind a fenntarthatóságban pozitív előnyökkel jár a jól kiépített külső és belső vállalati brand.

Vonzóbbá válik tőle a cég a fogyasztók körében, csökken a fluktuáció, gyarapszik a meglévő tudástőke, segít bevonzani a tehetségeket.

Kutatások bizonyítják, hogy a Z generáció munkavállalóinak körében sokkal szimpatikusabb az a cég, amelyik társadalmilag elkötelezett.

Hol kell megjelennie a társadalmi felelősségvállalásnak a cégnél?
A CSR akkor tud hatékonnyá válni, ha nemcsak egy adott részleg pár embere felel érte, hanem stratégiai szinten, a vállalati működés gyökereiben jelenik meg. Ehhez nagyon erős felsővezetői elkötelezettség kell, de ez önmagában nem elég: alulról-felülről építkező, a dolgozókat is bevonó felelősségvállalás szükséges. Átgondolt lépéssorozatok kellenek, amelyek az egész vállalati struktúrán végigvezetik, mely pontokon épül be a felelős gondolkodás. Ténylegesen át kell alakítani a folyamatokat, a menedzsmentrendszert. Egy igazán alapos felelősségvállalási jelentés is akkor működik jól, ha az adatgyűjtést minden részlegen kiépítjük, a hiányzó adatok kapcsán pedig javaslatok születnek. Például ha a jelentés adatokat kér a megváltozott munkaképességűek helyzetéről, de nálunk nincsenek ilyenek, indítsunk erre irányuló programot.

Fontos, hogy a CSR által támogatott terület kapcsolódjon az arculathoz?
A felelősségvállalási program akkor tud jól és hitelesen működni, ha nem ad hoc vagy személyes érintettségből születik, hanem...

... a cég alaptevékenységéhez kapcsolódik, a meglévő tudást használja fel.

Például egy ipari vállalat figyeljen a CO2 kibocsátás csökkentésére, egy bank pedig támogassa a pénzügyi kultúra elterjedésének ügyét. Nagyon jó példa a TESCO esete: korábban volt egy érintetti párbeszéd program, ahol azokban a városokban, ahol TESCO működik, érintetti fórumokon számba vették, hogy tudnak a helyi érdekcsoportokkal – helyi gazdálkodók, környezetvédelmi szervek, kerékpárosklub stb. – együttműködve tenni a helyi környezetért. Egy ilyen fórumon felvetett ötlet, ami meg is valósult, hogy kerüljön kiépítésre kerékpárút a városközponttól a TESCO-ig. Ez is jó példa arra, amikor a globális nagyvállalatok az egyes leányvállalatok telephelyéhez kapcsolódó legégetőbb problémákat karolják fel.

A kkv-k és a nagyvállalatok CSR stratégiája között mennyire van különbség?
A stratégiai menedzsmentrendszerekre épülő felelősségvállalás inkább a nagyvállalatok sajátja, ott méretükből fakadóan ezt könnyebb megoldani. A kicsi vállalatok esetében viszont nagyon jól működik a személyes elköteleződés mentén való felelősségvállalás. De itt is érdemes a tevékenységhez kötni azt: egy kis könyvelő cég például azzal segíthet, ha pro bono, ellenszolgáltatás nélkül elvégzi egy-egy helyi alapítvány könyvelését.

Érdemes ehhez szakember segítségét kérni?
Minden esetben és minden szinten. Sokszor ugyanis nem az akarat hiányzik, csak nem tudjuk, mire fókuszáljunk, nem vagyunk tisztában a lehetőségekkel, információk hiányoznak, és ezért félünk meglépni valamit. Pedig kis odafigyeléssel hatalmas eredményeket lehet elérni.

A közösség szolgálatában
Egy nívós vállalkozás ma már nemcsak üzletileg sikeres, de az értékteremtésre is odafigyel. Jó példa erre a Juliushard kreatív műhely, amelynek munkatársai ellenszolgáltatás nélkül végzik el egy újonnan induló alapítvány, nevezetesen a Tehetségpont Alapítvány arculatának megtervezését. Kráml Dávid, a cég tulajdonosa mesélt erről.

