Gazdaság. Életmód. Stílus.

Aktuális hírek

belföld
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató egy felmérés szerint
A magyarok többsége rendszeres plázalátogató, de napi-heti rendszerességgel csak kis részük jár bevásárlóközpontba - közölte a Wing ingatlanfejlesztő szerdán az MTI-vel.
belföld
Felpöröghet idén a diákok foglalkoztatása
A vendéglátásban és turizmusban minden korábbinál több diákot foglalkoztathatnak idén nyáron, de megjelent az igény a munkát vállaló tanulók iránt a magán-egészségügyi szolgáltatók részéről is. A Work Force HR szolgáltatóhoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet az idén várható nagyobb kereslet minél gördülékenyebb kiszolgálása érdekében digitalizálta az adminisztrációt, így akár egy napon belül munkába állhatnak a fiatalok.
kkv
Így reagálnak a kkv-k a kata szigorításra
Közel minden tizedik kkv-t érint megrendelői oldalról a katás adózás idén életbe lépett szigorítása. A cégek túlnyomó többsége ezért a 3 millió forintos éves megbízási díj eléréséig tervez szerződést kötni katás vállalkozóval, illetve más adózási forma választását javasolja számukra – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az adóhatóság fokozott ellenőrzése és a vevői kapcsolatok megőrzése szempontjából is egyaránt elengedhetetlen azonban az adózási státuszra vonatkozó pontos tájékoztatás.
külföld
Újabb kínai-amerikai egyeztetés a gazdasági kapcsolatokról
Videókapcsolaton keresztül egyeztetett egymással szerdán Liu Ho kínai miniszterelnök-helyettes és Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter, szűk egy héttel az után, hogy a két ország kereskedelmi főképviselői telefonon tanácskoztak.
vállalatok
Szijjártó: magyar élelmiszeripari beruházások Üzbegisztánban
Öt magyar élelmiszeripari vállalat 42 milliárd forintnyi beruházás előkészítését folytatja Üzbegisztánban, ez azt jelenti, hogy magyar növényi olajgyár, szarvasmarhatelep és zöldségtermelő üzem jön létre Közép-Ázsia egyik leggyorsabban növekvő gazdaságában - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden az üzbég fővárosban, Taskent a közmédiának.
belföld
Elemzők: a bruttó keresetek növekedése alig, a reálbéreké viszont jelentősen lassulhat az idén
Az újranyitás következtében a bruttó bérek növekedési üteme idén egyáltalán nem, vagy alig gyengül, a magasabb infláció miatt viszont a reálkeresetek emelkedésének lényeges lelassulására számítanak idén az MTI-nek nyilatkozó elemzők.
belföld
Több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a NIF Zrt.
Az elmúlt évtizedben több mint 300 milliárd forint értékben valósított meg fejlesztéseket a Balatonnál a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. - közölte a társaság vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Siófokon.
belföld
Támogatást kérnének a balatoni önkormányzatok a kieső helyi adók kompenzálására
Egyeztetést kért a Miniszterelnökséget vezető minisztertől a Balatoni Szövetség olyan támogatási rendszer kidolgozásához, amely a kieső önkormányzati adók és bevételek helyett biztosítja a turisztikai övezet kiemelt feladataihoz szükséges forrásokat - közölte a szervezet elnöke.
Ellentmondásos változások a hitelpiacon
Jelentősen visszaesett a személyi hitelek és hasonló kölcsönök kihelyezése tavaly, ám ennek nem kizárólag a válság az oka – derül ki az Intrum jelentéséből. Lakáshitelből és a babaváró hitelből többet vettek fel, mint egy évvel korábban, a hitelmoratórium mellett ezért is nő a lakossági hitelállomány.
Kutatás: a magyarok közel fele kész arra, hogy bármikor átképezze magát
A magyar munkavállalók csaknem fele mondta a világjárvány alatt azt, hogy bármikor kész átképezni magát és egy teljesen más területen elhelyezkedni - derül ki a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu közös, globális, Decoding Global Reskilling and Career Paths című legfrissebb tanulmányából.
gazdaság
Schanda: a feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna
A feltétel nélküli alapjövedelem igazságtalan és káoszt hozna. A kormány célja, hogy aki dolgozni akar, az találjon magának munkát - mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti államtitkára kedden a Facebook-oldalán megosztott videóban.
belföld
Ovádi: stabil lábakon álló, átgondolt és jövőbe mutató a 2022-es költségvetés
A térség országgyűlési képviselője Veszprémről is szót ejtett a jövő évi költségvetés általános vitáján csütörtök reggel a Parlamentben.
A járvány árnyékában telt a 2020-as év hazánkban
Öt százalékkal csökkent a gazdasági teljesítmény, 58 százalékkal visszaesett a kereskedelmi szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma, valamint 11 százalékkal a járműgyártási volumen, miközben 34 százalékkal több lakás épült, mintegy 376 ezren dolgoztak otthonról, 42 százalékkal nagyobb bevételt értek el a csomagküldő és internetes kiskereskedelmi szolgáltatók, illetve rekordközeli lett a kukorica termésátlaga – csak néhány adat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legújabb, Magyarország számokban, 2020 című kiadványából, amely a pandémia gazdasági-társadalmi folyamatokra gyakorolt főbb hatásait is bemutatja.
Veszprém a használt autó piacon is eltér az országos átlagtól
A koronavírus-járvány számos ponton írta át a társadalmi és nem utolsó sorban gazdasági helyzetet az egész világon, benne Magyarországon is. Ennek az egyik szegmense a használt autó piac, ahol a járvány egy éve alatt új trendek kezdtek kirajzolódni. Az országos tendenciát összevetettük a veszprémi helyzettel a Ring Autó segítségével, és több helyi sajátosságot is találtunk.
külföld
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly
A járvány ellenére nőtt a Lufthansa Systems Hungária árbevétele tavaly, az eredeti tervekhez képest nagyobb mértékben bővült a létszám, 2021-ben 2 százalékos árbevétel növekedést terveznek - közölte a cég az MTI-vel szerdán.
Varga Mihály: jövőre is folytatódnak az adócsökkentések és adóegyszerűsítések
A gazdaság újraindítását az adópolitikán keresztül is segíti a kormány, erről szól a jövő évi adókönnyítő törvényjavaslat, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerül - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében kedden.
belföld
Európában lassult, itthon töretlen a kínai befektetési kedv
A kínai cégek felvásárlási kedve nemcsak globálisan, de Európában is több éves mélyponton van. A befektetéseket ösztönző tényezők ugyanakkor továbbra is erősek, ami elősegítheti a kínai cégek befektetési kedvének növekedését – állapítja meg a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda elemzése.
vállalatok
Szijjártó: közel kilencmilliárdos fejlesztést indít a Flextronics Kft.
Közel 9 milliárd forintos beruházással - ebből 3,6 milliárdos állami támogatással -, 120 új munkahelyet teremtve, hosszú távú stabilitást biztosító autóipari beruházást valósít meg Zalaegerszegen és Sárváron a Flextronics International Kft. - jelentette be kedden a zalai megyeszékhelyen Szijjártó Péter.
vállalatok
Varga Mihály: a napokban 3,5 milliárd forint értékű beruházást adtak át a nagyvállalatok
A nagyvállalati beruházási támogatási program keretében a napokban három, összesen 3,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, amelyből az állami támogatás 1,2 milliárd forintot tett ki - mondta Varga Mihály pénzügyminiszter a közösségi oldalára felkerült videóüzenetében hétfőn.
Veszprém
Megújult az Ördögárok utcai gyermekorvosi rendelő
Európai Uniós támogatással, 77,2 millió forintból újult meg az Ördögárok utcai orvosi rendelő.