„Nehéz megmondani, pontosan honnan, illetve miből fakad részünkről a társadalmi felelősségvállalási elköteleződés. Egyszer olvastam egy cikket, melyben a Hilton szállodalánc ügyfélszolgálatain dolgozók képzéséről volt szó, és arról, hogy ezt különböző szervezeteknek, alapítványoknak is elérhetővé teszik pro bono. Talán ekkor merült fel bennünk az, hogy a vállalkozásunk egyik erősségét a közösség hasznára bocsájtjuk.
Ez az arculattervezés és márkaépítés, mely részünkről egyfajta szellemi termék. Alapítványoknak, egyesületeknek és minden olyan szervezetnek segítünk, melyek ezt nem haszonszerzésre fordítják, hanem a közösség fejlődésére, egyfajta értékformálásra. A Balassa Gergő és Janzsó Ádám képviselte Tehetségpont Alapítvány ezt a célt szolgálja, így örömmel vállaltuk az alapítvány arculatának megalkotását.”


„Biztos vannak olyanok, akik számára a CSR tevékenység egy forrásszerzési lehetőség, mi azonban egy, a fiatalokat megszólító induló alapítványként olyan partnerekkel szeretnénk együtt dolgozni munkánk során, akik nyitottak az innovatív kezdeményezések befogadására, elindítására, valamint szakmai tudásukat és tapasztalatukat szívesen fordítják arra, hogy alapítványunkat segítsék annak munkájában– teszi hozzá Balassa Gergő. – Nagyon szerencsésnek tartjuk magunkat, hogy a Juliushard fiatal kollégáival dolgozhatunk együtt, mert azon túl, hogy jelentős idő- és összegbeli ráfordításokat takarítunk meg, nekik köszönhetően erőforrásainkat a Tehetségpont Alapítvány életre hívásakor megfogalmazott célokra és tevékenységeink eredményességére összpontosíthatjuk.”

Bertalan Melinda | Fotó: Babják Tamás

További képek

Gesztesi Ákos

További cikkek

Trend
Egy hely, ahol a négylábúból legjobb barát válik
Nem egy hétköznapi állatmenhely épül Veszprém határában, de nem is kizárólag csak egy kutyafuttatót fognak bekeríteni. Az új állatvédelmi kompetenciaközpont egyszerre szolgálja ki a kutyás gazdák igényeit, nyújt állatorvosi szolgáltatást, emellett pedig nagy hangsúlyt fektet a prevencióra és az oktatásra, hogy a négylábúak mellett a leendő gazdák is elsajátítsák azokat a magatartásformákat, amelyek egy kutyával, vagy más társállattal való együttéléshez szükségesek. A fejlesztés egy nagyobb összefogás eredménye lesz, amelyről az érintettek nyilatkoztak.
Trend
Legyen a magyar kultúra a közös nemzeti minimum!
A kultúra harcmezején vállalt tábornoki szerepet, a taktikáját pedig a párbeszédre építi. Demeter Szilárd a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója és a magyar könnyűzene megújításáért felelős miniszteri biztos, akivel irodalomról, zenéről, évszázados kultúrvitákról és a magyar kitörési lehetőségekről is beszélgettünk.
Üzlet-trend
Minden elvégzett munkáért felelősséget kell tudni vállalni
Évtizedes brand az építőiparban, most pedig új cégformát öltve néznek szembe a kor változó kihívásaival. Az ő nevükhöz kötődik többek közt a kolontári iszapkatasztrófa után rekordgyorsasággal felépített lakópark is, de a Dunától az osztrák határig, számos beruházásban érdekeltek. Hajdu Attilával, a VeszprémBer Építő Kft. újonnan kinevezett ügyvezetőjével beszélgettünk a régi-új vállalatról és a piaci trendekről.
Trend
Szakképzéssel felvértezve a negyedik ipari forradalom korában
Dübörög az Ipar 4.0, az overállos szakmunkások pedig már nem azok, akikre évekkel ezelőtt emlékszünk. Mi rejlik a fogalom mögött és milyen összefonódása van a szakképzéssel? Erről Pap Mátéval, a Veszprémi Szakképzési Centrum kancellárjával beszélgettünk.
Trend
A legnagyobbak közé vezetni a Pannon Egyetemet
Alig van az intézményi ranglétrának olyan foka, amit ne járt volna végig, harmincas évei végére pedig az ország legfiatalabb egyetemi kancellárja lett. A felsőoktatás folyamatosan változó világát lehetőségnek éli meg, miközben a sakktáblára már felhelyezte a bábukat. Csillag Zsolttal, a Pannon Egyetem kancellárjával beszélgettünk.