Tűzpiros legenda

Tempó
2016. március 12. 16:30

A Ferrari 458 Italia hat évvel ezelőtt, az F430-as utódjaként debütált a Frankfurti Autószalonon. Ezen a modellen mutatták meg a mérnökök azt az új irányt, amit a Ferrari a mai napig követ.

Valamikor az 1920-as évek közepén egy olasz autóversenyző, Enzo Ferrari szakította át egy ravennai Grand Prix verseny célszalagját elsőként. A pilóta a győztes futam után találkozott Paolina grőfnővel, Francesco Baracca gróf édesanyjával. Baracca első világháborús olasz hős volt, aki a légierőnél szolgált, és a bevetései előtt mindig egy ágaskodó ló képével díszítette fel a repülőgépét. A grófnő megkérte Enzo Ferrarit, hogy fesse a lovat az autóira, hiszen az majd a következő versenyeken is „szerencsét hoz”. A versenyző eleget tett a különös kérésnek, azonban némileg módosított az emblémán és a fekete lovat sárga címerbe helyezte, Baracca lovának lefelé álló farkát pedig felfelé állónak rajzolta. Ez a jelzés áll mai napig a modenai autógyár sportkocsijainak motorháztetején.

A Ferrari viszonylag későn lépett be a piacra, hiszen az első közúti autója, a 1,5 literes V12-es motorral felszerelt 125s jelzésű modell tervezése és építése csak 1945-ben kezdődött el. Ekkorra az autógyártás már közel fél évszázados fejlődésen esett át. A kezdeti hátrányt hamar leküzdötte a márka, és mára a Ferrari nem csupán egy komoly sportkocsi gyárrá, hanem fogalommá nőtte ki magát a lóerő szerelmeseinek körében. A cégnek napjainkban már van egy saját kereskedőháza is, ami a Ferrari márkájú termékek, többek között napszemüvegek, órák, ruhák és csúcsminőségű kerékpárok engedélyezését kezeli.

Világbajnoki kivitelezés

A Ferrari 458 Italia hat évvel ezelőtt, az F430-as utódjaként debütált a Frankfurti Autószalonon. Ezen a modellen mutatták meg a mérnökök azt az új irányt, amit a Ferrari a mai napig követ. Az erősen Formula-1-szerű karosszéria kialakításakor a szárnyak kivételével a versenysportban ma ismert összes lényeges aerodinamikai trükköt bevetették. A neves tervező, Pininfarina által megálmodott, újszerű formavilágú sportkocsi végső vonalainak megrajzolásához a Ferrari Forma-1-es szélcsatornáját is igénybe vették. Az alumínium vázra épülő 458 Italia finomhangolásában állítólag a hétszeres Forma-1-es világbajnok, Michael Schumacher is részt vett.

Az alig 1400 kilogrammos Ferrarit egy 570 lóerős hátsókerék-hajtású V8-as középmotor mozdítja meg, aminek mindössze 3,4 másodpercre van szüksége a 100 km/h-s sebesség eléréséhez. Súlyának köszönhetően a 458 Italia még a drágább Ferrariknál is gyorsabb lett, végsebessége a 325 km/h-t is eléri. A hatalmas teljesítményt egy speciális karbon fékrendszer tartja kordában, ami a fékbetéteket már akkor a tárcsákra teszi, amikor a vezető lelép a gázpedálról.

A sportkocsi kizárólag egyféle, hétfokozatú, duplakuplungos automatizált váltóval vásárolható meg. Ez az első utcai Ferrari, amihez nem rendelhető hagyományos kézi váltó. A sebesség kapcsolását akár egy ujjal is megtehetjük a kormány mögött elhelyezett fülek segítségével, amelyek a 458-asban nem forognak el.

Nemzetek színe

A Ferrarikra általában a legendás tűzpiros szín jellemző, aminek a története közel fél évszázadra nyúlik vissza, amikor is az autóversenyek könyebb követhetőségének érdekében minden nemzet egy rá jellemző árnyalatú autóval vágott neki a versenytávnak. Az olaszok vörös, a németek fehér, a britek zöld, a franciák pedig kék autókat küldtek a versenypályára. Ennek köszönhető, hogy a „legolaszabb autógyár“ utcai autóinak nagy része is a legendás Rosso Corsa árnyalatban gördült ki a gyártósorról. Mára azonban ez a szokás kezd elkopni, a maranellói sportkocsik újdonsült tulajdnosainak alig kevesebb, mint a fele választja a legendás vörös festést. A jelenség persze nem csak azzal magyarázható, hogy a vevők ízlése változik, hisz a Ferrari ma már olyan piacokon is nagy mennyiségben ad el autókat, mint Oroszország vagy Kína, az ottani vásárlók pedig kevésbé ragaszkodnak a Ferrari-legenda részleteihez.

Ha valaki egy ilyen kétszemélyes autó vásárlása mellett dönt, akkor jó mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hiszen a Ferrari 458 Italia alapára közel ötvenmillió forint, amit pár extra beszerelésével egészen hetvenmillió forintig tornázhatunk fel.

Csepely Máté | Fotó: Domján Attila

További képek

Gesztesi Ákos

További cikkek

Tempó
Ki hőlégballonnal száll e táj fölébe...
Magyarország első kereskedelmi hőlégballonos utasszállító cége a lehető legjobb helyen működik: Hévízről felszállva, a Balaton nyugati medencéje fölött repülve felejthetetlen látvány tárul az utasaik szeme elé.
Tempó
Szállni szabadon, mint a madarak
A koronavírus miatt sokan szorultak hosszú időre a négy fal közé – aki nem kertes házban él, az a szó legszorosabb értelmében. Semmire nem vágyunk jobban, mint hogy újra szabadok lehessünk, mint a madarak – a siklóernyőzés pedig pontosan ezt az élményt adhatja meg nekünk.
Tempó
A GAZDASÁGOT IS MAGASABB FOKOZATBA KAPCSOLNÁ A VERSENYPÁLYA
Hajdúnánás mellett épülhet meg a MotoGP majdani Magyar Nagydíját is befogadó versenypálya. Milyen hatással lesz a kiépülő infrastruktúra a magyar motorsportra és a térség gazdaságára? Többek között erről beszélgettünk Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnokkal, a projekt sportszakmai szakértőjével.
Tempó
ÚTTALAN UTAKON
A tereprali – főleg a Dakar-közvetítések révén – az egyik olyan autósport-szakág, ami hazánkban sok laikust meg tud szólítani. Több mint száz év alatt sokat fejlődött a technika, de az úttalan utak azóta is komoly kihívások elé állítják a versenyzőket.
Tempó
Még épül, de már vonzza a fejlesztőket
Európában is egyedülálló, komplex szolgáltatásokat nyújtó autóipari tesztpálya épül – és már üzemel is – Zalaegerszegen. A létesítményről dr. Háry Andrást, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.